تاریخ : Mon 04 Dec 2023 - 01:21
کد خبر : 89676
سرویس خبری : دانشگاه

توسعه هوش مصنوعی از مسیر هم‌افزایی می‌گذرد

تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی برای جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای؛

توسعه هوش مصنوعی از مسیر هم‌افزایی می‌گذرد

هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار داشته و ترند این‌ روزهای دنیای تکنولوژی است. ترندی که نه‌تنها دیر وارد کشور ما شد، بلکه شرایط گویای این بود که در حوزه حکمرانی موازی‌کاری‌های بسیاری در آن صورت گرفت.

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: دهوش مصنوعی در ماه‌های اخیر در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار داشته و ترند این‌ روزهای دنیای تکنولوژی است. ترندی که نه‌تنها دیر وارد کشور ما شد، بلکه شرایط گویای این بود که در حوزه حکمرانی موازی‌کاری‌های بسیاری در آن صورت گرفت. اما با خبری که دیروز مبنی‌بر تشکیل شورای ملی راهبری هوش مصنوعی زیر نظر روح‌‌الله دهقانی‌فیروز‌آبادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با حکم رئیس‌جمهور منتشر شد به‌نوعی می‌توان گفت سوت پایان موازی‌کاری‌ها و آغاز هم‌افزایی دستگاه‌ها در حوزه هوش مصنوعی را به صدا درآورد. در ادامه این گزارش به بهانه تشکیل شورای ملی راهبری هوش مصنوعی مروری بر آنچه در دستگاه‌ها بر هوش مصنوعی گذشته، داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
همان‌طور که اشاره شد دیروز، معاونت علمی ریاست‌جمهوری با حکم رئیس‌جمهور مامور تشکیل شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی شده است. این شورا و مرکز ملی هوش مصنوعی تمرکز خود را بر توسعه زیرساخت یکپارچه و پردازنده‌های قوی، سیستم ذخیره‌سازی قوی و سیستم پردازش ابری مناسب قرار داده است. اعضای این شورا رئیس‌جمهور یا معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان رئیس شورا، رئیس مرکز ملی هوش مصنوعی به‌عنوان دبیر، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رئیس اداری و استخدامی، وزیر صنعت معدن و تجارت، وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر ارتباطات، وزیر دارایی، وزیر دفاع، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دو عضو حقیقی به پیشنهاد دبیر شورا و به حکم رئیس‌جمهور را شامل می‌شوند. معاونت علمی ریاست‌جمهوری که در سند هفتم توسعه مجری ایجاد مراکز هوش مصنوعی شناخته شده و در حال حاضر وظیفه تدوین و ابلاغ سند هوش مصنوعی را نیز برعهده دارد پیش از این نیز در تیرماه امسال خبر از راه اندازی ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی داد. این ستاد در شهریورماه 1402 به دبیری رشاد حسینی راه‌اندازی شد و در نظر دارد تا اطلس ویژه هوش مصنوعی را تدوین کند. همچنین صحبت‌هایی درخصوص ایجاد شش هاب فناوری و آزمایشگاه ملی هوش مصنوعی در تیرماه شده بود که تا این لحظه خبری مبنی‌بر راه‌اندازی آن به گوش نرسیده است.

مطلب کامل را اینجا بخوانید.