تاریخ : Mon 18 Dec 2023 - 16:46
کد خبر : 90871
سرویس خبری : جامعه

چرا دوباره هک شدیم؟

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

صبح امروز دوباره سرخط خبرها سر از پمپ بنزین درآورد. در سیستم خدمات‌دهی پمپ بنزین‌های تهران و چندین شهر دیگر اختلال ایجاد شد و برای ساعاتی جایگاه‌ها قادر به بنزین رساندن نبودند.

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار: صبح امروز دوباره سرخط خبرها سر از پمپ بنزین درآورد. در سیستم خدمات‌دهی پمپ بنزین‌های تهران و چندین شهر دیگر اختلال ایجاد شد و برای ساعاتی جایگاه‌ها قادر به بنزین رساندن نبودند.

از همان دقایق اول شایعه خرابکاری دهان به دهان چرخید و قبل از اینکه توسط مراجع رسمی تایید شود تلویحا توسط کارشناسان و حتی نماینده مجلس تایید شد. مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی در خصوص هک شدن سامانه توزیع سوخت در توئیتی نوشت: خباثت دشمن که قطعی است و ان شاءالله بزودی با کار جهادی فرزندان ایران، مشکل پمپ بنزین ها حل می شود.

پس یک بار دیگر سامانه بنزین در جایگاه‌های سوخت رسانی هک شده بود و این به جز ضعف ماجرا، کری‌خوانی رسانه‌های معاند از جمله یک شبکه صهیونیستی را هم به دنبال داشت که اعلام کرد که ما مسئولیت هک شدن جایگاه‌های سوخت در سراسر ایران را بر عهده می‌گیریم!

این ماجرا امروز در حالی اتفاق افتاد که یک ماه پیش مسئولان سامانه هوشمند سوخت روی آنتن زنده تلویزیون ادعا می‌کردند سامانه فاقد هرگونه ارتباطی برخط و هک‌ناپذیر است. این فرد در شبکه خبر گفت: سامانه کارت هوشمند سوخت در یک سیستم کاملا مستقل است، به جایی در اینترنت متصل نیست و بسیار امن است و در پاسخ به مجری برنامه که می‌گوید یک بار قبلا این هک اتفاق افتاده است می‌گوید این مسئله دیگری است!

حمله سایبری قبلی دوسال پیش و در آبان ۱۴۰۰ به جایگاه‌های سوخت در ایران اتفاق افتاد و شرایط در آن زمان طوری بود که دریافت بنزین سهمیه‌ای به طور کامل از درسترس خارج شد و فقط امکان سوخت‌گیری آزاد برای خودروها وجود داشت. این در حالی بود که تنها 30درصد جایگاه‌ها در کشور بنزین داشتند و امکان سوخت رسانی به صورت آفلاین برایشان فراهم بود و در تهران هم فقط 12 جایگاه سوخت رسانی به صورت آفلاین فعال بود.

در آن سال نیز شبکه‌های معاند و اسرائیلی و گروه‌های دشمن، این خرابکاری را به عهده گرفتند. مشخص است که این اقدامات برای زیرسوال بردن توانایی‌های جمهوری اسلامی و ضربه به فعالیت‌های مهم کشور اتفاق می‌افتد و به همین خاطر هم گروه‌های معاند سعی می‌کنند خودشان این مسئولیت را به عهده بگیرند تا به خیال خود ضربه‌ای به جمهوری اسلامی زده باشند.

اما آنچه امروز دوباره تکرار شد موید ضعفی در سیستم امنیتی و ایمنی دستگاه‌های ما هم بود. انتظار این است که به دشمن اجازه ندهیم از یک سوراخ دوبار بگزد و هر دوبار فاتحانه مسئولیت خرابکاری را به عهده بگیرد یا با تحقیر درباره آن صحبت کند.

هرچقدر هم که ماجرای اختلال بنزینی امروز زود جمع شد یا در درحال جمع شدن است، تجربه دوسال گذشته باید باعث عدم وقوع اتفاق امروز می‌شد. یک بار خرابکاری در یک زمینه باید مسئولین مربوط را انقدر هوشیار کند تا جلوی سوءاستفاده‌های بعدی را بگیرند.

صحبت از امنیت و نفود ناپذیر بودن جلوی دوربین‌های تلویزیونی و کم اهمیت جلوه دادن قصور قبلی، کافی نیست. مردم نیاز دارند که امنیت و مطمئن بودن روندهایی که روزانه با آن سروکار دارند را با چشم ببینند.