تاریخ : Tue 12 Dec 2023 - 02:25
کد خبر : 90387
سرویس خبری : دانشگاه

رسیدن به مرجعیت علمی با هدف‌گذاری عددی محقق نمی‌شود

وازدهمین نشست مرجعیت علمی با محوریت حوزه علوم پایه؛

رسیدن به مرجعیت علمی با هدف‌گذاری عددی محقق نمی‌شود

رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه‌های مختلف یکی از اقداماتی است که در دنیای امروز به عنوان امتیاز برای کشورها به شمار می‌رود.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: رسیدن به مرجعیت علمی در حوزه‌های مختلف یکی از اقداماتی است که در دنیای امروز به عنوان امتیاز برای کشورها به شمار می‌رود. امتیازی که راه را برای کسب درآمد اقتصادی بیشتر و طبیعتا قدرت سیاسی کشورها را در دنیای امروز که علم و فناوری حرف اول را می‌زند، باز می‌کند. تحقق این مساله با توجه به گستردگی دنیای علم امروز کار آسانی نیست. در همین راستا 11 دوره نشست از سوی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در حوزه مرجعیت علمی برگزار شده که در دوازدهمین دوره موضوع «مرجعیت علمی در علوم پایه و بنیادی» با حضور چهره‌های شاخص دانشگاهی کشور برگزار شد. در ادامه مشروحی از این گزارش را می‌خوانید.

در حال تدوین «نقشه راهبرد دستیابی به مرجعیت علم و فناوری» هستیم
سروش قاضی‌نوری، رئیس مرکز تحقیقات علمی کشور: ما امیدواریم که مجموعه این مطالعات و نشست‌ها اولا سرمایه‌ای شود تا یک عزم ملی در این زمینه در کشور ایجاد کند، همچنین در حال تنظیم محتوای این نشست‌ها و جلسات در قالب یک سند با عنوان «نقشه راهبرد دستیابی به مرجعیت علم و فناوری» هستیم؛ ان‌شاءالله در این نقشه یک تصور دقیق‌ اولا از اینکه مرجعیت علمی برای جامعه ما چه دستاوردهایی خواهد داشت و جایگاه آن در آن تمدن نوینی که تصویر می‌کنیم‌ چیست، نشان می‌دهیم. نکته دیگر این سند آن است که در آن مشخص کنیم بعد خروجی‌های مرجعیت علمی در آن لایه‌های پایین‌تر چه باید باشد؛ و چه بروندادهایی ‌از این مرجعیت علمی انتظار داریم و با چه شاخص‌هایی می‌توان اندازه گرفت. لایه پایین‌تر اینکه فرآیندهایی که منجر به مرجعیت علمی می‌شوند، چیست؟ ‌یعنی چه فرآیندهایی در کشور باید خوب کار کنند که مرجعیت محقق شود و در نهایت در پایین‌ترین لایه آن، زیرنظام‌ها و و زیرساخت‌های مرجعیت علمی چیست؟ حتما دوستان موافق هستند که مرجعیت علمی فقط با فعالیت درون نظام علم و فناوری محقق نمی‌شود، حتما باید سایر زیرنظام‌های ما هم مرجعیت علمی را درک کنند و به کمک آن بیایند و زیرساخت‌ها را برای آن فراهم کنند. امیدواریم مجموعه این تلاش‌ها که با زحمت زیاد دوستانم در مرکز تحقیقات و سیاست علمی در حال انجام است، براساس دانشی که اساتید بزرگوار به ما منتقل می‌کنند و یاد می‌دهند، بتواند خیر و برکت برای جمهوری اسلامی ایران و مردم سرافراز ایران باشد.

باید به تعریفی جامع از مرجعیت علمی برسیم
علی‌اکبر موسوی‌موحد، رئیس و دبیر نشست: مسائلی را که به نظرم می‌رسد به صورت کلی مطرح می‌کنم. اولین موضوع تعریف جامع مرجعیت علمی است، یعنی باید بدانیم این موضوع واقعا چه معنایی دارد. دوم؛ آیا مرجعیت علمی با حل مشکلات و نیازهای کشور تضاد دارد؟ سوم اینکه آیا رسیدن به فناوری از وظایف دانشگاه‌های دنیا و کشورهاست؟ چهارم اینکه آیا مرجعیت علمی طیف وسیعی از کشور را فرامی‌گیرد یا افراد و مؤسسات خاصی باید کار کنند؟ پنجم اینکه برای ارتقای مرجعیت علمی چه شیوه‌هایی را باید به کار گرفت و راهکار چیست؟ موضوع مهم اینکه امروز دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد، یکی اینکه باید ابتدا به نیاز کشور پرداخته شود. یکی هم اینکه مرجعیت علمی را مطرح می‌کنند، با وجود اینکه این دو با هم تضادی هم ندارند، ولی به هر دلیل باید توضیح دهیم.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.