تاریخ : Tue 05 Dec 2023 - 02:41
کد خبر : 89777
سرویس خبری : ورزش

مهدی دادرس: کمیته انضباطی نباید منتظر ما باشد

در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مهدی دادرس: کمیته انضباطی نباید منتظر ما باشد

فدراسیون فوتبال با تشکیل کمیته‌ نظارت بر سقف قراردادها تلاش کرد تا وضعیت قرارداد باشگاه‌ها با بازیکنان و مربیان را کنترل کند.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: فدراسیون فوتبال با تشکیل کمیته‌ نظارت بر سقف قراردادها تلاش کرد تا وضعیت قرارداد باشگاه‌ها با بازیکنان و مربیان را کنترل کند. این در حالی است که این اتفاق، یعنی تشکیل این کمیته به دستمایه‌ جدیدی برای شکایت باشگاه‌‌ها علیه همدیگر تبدیل و باعث شده در این خصوص چالش جدیدی در فوتبال ایران به وجود بیاید. بر همین اساس و در همان هفته‌های نخست، ابتدا باشگاه سپاهان با حکم کمیته انضباطی به کسر چهار امتیاز و جریمه 40 میلیاردی محکوم شد. پس از این تیم، پرسپولیسی‌‌ها با شکایت رقبا مواجه شدند که با بررسی قرارداد بازیکنان این تیم، کمیته انضباطی این تیم را هم به کسر یک امتیاز و جریمه 10 میلیاردی محکوم کرد. این در حالی است که پرونده این دو باشگاه و لوایح دفاعی آنها به کمیته استیناف رسیده اما با گذشت حدود دو ماه از صدور رای کمیته انضباطی، هیچ حکمی برای این دو پرونده مهم صادر نشده است. در ادامه نیز با مطرح شدن تخلف دو باشگاه استقلال و تراکتور، پرونده این دو باشگاه هم به کمیته انضباطی رسید اما برخلاف دو پرونده قبلی، کمیته انضباطی در صدور رأی استقلال و تراکتور زمان بیشتری را معطل کرده است تا این موضوع هجمه‌های بیشتری را علیه این کمیته قضایی مستقل در فدراسیون فوتبال ایجاد کند. نکته قابل توجه اینکه با ادعای برخی رسانه‌ها حالا این پرونده‌ها به یک چالش جدی و عجیب برای فوتبال ایران تبدیل شده؛ چراکه پیگیری‌ این رسانه‌ها درباره دلیل عدم صدور رأی پرونده‌های استقلال و تراکتور در کمیته انضباطی و پرونده‌‌های پرسپولیس و سپاهان در کمیته استیناف نشان می‌دهد «ظاهرا این دو کمیته مستقل فدراسیون فوتبال در انتظار این هستند که کمیته دیگر ابتدا رأی پرونده‌های خود را صادر کند!» این‌گونه گفته می‌‌شود که کمیته انضباطی در انتظار صدور رأی از سوی استیناف است تا ببیند سرنوشت آرای صادر شده چه خواهد شد و تا چه حد آرای این کمیته تغییر خواهد کرد. از سوی دیگر کمیته استیناف در انتظار این است که کمیته انضباطی پرونده سایر باشگاه‌ها را ارسال کند تا به یکباره تصمیم بگیرد.
مهدی دادرس، عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال درباره این این موضوع که دو کمیته قضایی و مستقل فدراسیون فوتبال براساس اخبار منتشرشده تا چه اندازه برای صدور رای 4 باشگاه پرطرفدار کشور، منتظر یکدیگر هستند به «فرهیختگان» گفت: «ابتدا باید رای بدهیم که بعد آن را ابلاغ کنیم. ضمن اینکه برای به شور رفتن و اعلام رای، رئیس کمیته استیناف است که تصمیم گیرنده بوده و ایشان زمان این مراحل را مشخص و اعلام می‌کند. پرونده‌هایی که در کمیته انضباطی هستند ربطی به پرونده‌هایی که در کمیته استیناف هستند، ندارند و این دو مورد از همدیگر جدا هستند. کمیته انضباطی باید رای خود را بدهد و ما هم منتظر رای آنها نیستیم که بخواهیم در انتظار رای یکدیگر باشیم. در هر صورت آنها باید زودتر رای بدهند و کمیته انضباطی نباید منتظر ما باشد بلکه این ما هستیم که باید منتظر آنها باشیم. ان‌شاءالله این موضوع هم انجام می‌گیرد. هر زمان آقای صالحی، رئیس کمیته استیناف دستور بدهد که دور هم جمع شویم و به شور وارد شویم، آن زمان رای خود را هم اعلام خواهیم کرد.» وی درباره اینکه به نظر می‌رسد با این تفاسیر تصمیم‌گیری خاصی هم درباره پرونده تیم‌های پرسپولیس و سپاهان در کمیته استیناف صورت نگرفته است، گفت: «بله درست است. ما هیچ تصمیمی را هنوز در این مورد نگرفته‌ایم. باید زمانی تعیین شود که همه اعضا باشند و بدون جنجال و فضاسازی‌های ممکن، بعد از بررسی تمامی جوانب رای خود را بدهیم. واقعا این شایعه‌ای که راه انداخته‌اند که این دو کمیته منتظر هم هستند، به این شکل نیست و ما اصلا وارد شور نشده‌ایم که بخواهیم رای بدهیم و بعد از آن منتظر رای سایر دوستان برای اعلام رای خود باشیم. البته لایحه‌های دفاعی را از این باشگاه‌ها دریافت کرده‌ایم اما هنوز شور نکرده‌ایم.»
مهدی دادرس در ادامه این گفت‌وگو درباره اینکه معمولا پرونده‌های رایج در کمیته استیناف به چه مواردی مربوط می‌شود گفت: «پرونده‌ها بیشتر به شکایت بازیکنان از باشگاه‌ها مربوط می‌شود. نمی‌دانم چرا باشگاه‌ها براساس قراردادی که می‌بندند، پول بازیکنان و مربیان را نمی‌دهند و بعد بیچاره کمیته تعیین وضعیت به‌خاطر همین بدعهدی‌ها باید هر روز سرش شلوغ باشد و وقت اضافه هم نداشته باشد. در ادامه به خاطر احکامی که داده می‌شود سر ما الکی شلوغ می‌شود. ای کاش باشگاه‌ها از نظر اخلاقی به قول و قراری که می‌دهند عمل کنند و این‌طور نباشد که کار به حکم کمیته انضباطی یا استیناف کشیده شود و بعدا مجبور شوند که به تعهدات خود عمل کنند. در این خصوص نباید بداخلاقی شود و امیدوارم در این خصوص باشگاه‌ها اخلاقی و وجدانی عمل کنند.»
از او در این خصوص که به نظر می‌رسد چون مدیران فوتبال ایران ثبات ندارند، برخی تعهدات خارج از سازمان و بیشتر از بودجه و برنامه خود را برای مدیران بعدی به جای می‌گذارند، پرسیدیم که گفت: «این صحبت را خارج از پست و سمتی که در کمیته استیناف دارم مطرح می‌کنم. ما به این کارها می‌گوییم نامردی. آقای مدیرعامل! امضای آدم ناموس آدم است! اگر امضا کردید و تعهد دادید، باید به آن پایبند باشید و به بندهای آن عمل کنید. اگر امضایی صورت می‌گیرد، وجدانا باید به آن پایبند ماند و به آن عمل کرد.» مدیرعامل سابق پیکان درباره اینکه در زمان مدیریت خودش تا چه اندازه به این موضوع پایبند بوده است، گفت: «حتی یک مورد نبوده که برای ریالی کسی در دوران مدیریتم در تیم‌هایی که بودم طلبکار باشد، چه بازیکن ایرانی و چه بازیکنان خارجی. من اولین مدیر بودم که در والیبال و بسکتبال بازیکن خارجی آوردم. در فوتبال هم بازیکن خارجی آوردم؛ هرچند بازیکنان سطح بالایی نبودند اما در والیبال و بسکتبال از بازیکنان و مربیان خارجی سطح بالایی استفاده کردیم و همیشه به‌موقع پول آنها را پرداخت کردم. حتی یک نفر پیدا نمی‌شود بگوید که در زمان مدیریت من ریالی از تیم‌های دادرس طلبکار است. من آبروی مملکتم را خیلی دوست دارم و به همین خاطر نمی‌خواستم حتی یک نفر بگوید که من از ایرانی‌ها طلبکار هستم.»