تاریخ : Wed 06 Dec 2023 - 02:30
کد خبر : 89875
سرویس خبری : ورزش

مرد هلندی به‌دنبال راهکار خروج از بحران

تن‌هاخ و اعتمادی که دیگر وجود ندارد؛

مرد هلندی به‌دنبال راهکار خروج از بحران

اوضاع در منچستریونایتد اصلا خوب نیست و این از اخبار و حواشی که هر روز از گوشه و کنار اولدترافورد و رختکن این تیم انگلیسی منتشر می‌شود کاملا مشخص است.

اوضاع در منچستریونایتد اصلا خوب نیست و این از اخبار و حواشی که هر روز از گوشه و کنار اولدترافورد و رختکن این تیم انگلیسی منتشر می‌شود کاملا مشخص است. یونایتد امیدوار بود با آوردن اریک تن‌هاخ نه‌تنها از بحران چند سال اخیر خارج شود بلکه بتواند به کمک این مربی صاحب سبک و ایده دوباره خود را به جمع مدعیان لیگ برتر برگرداند. نخستین فصل حضور مرد هلندی در جمع شیاطین سرخ بد پیش نرفت اما دوباره ماجرا به همان روال سابق برگشت و در این فصل شکست‌ها و ناکامی‌ها شروع شد. تیم در لیگ قهرمانان با وجود گروه نه‌چندان دشواری که داشت نتایج خوبی کسب نکرد و از طرف دیگر در لیگ نیز به قدری فراز و نشیب تیم زیاد است که هواداران حتی امید زیادی برای کسب سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان نیز ندارند. در چنین اوضاعی در روزهای اخیر رسانه‌های انگلیسی اخباری منتشر کرده‌اند که به‌شدت وضعیت تیم بحرانی است و بخش عمده‌ای از بازیکنان دیگر به سرمربی تیم و کادرش اعتماد لازم را ندارند. از طرف دیگر گفته می‌شود اعتراضاتی هم نسبت به عملکرد خریدهای دو سال اخیر تن‌هاخ صورت گرفته است که نشان می‌دهد او دیگر از حمایت رختکن برخوردار نیست. حالا خبر می‌رسد که باشگاه به دنبال کسانی است که اخبار رختکن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند و از طرف دیگر ورود نمایندگان 4 رسانه‌ای که علیه باشگاه این اخبار را منتشر کرده‌اند به نشست خبری پیش از دیدار برابر چلسی را ممنوع اعلام کرده‌اند.

اعتماد از دست رفته
گفته می‌شود نیمی از رختکن تیم دیگر به تن‌هاخ اعتماد سابق را ندارند و معتقدند متد مربیگری او و تاکتیک‌هایش در بازی نمی‌تواند تیم را از شرایط بحرانی کنونی خارج کند. این خبر پس از شکست ابتدای هفته یونایتد برابر نیوکاسل منتشر شد. این دهمین شکست این فصل تیم در تمامی رقابت‌هاست و به خوبی نشان می‌دهد شرایط تیمی که سال‌ها به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی قهرمانی مطرح بود اصلا مساعد نیست. با این نتیجه تیم تن‌هاخ با 5 امتیاز اختلاف نسبت به تیم چهارم جدول در رده هفتم قرار دارد و به خوبی فشار را حس می‌کند. از طرف دیگر در لیگ قهرمانان نیز اوضاع اصلا بر وفق مراد یونایتد نیست چراکه آنها پس از 5 بازی مرحله گروهی در قعر جدول گروه خود قرار دارند و باید بازی آخر برابر بایرن مونیخ را ببرند تا شاید شانس صعود پیدا کنند. «اسکای» در گزارشی نوشته است که بخشی از بازیکنان تیم از تاکتیک‌ها و فرم بازی تیم اصلا راضی نیستند و معتقدند فشار زیادی در تمرینات به آنها وارد می‌شود و میزان دوندگی در تمرینات بیشتر از حد معمول است که به نظر می‌رسد نیازی به این‌‌همه فشار از سوی کادر فنی نیست. همچنین تعدادی از بازیکنان باتجربه تیم در جلسه‌ای با تن‌هاخ از او خواسته‌اند از تجربیات آنها در تیم‌های قبلی استفاده کند و شرایط تیم را بهبود بخشد. «ESPN» هم نوشته است که حالا مساله اصلی تن‌هاخ این است که پس از شکست برابر نیوکاسل چگونه دوباره بزرگان تیم را با خود همراه نگه دارد و جو رختکن را همچنان به نفع خود داشته باشد. اتفاقی که به نظر بسیار سخت و دور از انتظار خواهد بود. به عقیده این سایت دلیل اصلی نارضایتی بازیکنان از سرمربی هلندی فشار زیادی است که در تمرینات به تیم و بازیکنان وارد می‌کند و حتی این سختگیری‌ها باعث بروز تنش‌هایی بین او و برخی بازیکنان تیم در اردوی پیش‌فصل در آمریکا شد. با این حال تن‌هاخ همچنان در رسانه‌ها با وجود نمایش ضعیف شاگردانش از آنها حمایت می‌کند. این بخشی از تلاش این مربی برای بهبود جو رختکن تیمش است تا شاید در دیدارهای آتی بتواند اوضاع را بهتر کرده و هم برای صعود به دور حذفی لیگ قهرمانان تلاش کند و هم شاید بتواند قهرمانی جام اتحادیه را کسب کند.

خریدهای گران‌قیمت و کم‌اثر
این اما تنها مشکل تن‌هاخ نیست؛ چراکه از سوی دیگر انتقادات زیادی نسبت به خریدهای او در طول مدت زمان حضورش در اولدترافورد مطرح شده و حتی بازیکنان تیم هم نگاه مثبتی به این نفرات تازه‌وارد ندارند. مرد هلندی در طول 18 ماهی که از حضورش به‌عنوان سرمربی شیاطین سرخ می‌گذرد بیش از 400 میلیون پوند برای خرید بازیکن هزینه کرده است که بیشتر آنها نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند. مثلا او 72 میلیون پوند برای راسموس هویلوند 20 ساله، 82 میلیون پوند برای خرید آنتونی از آژاکس و همچنین 60 میلیون پوند نیز به چلسی برای به خدمت گرفتن میسون مونت پرداخت کرد اما ستاره‌های یونایتد معتقدند این نفرات با این همه هزینه‌ای که روی دست باشگاه گذاشته‌اند آورده‌ای برای تیم نداشته‌اند و اصلا خریدهای مناسبی نبوده‌اند. هویلوند هنوز در لیگ برتر گلزنی نکرده و آنتونی هم که از ابتدای فصل قبل در ترکیب تیم حضور دارد هنوز نتوانسته ثابت کند که ارزش این‌همه هزینه را داشته است. مونت هم از ابتدای فصل که راهی اولدترافورد شده بیشتر مصدوم بوده و در بازی‌هایی که حضور داشته هم نتوانسته باری از روی دوش تیمش بردارد.
البته برخی کارشناسان معتقدند که ایراد یونایتد تنها به سرمربی تیم محدود نمی‌شود و بازیکنان نیز نقش مهمی در ناکامی‌های اخیر دارند. کریس ساتن در این‌باره می‌گوید: «او بازیکنانی در رختکن تیمش دارد که همانند مار در آستینش عمل می‌کنند و چندان برایش تاثیرگذار نیستند. بازیکنانی که اصلا دوندگی ندارند. برونو فرناندز نمی‌دود، مارکوس رشفورد نمی‌دود، آنتونی مارسیال نمی‌دود، خب اینها بازیکنان مستعدی هستند اما بدون دوندگی به چه دردی می‌خورند؟ مثلا من نمی‌دانم فرناندز دقیقا در چه پستی بازی می‌کند. اصلا مشخص نیست وطیفه او در زمین چیست. او کاپیتان تیم است، روی کین یا استیو بروس هم قبلا کاپیتان یونایتد بودند. اگر الان کسی مثل برایان رابسون بازوبند کاپیتانی را به دست می‌بست آیا اجازه می‌داد در زمین چنین رفتاری رخ دهد؟ اینها را نمی‌توان به سرمربی ربط داد و جو رختکن تیم اصلا خوب نیست. من می‌توانم تصور کنم در رختکن نیوکاسل پیش از بازی این هفته چه خبر بوده و آنها چه‌ انگیزه‌ای برای این بازی داشتند اما در اینجا مسلما چنین چیزی نبوده است و تیم اصلا ‌انگیزه و روحیه لازم را نداشت.» باید دید راهکار تن‌هاخ برای برون‌رفت از شرایط پیچیده کنونی چیست و او چگونه می‌تواند آرامش را به تیم برگرداند. حتی گفته می‌شود ممکن است او مجبور شود که جیدون سانچو که مدتی پیش به دلیل اعتراضش به تصمیمات کادر فنی از تیم کنار گذاشته بود را دوباره به تمرینات برگرداند تا شاید به این ترتیب جو تیم کمی بهتر شود اما در وضعیت کنونی بعید است چنین اتفاقاتی رخ دهد.