تاریخ : Wed 13 Dec 2023 - 01:58
کد خبر : 90473
سرویس خبری : جهان شهر

تحریم اسرائیل  از  دریای سرخ

یمنی‌ها زیر سایه تهدید سنگین غرب به جنگ علیه صهیونیست‌ها ادامه می‌دهند؛

تحریم اسرائیل از دریای سرخ

یمنی‌ها زیر سایه تهدید سنگین غرب به جنگ علیه صهیونیست‌ها ادامه می‌دهند، آنها دیروز یک کشتی نروژی به مقصد سرزمین‌های اشغالی را با موشک زدند

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: یمن پایش را روی گلوی رژیم‌صهیونیستی گذاشته تا مسیر تنفسش را ببندد. ارتش و دولت یمن می‌گویند تا زمانی که غذا، دارو و سایر کالاهای مورد‌نیاز مردم به غزه نرسد، حملات به خطوط کشتیرانی رژیم ادامه می‌یابد.
‌ضیف‌الله شامی‌، وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن مستقر در صنعا که وابسته به نیروهای مقاومت این کشور است، روز یکشنبه دو روز پس از وتوی پیش‌نویس قطعنامه «آتش‌بس در غزه» توسط آمریکا، گفته بود هدف‌گیری کشتی‌های رژیم «وتوی یمنی در برابر وتوی آمریکا» است. یمنی‌ها در همین راستا روز گذشته یک نفتکش نروژی حامل مواد شیمیایی را با یک موشک مورد‌هدف قرار دادند. یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «کشتی استریندا زمانی که به سمت فلسطین اشغالی در حرکت بود، پس از اینکه خدمه آن از پاسخ دادن به هشدار خودداری کردند، با یک موشک دریایی مناسب مورد هدف قرار گرفت.»
یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است این کشتی در ۱۱۱ کیلومتری شمال تنگه باب‌المندب مورد حمله قرار گرفته است. یمنی‌ها می‌گویند مقصد کشتی نروژی فلسطین اشغالی بوده است اما یورونیوز ادعا کرده داده‌های شرکت رهگیری کشتی Kpler نشان می‌دهد این نفتکش نروژی روغن نباتی و سوخت‌های زیستی را در مالزی بارگیری کرده و به سمت ونیز ایتالیا در حال حرکت بوده است. اگر ادعای یورونیوز درست باشد، احتمال دارد همانند برخی نمونه‌های مشابه پیشین، تاجران صهیونیست به نحوی به این کشتی مرتبط بوده باشند. صنعا اعلام کرده است کشتی‌هایی که بخشی از مالکیت و یا حق استفاده آنها به تاجران صهیونیست مربوط است هدف حمله هستند.
رژیم‌صهیونیستی از ابتدای حملات یمن، سه میلیارد دلار زیان کرده است. گدئون گلبر، مدیرکل بندر ایلات روز دوشنبه گفته بود به دنبال این حملات ۸۰ تا ۸۵ درصد سود این بندر از بین خواهد رفت. رادیو ارتش رژیم‌صهیونیستی به نقل از گلبر گزارش کرده که تهدید‌های نیرو‌های مسلح یمن از ۱۵ نوامبر گذشته تاکنون مانع از ورود کشتی‌های حامل ۱۴ هزار خودرو به بندر ایلات شده است.

آمریکا چه می‌کند؟
‌جیک سالیوان‌ دوشنبه هفته گذشته (14 آذر) گفته بود کشورش در حال گفت‌وگو با تعدادی از کشورها برای ایجاد یک گروه در دریای سرخ است. یک روز پس از آن، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد ‌تیم لندرکینگ‌، نماینده واشنگتن در امور یمن برای رایزنی درباره ایجاد ائتلاف دریایی به به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس سفر می‌کند.
به طور همزمان یک مقام وزارت دفاع آمریکا جزئیات بیشتری از این طرح را اعلام کرد‌ و گفت ائتلاف دریایی با مشارکت ۴۰ کشور تشکیل می‌شود. او به اسکای‌نیوز عربی گفته بود این نیرو منطقه‌ای به وسعت سه میلیون مایل مربع (7.7 میلیون کیلومتر مربع) از آب‌های بین‌المللی را زیر نظر خواهد گرفت. این وسعت مدنظر آمریکا چرایی جمع‌آوری 40 کشور در ائتلاف دریایی را آشکار می‌ساخت. آمریکا 3.7 میلیون مایل مربع (9.8 میلیون کیلومتر مربع) وسعت دارد که نشان می‌دهد وسعتی که واشنگتن در آب‌های اطراف یمن قصد دارد از آن مراقبت کند، 80 درصد وسعت آمریکاست. پوشش چنین محدوده‌‌ عظیمی به تجهیزات راداری گسترده‌ای احتیاج دارد. به دلیل ضعف راداری ناشی از وسعت محدوده عمل ارتش یمن، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) پس از توقیف کشتی نروژی سنتکام در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد در زمان حمله هیچ کشتی آمریکایی در مجاورت محل وقوع حادثه نبوده است. این درحالی است که ناوهای غربی و متحدان‌شان در سراسر دریای سرخ، اطراف باب‌المندب و دریای عرب مستقرند و کشتی نروژی نیز در فاصله کمی از باب‌المندب توقیف شد.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.