تاریخ : Wed 29 Nov 2023 - 02:14
کد خبر : 89343
سرویس خبری : ورزش

نبیل با این کیفیت چطور سر از پرسپولیس درآورده؟

احمد جمشیدیان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»

نبیل با این کیفیت چطور سر از پرسپولیس درآورده؟

هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا هم برگزار شد و تیم‌های سپاهان و پرسپولیس توانستند شانس خود را برای صعود از گروه حفظ کرده و در هفته پایانی با کسب نتیجه دلخواه دل هواداران خود را شاد کنند. در این میان سپاهان با یک تساوی مقابل الاتحاد می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم راهی مرحله بعد شود و حتی اگر این تیم را در عربستان شکست دهد، سرگروه خواهد شد.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: هفته پنجم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا هم برگزار شد و تیم‌های سپاهان و پرسپولیس توانستند شانس خود را برای صعود از گروه حفظ کرده و در هفته پایانی با کسب نتیجه دلخواه دل هواداران خود را شاد کنند. در این میان سپاهان با یک تساوی مقابل الاتحاد می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم راهی مرحله بعد شود و حتی اگر این تیم را در عربستان شکست دهد، سرگروه خواهد شد. در سوی دیگر هم پرسپولیس با تک امتیازی بازی با النصر حالا در هفته پایانی با یک برد این شانس را دارد تا یکی از سه تیم دومی باشد که به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی می‌شود. البته اگر در بازی الشارجه و الفیصلی شاهد نتیجه عجیب‌وغریب نباشیم. در اینکه پرسپولیس می‌توانست با شکست النصر حتی شانس سرگروهی داشته باشد شکی نیست اما شاگردان یحیی نتوانستند از بیش از 70 دقیقه 10 نفره بودن حریف استفاده کنند و به نظر می‌آمد که یحیی و شاگردانش به تساوی راضی بودند. در مورد بازی دو نماینده شایسته کشورمان مقابل رقبایشان با احمد جمشیدیان همکلام شدیم. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به نکات خوبی از این دو مسابقه اشاره داشت که در ادامه می‌خوانید.

قوانین AFC را نمی‌پسندم
جمشیدیان در ابتدا با انتقاد از AFC بابت برنامه‌ریزی که برای صعود تیم‌ها از گروه‌شان داشته است، گفت: «واقعیت امر این است که AFC قوانین عجیب‌وغریبی دارد که به شخصه اصلا آن را نمی‌پسندم. اینکه با وجود این همه تیم باکیفیت در منطقه غرب آسیا و سرمایه‌گذاری که باشگاه‌ها برای حضور پرقدرت در لیگ قهرمانان داشته‌اند، دلیل ندارد که تیم‌های دوم هر گروه مستقیم راهی مرحله حذفی نشوند و اصلا این را درک نمی‌کنم. با این برنامه‌ریزی تیم‌های شایسته‌ای از صعود باز خواهند ماند. به هر حال امیدوارم شرایط در هفته آخر طوری رقم بخورد که دو تیم خوب کشورمان سپاهان و پرسپولیس با وجود شایستگی فراوان از صعود باز نمانند.»

سپاهان با چنگ و دندان نتیجه را حفظ کرد
وی با تمجید از مورایس و شاگردانش در مورد دیدار این تیم با نیروی هوایی عراق افزود: «سپاهان بعد از آن تنبیه انضباطی سنگین و از دست دادن 3 امتیاز بازی رفت با الاتحاد صعودش از گروه خیلی سخت شد اما خوشبختانه این تیم توانست بر حواشی غلبه کرده و با شایستگی امتیازات لازم را کسب کرده و شانس خودش را برای صعود خیلی بالا ببرد. تیم عراقی واقعا حریف سرسختی بود اما سپاهان بعد از گل زودهنگام توانست همچنان بر بازی مسلط باشد و این روند تا زمانی که اخراجی نداده بود ادامه داشت. تیم نیروی هوایی از 10 نفره شدن سپاهان استفاده کرد و بر بازی کاملا مسلط شد که خوشبختانه حملاتش نتیجه نداد و سپاهان توانست با چنگ و دندان نتیجه را حفظ کند. این تیم واقعا جانانه دفاع کرد و کاملا شایسته برد بود. البته بازیکنان این تیم نباید فکر کنند صعودشان قطعی است چون بازی با الاتحاد شرایط خاص خودش را دارد و نباید بازنده این مسابقه باشند.»

انتظارات از سپاهان و پرسپولیس
جمشیدیان در پاسخ به این سوال که آیا سپاهان و حتی پرسپولیس می‌توانند تا فینال لیگ قهرمانان پیش بروند، یادآور شد: «از نظر من بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا کیفیت بالایی نسبت به رقابت‌های داخلی دارد و بازیکنان خارجی تیم‌ها در سرنوشت آنها تاثیر بسزایی دارند. یک مثال خیلی ساده بزنم؛ شما بازیکنان خارجی سپاهان و پرسپولیس را با تیم‌های الاتحاد و النصر مقایسه کنید. آیا بعد از این مقایسه می‌توان از آنها انتظار فینالیست شدن داشت؟ مسلما رقابت بین تیم‌هایی است که بهترین‌های دنیا را جذب کرده‌اند. الان هم که طبق قانون هر تیمی 5 بازیکن خارجی می‌تواند در ترکیب خود داشته باشد، در چنین شرایطی بازیکنان نامدار دنیا در تیم‌های عربستانی سرنوشت هر بازی را مشخص خواهند کرد. آن وقت ببینید تیم‌های ما چه بازیکنانی را جذب می‌کنند. همین بازی دوشنبه شب پرسپولیس و النصر را مثال می‌زنم. باور کنید از وقتی که نبیل باهویی به میدان آمد، پرسپولیس 10 نفره شد. کیفیت این بازیکن آنقدر پایین است که واقعا تعجب می‌کنم چطور سر از پرسپولیس در آورده است. همچنین مدافع سپاهان که خوشبختانه او را کنار گذاشتند. باور کنید هزار فوتبالیست در کشورمان داریم که از نبیل و نیلسون بهتر هستند. وقتی نمی‌توانیم بازیکنان خوب خارجی جذب کنیم هیچ الزامی نیست که چنین نفرات بی‌کیفیتی را جذب کرده و میلیاردها تومان هزینه کنیم. خارجی‌هایی که وارد فوتبال ما می‌شوند بعضی‌ها‌شان واقعا در حد فاجعه هستند.»

اگر دو خارجی باکیفیت داشتیم
پیشکسوت فوتبال کشورمان با تاکید بر اینکه رقابت حتی در غرب آسیا ناعادلانه است، عنوان کرد: «اگر قرار باشد تیم‌های عربستان و بعضا قطری به سراغ بهترین فوتبالیست‌های دنیا بروند، آن وقت رقابت برای قهرمانی فقط بین این تیم‌ها خواهد بود. حتی یک بازیکن در سطح اول دنیا می‌تواند در بازی‌های اینچنینی تاثیر خیلی زیادی داشته باشد، چه برسد که تعداد آنها 5 نفر باشد. شک نکنید اگر تیم‌های ایرانی می‌توانستند حداقل دو بازیکن اینچنینی داشته باشند مدعی اول قهرمانی بودند، از این جهت که بازیکنان داخلی ما خیلی بهتر از بازیکنان عربستانی و قطری هستند. اما با این روندی که در پیش است ما حتی در غرب آسیا هم شانس قرار گرفتن در بین دو تیم نهایی را نخواهیم داشت.»

پرسپولیس برای مساوی راهی عربستان شده بود
وی همچنین با اشاره به بازی النصر و پرسپولیس خاطرنشان کرد: «باید قبول کنیم که پرسپولیس به این امید راهی عربستان شد که حداقل بتواند یک امتیاز گرفته و صعودش را به هفته پایانی بکشاند. البته با توجه به نفراتی که النصر در اختیار دارد طبیعی بود که پرسپولیس با این تفکر راهی عربستان شود. اما اخراج زودهنگام بازیکن النصر یک هدیه بزرگ از سوی این تیم و داور بازی به پرسپولیس بود. بعد از این اتفاق پرسپولیس دیگر یک امتیاز را در جیب خود می‌دید و دیگر آن‌طور که باید برای کسب پیروزی خودش را به آب‌وآتش نزد، درحالی‌که النصر در تهران وقتی میلاد سرلک اخراج شد کاملا بر بازی تسلط پیدا کرد و توانست دو گل به پرسپولیس بزند. به هر شکل پرسپولیس می‌توانست برنده این بازی باشد اگر یک مهاجم گلزن خوب در خط حمله داشت، بازیکنی که حداقل از نبیل بهتر باشد. در شرایط فعلی کسب یک امتیاز از تیم النصر می‌تواند برای پرسپولیس بسیار ارزشمند باشد. حالا در بازی با الدحیل سرنوشت دست خود پرسپولیس است و می‌تواند با کمک هوادارانش یک نتیجه خوب در این بازی کسب کند.»

انتظار حضور گولسیانی را در خط حمله داشتم
جمشیدیان در واکنش به این سوال که اگر پرسپولیس تعویض‌های زودتری داشت و با نفرات بیشتری حمله می‌کرد الان شانس سرگروه شدن هم داشت، گفت: «شما وقتی مقابل تیم پرمهره‌ای مثل النصر بازی می‌کنید هر لحظه باید مراقب ستاره‌های گرانقیمت این تیم باشید. رونالدو در یک صحنه در محوطه جریمه پرسپولیس صاحب توپ شد که می‌توانست همان‌جا نتیجه را تغییر دهد که ضربه‌اش با فاصله ناچیز راهی اوت شد. اما وقتی او از میدان بیرون آمد من انتظارم این بود که یحیی گل‌محمدی به مانند بازی‌های داخلی گولسیانی را به خط حمله برده و از ضعف گلر النصر در ارسال از کناره‌ها به گل برسد که او ترجیح داد نبیل را به میدان بفرستد. با آمدن این بازیکن هم همان‌طور که گفتم پرسپولیس انگار 10 نفره شد! شاید یحیی نخواست ریسک کند و ترجیح داد به یک امتیاز قناعت کند. بار دیگر می‌گویم که اگر تیمی با 10، 11 امتیاز از گروه خود صعود نکند باید به فکر برنامه‌ریزی بهتری برای لیگ قهرمانان باشند.»