تاریخ : Tue 12 Dec 2023 - 01:57
کد خبر : 90380
سرویس خبری : نقد روز

قصه غصه حمید نوری به کجا می‌رسد؟

خدشه به تصویر فانتزی سوئد

قصه غصه حمید نوری به کجا می‌رسد؟

یکشنبه بود که خبر صدور کیفرخواست یک تبعه سوئدی‌تبار که متهم به جاسوسی برای رژیم‌صهیونیستی است توسط خبرگزاری میزان منتشر شد.

علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز: یکشنبه بود که خبر صدور کیفرخواست یک تبعه سوئدی‌تبار که متهم به جاسوسی برای رژیم‌صهیونیستی است توسط خبرگزاری میزان منتشر شد. بر این اساس نماینده دادستان تهران کیفرخواست صادره درباره متهم «یوهان هنریک نیلز فلودروس» تبعه سوئد مبنی‌بر افساد فی‌الارض، اقدامات گسترده علیه امنیت کشور با وصف همکاری اطلاعاتی گسترده با رژیم‌صهیونیستی را قرائت کرد. فارغ از هویت متهم که در گزارش قوه قضائیه به‌طور مفصل به آن پرداخته شده این سوالات در ذهن مخاطبان ایجاد شد که دلیل انتشار این گزارش چه بوده و آیا ممکن است این پرونده اثرات سیاسی داشته باشد. اگر به خاطر بیاوریم که همزمان با انتشار این خبر، کیفرخواست یک ایرانی نیز در سوئد صادر شده و او با اتهامات بی‌پایه به انتظار حکم نشسته است، تا حد زیادی ابهامات به وجود آمده پاسخ داده می‌شود.

رزومه شلوغ اقدامات ضدایرانی فلودروس
متهم در حوزه جمع‌آوری اطلاعات به نفع رژیم‌صهیونیستی در قالب پروژه‌های برانداز با محوریت موسسات آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی شناخته شده فعال در این حوزه، علیه جمهوری اسلامی ایران فعال بوده است. یوهان فلودروس ارتباط شبکه‌ای با عوامل و عناصر اتحادیه اروپا و نمایندگان مرتبط با گروهک تروریستی منافقین داشته است. این شخص با مدیریت سرویس موسوم به اقدام خارجی رژیم‌صهیونیستی با سازمان توسعه همکاری‌های بین‌المللی اتحادیه اروپا DEVCO ارتباط گرفته و از این طریق پروژه‌های مرتبط با براندازی در ایران را پیگیری می‌کرده است. پروژه‌هایی که ذیل عناوین ادعایی حقوق بشر یا حقوق زنان پیگیری می‌شدند اما درحقیقت داده‌یابی در مورد فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای ایران را هدف قرار داده بودند. فلودروس به‌عنوان عضو هیات کمیسیون اروپا تحت پوشش کارمند این اتحادیه همراه با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران حضور یافته و در زمینه چالش‌های مهاجرت و راه‌حل‌های آن صحبت کرده است. برقراری ارتباط شبکه‌ای در کشور با سایر عوامل سرویس اطلاعاتی سوئد، اقدام و فعالیت در پروژه‌های براندازی، انتقال پول به ایران در قالب پروژه‌های اشاره شده، همکاری و ارتباط اطلاعاتی در اتحادیه اروپا با هدف پیشبرد پروژه‌های ضدایرانی از دیگر اقدامات متهم است که در کیفرخواست به آنها اشاره شده است. سفر به فلسطین اشغالی، ارتباط با عناصر و عوامل رژیم اشغالگر قدس و جمع‌آوری اطلاعات از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران که ارتباطی با حوزه حرفه‌ای فعالیت متهم نداشته، از دیگر اقدامات وی است. در پایان متن کیفرخواست نیز نماینده دادستان درخواست داشته تا نامبرده مجرم شناخته شده و براساس ماده 286 قانون مجازات اسلامی و نیز ماده 6 قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم‌صهیونیستی کیفرش اجرایی گردد. مطابق هر دو این مواد، متهم مفسد فی‌الارض شناخته شده و محکوم به اشد مجازات (اعدام) خواهد بود.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.