تاریخ : Sat 09 Dec 2023 - 01:08
کد خبر : 90098
سرویس خبری : جهان شهر

مدرسه پیرمردها

انتخابات 2024 تکرار رقابت جو بایدن با دونالد ترامپ است؛

مدرسه پیرمردها

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دونالد ترامپ علی‌رغم دوبار استیضاح و نقش‌آفرینی‌اش در شورش علیه کنگره در 6 ژانویه و پرونده‌های قضایی‌اش، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه است و همچنان در حزب جمهوری‌خواه محبوبیت زیادی دارد.

فرهیختگان: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دونالد ترامپ علی‌رغم دوبار استیضاح و نقش‌آفرینی‌اش در شورش علیه کنگره در 6 ژانویه و پرونده‌های قضایی‌اش، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه است و همچنان در حزب جمهوری‌خواه محبوبیت زیادی دارد. در جبهه دموکرات‌ها، بعید است چیزی جز «مرگ» بتواند میل جو بایدن را برای کاندیداتوری مجدد بگیرد. او هفته گذشته گفته بود اگر مطمئن بود که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود، او هم بار دیگر در این رقابت حضور نمی‌یافت. ساعتی بعد اما بایدن در عرض چند ساعت، حرفش را پس گرفت و در کاخ سفید به خبرنگاران گفت که حتی اگر ترامپ این کار را انجام دهد، از رقابت خارج نخواهد شد. بایدن یک روز بعد در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره اینکه آیا او گمان می‌کند، دموکرات دیگری بتواند ترامپ را در انتخابات شکست دهد، گفت که او تنها دموکراتی نیست که می‌تواند بر دونالد ترامپ پیروز شود: «امکان دارد ۵۰ دموکرات دیگر هم بتوانند او را در جریان رقابت‌های انتخاباتی شکست دهند.» اگر اتفاقی خارج از اختیار دو رقیب انتخابات 2020 رخ ندهد، سال آینده شاهد دوئل بایدن 82 ساله با ترامپ 78 ساله خواهیم بود؛ پیرمردهایی که از این حیث نام‌شان در تاریخ رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا ثبت خواهد شد.

دموکرات‌ها با بایدن
در اردوگاه دموکرات، هیچ کاندیدایی توان رقابت با جو بایدن را نخواهد داشت. مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا، در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری 86 ساله خواهد شد. سن بایدن برخی از منتقدان او را برانگیخته است که آیا او می‌تواند به‌طور موثر خدمت کند یا خیر. تعداد قابل توجهی از رای‌دهندگان دموکرات نشان داده‌اند که ترجیح می‌دهند او نامزد نشود، اگرچه انتظار می‌رود او به راحتی نامزدی دموکرات‌ها را به دست آورد.

ماریان ویلیامسون
نویسنده مشهور آمریکایی، نخستین رقیب دموکرات بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است. او خواستار «چشم‌اندازی از عدالت و عشق است که چنان قدرتمند باشد که بر نیروهای نفرت، بی‌عدالتی و ترس غلبه کند.» او با ضعیف خواندن رئیس‌جمهوری، گفته «دموکرات‌ها نباید از انتخابات مقدماتی (درون‌حزبی) هراس داشته‌ باشند.» در طول مبارزات انتخاباتی ناموفق خود در سال 2020، او ایجاد وزارت صلح را پیشنهاد کرد و استدلال کرد که دولت فدرال باید غرامت‌های مالی زیادی را به سیاه‌پوستان آمریکایی به‌عنوان کفاره قرن‌ها بردگی و تبعیض بپردازد.

دین فیلیپس
نماینده کنگره از مینه سوتا است. او معتقد است دموکرات‌ها برای اجتناب از سناریوی کابوس‌آمیز که پیروزی ترامپ در پاییز آینده در انتخابات است، به صداهای جوان‌تری نیاز دارند. فیلیپس یکی از ثروتمندترین اعضای کنگره است که برندهای عمده ودکا و اسکاپ را در اختیار دارد.

نگرانی در اردوگاه دموکرات
یکی از واکنش‌های رایج به نظرسنجی‌های اخیر NBC News و New York Times/Siena College این بود که آنها حامل خبر بد برای جو بایدن بودند، زیرا آنها به او نشان می‌دادند که با فاصله کمی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2017 عقب است. در همین حال، سایر نظرسنجی‌های ملی اخیر هفته گذشته، مانند The Economist/YouGov خبر بهتری برای رئیس‌جمهور داشتند، زیرا آنها او را از ترامپ جلوتر می‌دانند. همه این نظرسنجی‌های مختلف - و بسیاری دیگر - تقریبا داستان مشابهی را بیان می‌کنند: بایدن و ترامپ تقریبا یک سال قبل از انتخابات عمومی 2024 در یک رقابت نزدیک قرار دارند. از نظر چرایی نزدیک بودن رقابت، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن عملکرد ضعیف در میان بخش‌های کلیدی پایه دموکرات‌ها دارد. اکثریت شرکت‌‌‌کنندگان در نظرسنجی‌ها معتقدند که ترامپ در مدیریت اقتصاد، امنیت ملی و واکنش آمریکا به درگیری فلسطین‌- اسرائیل عملکرد بهتری ارائه خواهد داد. طبق نظرسنجی‌ها، 67 درصد از عرب‌-آمریکایی‌‌‌ها با واکنش بایدن به درگیری در غزه مخالف هستند و 66 درصد به‌طور کلی نگرش منفی نسبت به بایدن دارند. اگر انتخابات سال 2024 اکنون برگزار می‌‌‌شد، 40 درصد از عرب‌-‌آمریکایی‌‌‌ها به ترامپ و در مقابل فقط 17 درصد به بایدن رأی می‌‌‌دادند. این در حالی است که در انتخابات 2020، 59 درصد از عرب-آمریکایی‌‌‌ها به بایدن رأی داده بودند. اگرچه نظرسنجی‌ها نمی‌توانند یک سال دیگر را پیش‌بینی ‌کنند و بگویند که چه کسی برنده خواهد شد یا حتی بگویند که نامزدهای ریاست‌جمهوری درنهایت چه کسانی خواهند بود اما واقعیت این است که رقابت جو بایدن 82 ساله با دونالد ترامپ هتاک کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. براساس نظرسنجی اخیر انجام شده توسط نیویورک‌تایمز، ترامپ در پنج ایالت از شش ایالتی که رأی نوسانی دارند (پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا، جورجیا و نوادا) از بایدن پیشی گرفته است. بایدن تنها در ایالت ویسکانسین رأی بیشتری دارد. با توجه به اینکه گرایش رای‌دهندگان ایالت‌ها به یک حزب در هر ایالت مشخص است، جذب آرای 6 ایالت نوسانی، می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد.

ادامه مطلب را اینجا بخوانید.