تاریخ : Tue 12 Dec 2023 - 03:22
کد خبر : 90393
سرویس خبری : ورزش

آشتی‌کنان یا شروع جنجالی تازه؟

یحیی تحمل باخت به نکو را ندارد!

آشتی‌کنان یا شروع جنجالی تازه؟

دربی پایتخت در پیش است و سرخابی‌های یک بار دیگر قرار است به‌مصاف هم بروند و توجهات را به خود جلب کنند.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: دربی پایتخت در پیش است و سرخابی‌های یک بار دیگر قرار است به‌مصاف هم بروند و توجهات را به خود جلب کنند. تفاوت این رویارویی با تقابل‌های دیگر این است که جواد نکونام برای اولین‌بار به‌عنوان سرمربی استقلال به‌مصاف پرسپولیس خواهد رفت. او در دوران بازیگری نیز سه‌بار با پیراهن آبی در دربی به میدان رفته که این تقابل‌ها با نتایج بدون گل همراه بوده باشد. درواقع جواد نه طعم شکست در دربی را چشیده و نه برد در این مسابقه را که در نوع خودش جالب‌توجه بوده است. در این مورد شرایط یحیی متفاوت است و او در دوران مربیگری 9 دربی را تجربه کرده که 6 نتیجه آن با تساوی همراه بوده و 3 برد هم در کارنامه این مربی دیده می‌شود. البته پرسپولیس با یحیی دو باخت در ضربات پنالتی در دربی‌ها داشته که یکی در مرحله یک‌چهارم جام حذفی بوده و دیگری در مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها رقم خورده است. در هر دو مسابقه نیز هدایت استقلال برعهده فرهاد مجیدی بود. از آنجا که یحیی گل‌محمدی مربی‌ای با تفکرات تدافعی نیست، تقابل‌های او با استقلال معمولا پرگل از آب درمی‌آید اما او این بار قرار است تیمش را در دربی به‌مصاف مربی بفرستد که علاقه زیادی به سیستم مورد علاقه کارلوس کی‌روش دارد و تیمش را طوری در بازی‌ها ارنج می‌کند که از کوچک‌ترین اشتباه حریف نهایت استفاده را برده و روی ضربات ایستگاهی و تک‌موقعیت‌ها برای گلزنی خیلی حساب می‌کند. در همین راستا شاید دربی پیش‌رو مانند تقابل‌های اخیر دو تیم آنچنان جذاب و پرگل نباشد.

اولین تقابل نکو و یحیی در دوران مربیگری
اولین باری که نکو و یحیی در قامت سرمربی مقابل هم قرار گرفتند در لیگ هجدهم بود. در آن مسابقه جواد نکونام هدایت تیم نساجی مازندران را برعهده داشت و یحیی هم سرمربی شهرخودرو بود. شاگردان یحیی در یک بازی کاملا برتر سه بر صفر حریف خود را شکست دادند. البته در آن فصل شهرخودرو بهترین دوران خودش را سپری می‌کرد و برای کسب سهمیه می‌جنگید درحالی‌که نساجی تازه به لیگ برتر آمده بود.

تقابل با دو تیم متفاوت
در لیگ هجدهم جواد نکونام این بار با هدایت تیم فولاد به‌مصاف شهرخودرو رفت و موفق شد با برتری یک بر صفر انتقام شکست در بازی قبل با تیم نساجی را از تیم یحیی بگیرد. اما برای نیم فصل دوم شرایط کاملا متفاوت بود. از این جهت که یحیی جانشین گابریل کالدرون در پرسپولیس شد و تیم صدرنشین را تحویل گرفت. از این رو سرخپوشان در بازی برگشت در اهواز موفق شدند شاگردان نکونام را با تک گل مهدی ترابی شکست دهند. این بازی از سخت‌ترین بازی‌های آن فصل پرسپولیس بود از این جهت که فولاد با نکونام بازی کاملا بسته‌ای را ارائه می‌داد و کمتر تیمی می‌توانست مقابل آنها به‌راحتی صاحب موقعیت گل شود. پرسپولیس در پایان فصل هم جشن قهرمانی گرفت.

سومین باخت متوالی نکو
نکونام با فولاد در لیگ بیستم نیز بازی رفت را به راحتی به پرسپولیس واگذار کرد تا از این حیث هت تریک کرده باشد. اما در بازی برگشت فولاد با نکونام درنهایت راه توقف پرسپولیس را پیدا کرده و توانست یک امتیاز از تیم یحیی گل محمدی بگیرد. هرچند در ادامه این تقابل‌ها باز هم این پرسپولیس بود که در دو دیدار رفت و برگشت فولاد را از پیش رو برداشت که البته در بازی رفت فصل بعد نکونام روی نیمکت فولادی‌ها حضور نداشت و در آن مقطع هدایت این تیم برعهده عبدالله ویسی بود.

نکونام راه بردن یحیی را یاد گرفت
جواد نکونام بعد از باخت‌های مکررش به پرسپولیس در فینال سوپرجام بود که توانست با یک برد با ارزش در انتقام شیرینی از یحیی و پرسپولیس بگیرد. این اتفاق در بهمن سال 1400 رخ داد. این درحالی بود که پرسپولیس در همین فصل با شکست سنگین سه بر صفر مقابل الهلال از مرحله یک‌چهارم لیگ قهرمانان کنار رفته بود. شکست در سوپرجام برای یحیی خیلی گران تمام شد و از همانجا بود که دوران افت پرسپولیس آغاز شد و تا پایان فصل ادامه پیدا کرد. درواقع این تنها فصلی بود که یحیی با پرسپولیس هیچ جامی را نبرد. ناگفته نماند او بعد از سوپر جام عذر چند بازیکن تیمش ازجمله مهدی شیری را خواست. بازیکنی که در سوپرجام در اواسط نیمه‌دوم از زمین مسابقه اخراج و فردای این بازی با قرار گرفتن در لیست مازاد تیمش توسط باشگاه فولاد خریداری و شاگرد نکونام شد.

شکست دوباره یحیی به نکو با جنجالی دیگر
فولاد در دیدار رفت فصل قبل با پرسپولیس به نتیجه تساوی رسید و در بازی برگشت دو تیم این فولاد بود که بار دیگر موفق شد قرمزها را با یک گل از پیش رو بردارد. این بازی آخرین تقابل دو تیم بود که به نیم‌فصل دوم فصل پیش برمی‌گردد. پرسپولیس درحالی‌که برای قهرمانی با سپاهان و استقلال رقابت تنگاتنگی داشت در اهواز با یک گل مغلوب فولاد بحران زده شد تا موقعیتش در صدر جدول متزلزل شود. در ادامه نیز سرخپوشان صدر جدول را به سپاهان واگذار کردند اما در هفته‌های پایانی و با تساوی ملوان و سپاهان تیم یحیی دوباره صدرنشین شود اما بعد از باخت پرسپولیس به فولاد شاهد مصاحبه‌های تندی از سوی گل‌محمدی و نکونام علیه یکدیگر بودیم. در این میان نکو، یحیی را متهم کرد به اینکه جنبه باخت را ندارد و در سوی دیگر نیز سرمربی پرسپولیس این مسابقه را «لجن‌بازی» لقب داد. بماند که مهدی هاشمی‌نسب نیز برای چندمین بار با نیمکت پرسپولیسی‌ها درگیر شده و جنجال به پا کرد.

یحیی و نکو سمت هم خواهند رفت؟
اختلافی که بین یحیی و نکو از بازی برگشت فولاد و پرسپولیس در فصل پیش آغاز شد در این فصل هم ادامه پیدا کرد و کار به‌جایی رسید که هر دو سرمربی در نشست خبری حسابی از خجالت یکدیگر درآمده و صدای پیشکسوتان و همبازیان سابق خود را هم درآوردند. در این بین ابتدا نکونام مدعی شد که یحیی اشک تمساح می‌ریزد و او هم در جواب گفت که هرکس این حرف را خطاب به وی زده آدم بی‌خودی است! در ادامه نکونام هم مدعی شد که یحیی در حدی نیست که در موردش حرف بزند و این وسط علی خطیر هم وارد ماجرا شده و نکونام را بهترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران معرفی کرد. سرمربی پرسپولیس برای اینکه به این دعوا خاتمه داده باشد، گفت که دیگر جواب نکو را نخواهد داد. حالا بعد از تقریبا یک‌ماه و نیم از این ماجرا قرار است سرخابی‌ها به‌مصاف یکدیگر بروند. تقابلی که توجهات زیادی را به خود جلب خواهد کرد و باید دید نکو و یحیی حاضر می‌شوند سمت یکدیگر رفته و اختلافات را کنار بگذارند یا شاهد درگیری تازه‌ای بین این دو همبازی قدیمی در تیم ملی خواهیم بود.