تاریخ : Sun 10 Dec 2023 - 01:39
کد خبر : 90209
سرویس خبری : ورزش

تجهیزات را بردند چون اجازه استفاده از VAR را نداریم

علی خسروی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تجهیزات را بردند چون اجازه استفاده از VAR را نداریم

تا همین چند‌وقت پیش، فقط اشتباه در قضاوت بود که مورد توجه اهالی فوتبال و رسانه‌ها قرار می‌گرفت اما اخیرا فارغ از قضاوت یک مسابقه، دخالت‌هایی می‌شود که عملا استقلال داور به‌عنوان قاضی میدان را زیر سوال می‌برد.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: عملکرد پرنوسان داوران در رقابت‌های لیگ برتر دیگر از حد گذشته و فرازهای جدیدی از قضاوت‌های عجیب‌وغریب در طول این مسابقات می‌بینیم که اتفاقا در محور همه آنها حضور خداداد افشاریان بیش از پیش به چشم می‌خورد. تا همین چند‌وقت پیش، فقط اشتباه در قضاوت بود که مورد توجه اهالی فوتبال و رسانه‌ها قرار می‌گرفت اما اخیرا فارغ از قضاوت یک مسابقه، دخالت‌هایی می‌شود که عملا استقلال داور به‌عنوان قاضی میدان را زیر سوال می‌برد. نمونه این اتفاقات را طی هفته جاری در بازی آلومینیوم و صنعت نفت به چشم دیدیم. همین موضوع باعث شد تا با علی خسروی در مورد بلایی که بر سر داوری فوتبال ایران آمده دقایقی گفت‌وگو کنیم. خسروی تلاش کرد ذهنیت‌ها را نسبت به داوری همچنان مثبت نگه دارد، با این حال او خود به خوبی می‌داند آشی که خداداد افشاریان برای داوری پخته بیش از حد شور شده است. صحبت‌های خسروی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» را بخوانید.

اتفاقاتی که در قضاوت بازی صنعت نفت و آلومینیوم رخ داد قابل دفاع نیست. چه توضیحی برای این موضوع دارید؟
داور پنالتی می‌گیرد، کمک داور پنالتی را رد می‌کند اما داور نظر او را نمی‌پذیرد. در ادامه وقتی قرار است تشریفات به ثمر رساندن پنالتی انجام شود، داور چهارم نیز اعمال نظر کرده و مدعی می‌شود پنالتی صحیح نیست. وقتی داور می‌بیند که دو نفر از همکارانش پنالتی را وتو می‌کنند تصمیمش را برمی‌گرداند. درواقع زمانی که صرف لغو کردن پنالتی شد کمی طولانی بود وگرنه داور برای اینکه بخواهد پنالتی را کنسل کند، زمانی نخواسته بود. همین هم باعث شد تا شائبه به وجود بیاید و برخی فکر کنند افشاریان فیلم را دیده و در تصمیم داور اعمال نظر کرده است، درحالی‌که اصلا این‌طور نبود. حتی خود افشاریان هم این موضوع را تکذیب کرد.
باز هم توجیهی برای اینکه یک‌ربع از وقت بازی صرف تردید داور در اعلام یا رد پنالتی شود، وجود ندارد.
اتفاقا با شما موافقم. از نظر من هم تجدید یا کنسل کردن پنالتی به این همه زمان نیاز نداشت و داوران باید سریع‌تر اقدام می‌کردند اما معتقدم تا زمانی که هنوز توپ به گردش در نیامده است داور می‌تواند نظرش را عوض کند. این متن قانون است حتی اگر گل زده شود و کمک قبول نکند، تا وقتی که به بازی برنگشتند داور می‌تواند گل را مردود کند.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.