تاریخ : Fri 08 Dec 2023 - 13:10
کد خبر : 90040
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

چرا «یوسف پیامبر(ص)» هنوز پربیننده است؟

به بهانه بازپخش از شبکه آِی‌فیلم؛

چرا «یوسف پیامبر(ص)» هنوز پربیننده است؟

چرا بین سریال‌های قدیمی صداوسیما، سریال «یوسف پیامبر» هنوز بین مردم حتی در خارج از ایران هم طرفدار دارد؟

سریال «یوسف پیامبر» برای اولین بار در سال 1387 به روی آنتن رفت. هنوز بعد از 15 سال، با بازپخش دوباره  این سریال، اصطلاحات این فیلم مثل «خدایان»، «نفرین عامون» دوباره بر سر زبان‌ها می‌افتد که نشان می‌دهد این سریال همچنان بین مردم محبوب است.ساده‌ترین دلیلی که مردم یک سریال را دوباره تماشا می‌کنند این است که واقعا آن سریال را دوست دارند. چرا بین سریال‌های قدیمی صداوسیما، سریال «یوسف پیامبر» هنوز بین مردم حتی در خارج از ایران هم طرفدار دارد؟ بنا بر گزارش سازمان صدا و سیمای ایران سریال یوسف پیامبر در 60 کشور جهان، بارها دیده شده و همچنان هم مخاطبان آن را با اشتیاق دنبال می‌کنند.

نه تنها در ایران بلکه در جهان، تاریخی بودن یک فیلم و یا سریال یکی از دلایل اصلی محبوبیت به شمار می رود و آثار بسیاری به خاطر روایت تاریخ گونه خود در بین مخاطبان پرطرفدار شده‌اند.داستان حضرت یوسف در قرآن به عنوان احسن القصص (بهترین داستان‌ها) یاد می‌شود. این داستان، تنها داستان قرآن است که به طور کامل در یک سوره آمده است که در آن مجموعه ای از اضداد در کنار هم طرح شده اند؛ فراق، و وصال، غم و شادی، قحطی و پرمحصولی، وفاداری و جفاکاری، مالک و مملوک، چاه و کاخ، فقر و غنا، بردگی و سلطنت، کوری و بینایی، پاکدامنی و اتهام ناروا بستن، زندان و رهایی، گناه و بخشش. این موضوعات به جذابیت این سریال برای مخاطبان صداوسیما کمک کرده است.

سریال «یوسف پیامبر» در دوره خود توانست استانداردهای کیفی را رعایت کند و از لحاظ کیفیت کار خوبی از آب در آمد. همچنین این مجموعه به واسطه بازیگران و دوره زمانی پخش آن نیز موفق شد تا مخاطب گسترده‌ای جذب کند و مورد توجه بیننده قرار گیرد.

طبق نظرسنجی‌های سازمان صدا و سیما همین سریال‌های تکراری مانند «یوسف پیامبر» همچنان جزو پر بیننده‌ترین سریال‌ها هستند که با وجود این تکرارهای مختلف همچنان بیننده‌های خودشان را دارند و می‌توانند مخاطب را تا پایان سریال پای تلویزیون میخکوب کنند.

استقبال از سریال‌های قدیمی می‌تواند ناشی از ضعف سریال‌هایی جدید تلویزیون باشد. مخاطب تلویزیونی که از دیدن سریال‌های ضعیف خسته شده، ترجیح می‌دهد که پای سریال‌های تکراری شبکه‌های آی‌فیلم و تماشا بنشیند و اوقات فراغتش را با دیدن سریال‌های تکراری بگذراند که محتوا و کیفیت بهتری دارند.