تاریخ : Thu 07 Dec 2023 - 00:44
کد خبر : 89981
سرویس خبری : جهان شهر

بایدن در نقش کروبی ۸۸

رئیس‌جمهور آمریکا در ماجرای غزه تبدیل به ماشین تولید فیک‌نیوز شده است

بایدن در نقش کروبی ۸۸

اگر در جنگ روسیه و اوکراین این رسانه‌ها بودند که با انتشار اخبار جعلی (فیک‌نیوز) تلاش می‌کردند عملیات روسیه را شکست‌خورده نشان دهند، در جنگ غزه این جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکاست که با دامن زدن به فیک‌نیوزها قصد دارد به رژیم‌صهیونیستی کمک کند.

اگر در جنگ روسیه و اوکراین این رسانه‌ها بودند که با انتشار اخبار جعلی (فیک‌نیوز) تلاش می‌کردند عملیات روسیه را شکست‌خورده نشان دهند، در جنگ غزه این جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکاست که با دامن زدن به فیک‌نیوزها قصد دارد به رژیم‌صهیونیستی کمک کند. تازه‌ترین دروغی که بایدن آن را رسانه‌ای کرده «تجاوز به زنان و مثله کردن بدن آنان» بوده است. بایدن این ادعا را روز سه‌شنبه در گردهمایی سیاسی در بوستون آمریکا به نقل از کسانی که آنها را «گواهان و بازماندگان حملات ۷ اکتبر» خوانده است، اعلام کرد. او پس از این ادعا و در‌حالی‌که صهیونیست‌ها بیش از 16 هزار نفر را در غزه به شهادت رسانده‌اند، از سازمان‌های بین‌المللی، جامعه مدنی و افراد خواسته است تا «خشونت جنسی» را «بدون استثنا» محکوم کنند. ادعاهای بایدن بلافاصله از سوی حماس رد شد و این جنبش در بیانیه‌ای نوشت که بایدن با اسرائیل برای «سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی در غزه» که با حمایت آمریکا انجام شده، همدست شده است.
به‌جز فیک‌نیوز تجاوز به زنان، بایدن در دو ماه گذشته بارها و بارها اقدام به انتشار اخبار جعلی کرده است. هولناک‌ترین فیک‌نیوز بایدن، ادعای دیدن تصاویر سر بریدن کودکان توسط حماس بود. در روزهای ابتدایی جنگ، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی کشتن و سربریدن نوزادان در کیبوتص توسط حماس شد. بایدن گفت که «هیچ وقت فکر نمی‌کردم که تصاویری از سر بریدن بچه‌ها توسط تروریست‌ها را ببینم.» این خبر شوک عمومی گسترده‌ای را به‌وجود آورد و در‌ عرض چند ساعت، تمام رسانه‌های جهان را در بر گرفت. اما گزارش‌های بعدی نشان داد هیچ منبع اسرائیلی یا بین‌المللی‌ای چنین سربریدنی را تایید نکرده است. در عرض چند روز، وزارت امور‌خارجه و نیروهای مسلح اسرائیل و برخی از خبرنگاران گفتند هیچ مدرکی دال بر سر بریدن وجود ندارد. پس از این بود که سخنگوی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد، اظهارات بایدن براساس گزارش‌های خبری و ادعاهای مقامات اسرائیلی بوده است. او حتی گفت «مقامات ایالات‌متحده و رئیس‌جمهور هیچ تصویری را ندیده‌اند یا به‌طور مستقل چنین گزارش‌هایی را تایید نکرده‌اند.» این تنها یک حادثه دراماتیک از انتشار گزارش‌های نادرست در فضای عمومی از طریق رسانه‌های جمعی برای تحقیر دشمنان و حمایت از متحدان خود بود. در آن روزها هزاران گزارش نادرست روزانه در رسانه‌ها پخش می‌شد، اما مساله این بود که شخصیت‌های برجسته سعی می‌کردند به این گزارش‌های دروغ دامن نزنند، ولی بایدن با بقیه تفاوت اساسی داشت. او حامی سرسخت و مادام‌العمر اسرائیل است که مشتاقانه به این نبرد پیوست. از همان لحظه اول، تمام کمک‌های لازم را به اسرائیل داد و فرستاد.
فیک‌نیوز دیگر درباره جنایات صهیونیست‌ها بود. در‌حالی‌که مقامات صهیونیستی همچون «یوآو گالانت»، وزیر دفاع رژیم‌صهیونیستی در برنامه‌ای تلویزیونی از دستور محاصره کامل غزه سخن گفته و فلسطینی‌ها را «انسان‌های حیوان‌نما» خوانده بود و حملات علیه منازل مسکونی را شدت بخشیده بود، بایدن از کارزار بمباران غزه توسط اسرائیل دفاع کرد و مدعی شد که اسرائیل غیرنظامیان و خبرنگاران را هدف قرار نمی‌دهد. سازمان ملل متحد پس از بمباران ساختمان‌های مسکونی و مدارس تحت مدیریت سازمان ملل که به‌عنوان پناهگاه برای افراد آواره مورد استفاده قرار می‌گرفت، به این ادعا اعتراض کرد. یکی دیگر از فیک‌نیوزهای بایدن درباره حمله به بیمارستان المعمدانی است. با وجود اینکه رسانه‌ها، رژیم‌صهیونیستی را عامل حمله به بیمارستان معرفی می‌کردند اما جو بایدن ساعاتی بعد پس از ورود به تل‌آویو در دیدار با نتانیاهو ادعا کرد که به‌نظر می‌رسد شلیک به بیمارستان کار «طرف مقابل» است، «نه اسرائیل»! او گفت: «من از انفجار روز سه‌شنبه در بیمارستان غزه بسیار ناراحت و شوکه شدم و بر اساس آنچه دیدم، به‌نظر می‌رسد که این انفجار توسط طرف مقابل انجام شده ‌است.» البته بعدها با حملات متعدد صهیونیست‌ها به سایر بیمارستان‌ها، مشخص شد که حمله به المعمدانی نیز کار صهیونیست‌ها بوده است. علاوه بر انتشار فیک‌نیوز، بایدن در طول جنگ غزه تلاش کرد تا از آمار شهدای فلسطینی مشروعیت‌زدایی کند. او در پاسخ به خبرنگاری که از برنامه دولت بایدن برای کاهش تلفات غیرنظامیان در غزه پرسیده بود، از بی‌اعتمادی به آمار و ارقام اعلام شده توسط فلسطینی‌ها گفت: «من نمی‌دانم که فلسطینی‌ها در مورد تعداد کشته‌شدگان حقیقت را می‌گویند.» ادعای بایدن به سرعت توسط سازمان‌های حقوق بشری که سال‌ها در غزه فعال بوده‌اند، رد شد. آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد که ارقام وزارت بهداشت از درگیری‌های قبلی به‌طور کلی با ارقامی که دولت اسرائیل و سازمان ملل دریافت کرده‌اند، مطابقت دارد و خود وزارت امور‌خارجه مدت‌هاست که این اعداد را قابل اعتماد می‌داند. مجموع این فیک‌نیوزها باعث شد تا یکصد دیپلمات آمریکایی در یادداشتی دولت آمریکا را متهم به اشاعه اخبار جعلی درباره جنگ اسرائیل و حماس کنند. پایگاه آکسیوس که به این یادداشت دسترسی پیدا کرده، نویسنده این یادداشت پنج‌ صفحه‌ای که به امضای 100 نفر رسیده را «یک دیپلمات جوان در وزارت خارجه آمریکا» معرفی کرد و نوشت که بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به همدستی اسرائیل در نسل‌کشی مردم فلسطین متهم شده است.