تاریخ : Sun 03 Dec 2023 - 14:37
کد خبر : 89637
سرویس خبری : جامعه

تفاوتی بین محصول تراریخته و غیرتراریخته وجود دارد؟

رفع یک نگرانی بی مورد؛

تفاوتی بین محصول تراریخته و غیرتراریخته وجود دارد؟

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه و بسته‌بندی فراورده‌های غذایی و آشامیدنی گفت از سال ۱۹۹۶ تاکنون هیچ عارضه‌ای درباره  محصولات تراریخته گزارش نشده است.

وحیده شایگان درباره نگرانی مصرف کنندگان از ایمنی محصولات تراریخته گفت: در نتایج آزمایشگاهی متوجه شدیم که در فرایند تصفیه اثری از تغییرات ژنتیکی باقی نمی‌ماند. این تغییرات ژنتیکی معمولا به منظور مقاوم کردن گیاه به آفت‌ها و کاهش استفاده از آفتکش انجام می‌شوند.

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه در ادامه افزود: برخی شرکت‌ها از عبارت غیرتراریخته در معرفی محصولات خود استفاده می‌کنند در حالی که این محصولات نسبت به محصولات تراریخته هیچ حسن و مزیتی ندارند. در برخی موارد دیده شده است که در روغن‌های آفتاب‌گردان هم از برچسب غیرتراریخته استفاده می‌شود در حالی که نوع تراریخته این محصول در دنیا وجود ندارد.

شایگان ضمن تاکید بر نظارت جدی وزارت بهداشت و سازمان بر واردات  محصولات تراریخته، تصریح کرد: وقتی که ما ایمنی محصول را تایید می‌کنیم یعنی هیچ فرقی بین محصول تراریخته و غیر تراریخته وجود ندارد. ما در قالب برنامه‌های عملیاتی PMS(پایش در سطح عرضه)، این محصولات را از نقطه مبدا و گمرکات بررسی می‌کنیم تا آنچه به ما گفته شده است با نتایج آزمایشات مغایرت نداشته باشد. شرط خرید این محصولات از کشورهای صادرکننده، این است که محصول در کشور مبدا به مدت چندین سال سابقه مصرف ایمن داشته باشد و عارضه‌ای نداشته باشد.