تاریخ : Tue 28 Nov 2023 - 03:05
کد خبر : 89263
سرویس خبری : ورزش

رضا جعفری: مثل تاتنهام نیستیم

ملوان در جایگاه واقعی خودش است؛

رضا جعفری: مثل تاتنهام نیستیم

مهاجم فصل گذشته تیم نساجی که این فصل به ملوان انزلی پیوسته، به‌خوبی خود را در پازل تاکتیکی تیم مهدی تارتار جا انداخته و توانسته با آمار گلزنی خوبی که از خود به ثبت رسانده است تا اینجای کار مرد شماره یک خط حمله قوی سپید لقب بگیرد. رضا جعفری اولویت خود را آقای‌ گلی عنوان می‌کند اما هدفش این است که در این فصل به‌عنوان موثرترین بازیکن لیگ برتر انتخاب و معرفی شود.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: مهاجم فصل گذشته تیم نساجی که این فصل به ملوان انزلی پیوسته، به‌خوبی خود را در پازل تاکتیکی تیم مهدی تارتار جا انداخته و توانسته با آمار گلزنی خوبی که از خود به ثبت رسانده است تا اینجای کار مرد شماره یک خط حمله قوی سپید لقب بگیرد. رضا جعفری اولویت خود را آقای‌ گلی عنوان می‌کند اما هدفش این است که در این فصل به‌عنوان موثرترین بازیکن لیگ برتر انتخاب و معرفی شود. درخصوص عملکرد این بازیکن و ملوان در فصل‌جاری دقایقی با این بازیکن به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

از وضعیت خودت صحبت را شروع کنیم. با توجه به عملکرد خوبت در انزلی، به‌نظر می‌رسد بعد از 2 سال حضور در نساجی، به‌خوبی با آب و هوای شمال مطابقت پیدا کرده باشی؟
بعد از اینکه دو سال پرنوسان را همراه با نساجی در قائمشهر سپری کردم، بعد از صحبت‌هایی که با تارتار داشتیم به ملوان آمدم و اینجا شرایطم به نسبت خوب شد و توانستم گل‌های حساسی را برای تیم تا اینجای کار به ثمر برسانم. البته هدف من در انزلی فقط گل زدن نیست و بیشتر علاقه دارم در ترکیب تیم تاثیرگذار باشم تا تیم نتایج خوبی را کسب کرده و در جمع مدعیان باقی بماند. اولویت من به‌عنوان یک مهاجم گل زدن است اما با گرفتن پنالتی یا دادن پاس گل هم می‌توان به کسب نتایج موفق به ملوان کمک کرد. سعی می‌کنم برای تیم موثر باشم و در هر بازی به‌نحوی به تیم کمک کنم. خدا را شکر الان شرایط‌مان خوب است.

به آقای گلی چقدر فکر می‌کنی؟
در لیگ هر بازیکنی ممکن است به این عنوان برسد، اما برای من خیلی مهم است که به آقای گلی برسم. من هم دارم تلاشم را می‌کنم تا این امر در پایان فصل به هر ترتیبی محقق شود.

اما ویترین یک مهاجم، گلزنی به استقلال و پرسپولیس است که در نیم‌فصل به هیچ‌کدام از آنها گل نزدی!
ویترین می‌تواند سپاهان هم باشد؛ به‌خاطر همین در‌عوض استقلال و پرسپولیس به سپاهان دو گل زدم. ملوان در این سال‌ها همیشه گربه‌سیاه سپاهان بوده و این‌بار هم توانستیم با گل‌هایی که زدم باز هم در اصفهان این تیم را شکست دهیم. الان فوتبال دیگر آن‌طور نیست که همه چیزش استقلال و پرسپولیس باشد. من هم به‌عنوان یک مهاجم باید به‌صورت مستمر در طول فصل خوب باشم و نباید این‌طور باشد که یک بازی گل بزنم و چند بازی از گل خبری نباشد، چون این اتفاق فایده‌ای ندارد. نه‌تنها من بلکه همه تیم تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم مردم انزلی را خوشحال نگه داریم.

چرا تعداد گل آقای گل‌های ایران در سال‌های اخیر به نسبت میانگین لیگ‌های معتبر دنیا تفاوت چشمگیری دارد؟ اینکه استعدادهای کمی در فوتبال ایران وجود دارد چقدر به این مساله مرتبط است؟
می‌توان گفت مهاجم باکیفیت کمتری در فوتبال ایران است و همه قبول دارند که سطح فوتبال ایران از سطح فوتبال اروپا پایین‌تر است، اما عمده دلیل آن به سطح کیفی زمین‌های چمن در اینجا برمی‌گردد. به‌نظرم از لحاظ سخت‌افزاری فوتبال ایران مشکل دارد. اگر زمین‌های قطر و عربستان با همین کیفیت در لیگ برتر ایران بود کیفیت مسابقات لیگ ایران هم خیلی بالاتر رفته و این میانگینی که به آن اشاره کردید نیز افزایش پیدا می‌کرد. اگر چمن‌های خوبی داشتیم تعداد گل در هر مسابقه هم زیاد می‌شد و این امر در کیفی شدن بازی‌ها خیلی تاثیرگذار است.

به ملوان برسیم. اگر قبل از فصل به شما می‌گفتند در هفته یازدهم با این تعداد امتیاز در رده دوم جدول قرار می‌گیرید، خودتان تعجب نمی‌کردید؟
ما از همان پیش‌فصل عملکرد خوبی داشتیم. همانجا به‌ خود‌باوری رسیده و به خودمان می‌گفتیم تیم قدرتمندی داریم. البته در دو بازی نتیجه خوبی نگرفتیم اما در ادامه به روند خوب پیش‌فصل بازگشته و توانستیم خودمان را ثابت کنیم. هر کسی هم ما را باور نداشت ما از همان پیش‌فصل خودمان را باور داشتیم که تیم‌مان خوب است و می‌تواند در این فصل حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

در هر صورت ملوان در این سال‌ها فراز و نشیب زیاد داشته است، اما امسال تیم خوبی دارید.
به‌خاطر قانونی که وضع کردند و براساس آن سهمیه بزرگسال تیم‌ها کاهش پیدا کرد به‌نظرم این قانون باعث شده تا سطح کیفی بیشتر تیم‌ها و پیرو آن لیگ برتر ایران خوب و مطلوب شود. این امر باعث شد تا بازیکنان گلچین شوند و بهترین‌ها در لیست تیم‌ها باقی بمانند. امروز خیلی از بازیکنان بیرون مانده‌اند و حتی خود من گزینه آخرم بود که به ملوان بیایم اما شرایط طوری پیش رفت که بعد از صحبت با تارتار تصمیم گرفتم به انزلی بروم. درواقع با این قانون لیگ ایران گلچینی از بازیکنان باکیفیت شد.

چه تضمینی وجود دارد که در نیم‌فصل دوم روند معکوسی را طی نکرده و دوباره به انتهای جدول نزدیک نشوید؟
هیچ چیزی را در فوتبال نمی‌شود پیش‌بینی کرد اما اگر بازی‌های ما را دیده باشید سطح کیفی ما به‌خوبی مشخص است و نمی‌توانید بگویید روی اتفاق یا شانس این نتایج به‌دست آمده است. یک‌سری مواقع برخی تیم‌ها روی اتفاق نتیجه می‌گیرد اما بیشتر بازی‌ها سوار بر بازی هستیم و مقابل همان سپاهان نیز موقعیت‌های دیگری داشتیم و این‌طور نبود که اتفاقی حریف را شکست دهیم. سطح کیفی تیم ما با جایگاهی که داریم مطابقت دارد و در جایگاه واقعی خودمان هستیم. ذوب‌آهن هم همین سطح و روند را دنبال می‌کند و چیزی در این تیم‌ها اتفاقی نیست. نتایج ما اتفاقی و از روی شانس نیست. به‌طور مثال در لیگ انگلیس تاتنهام چند بازی را اتفاقی برد و به بالای جدول هم رسید اما در سه بازی شکست خورد. این تیم واقعا کیفیت لازم را نداشت و الان دارد جایگاه واقعی‌اش را نشان می‌دهد.

در پیش‌فصل از تیم‌های دیگر پیشنهادی نداشتی؟
اتفاقاتی در پیش‌فصل افتاده که در این خصوص می‌خواهم آخر فصل صحبت کنم. یک‌سری آدم‌ها ابتدای فصل کارهایی کردند که الان وقت پرداختن به این مسائل و آدم‌ها نیست.

در‌صورت حفظ روند موفق فعلی، هدف خودت برای فصل بعدی چیست؟
هدف من این است که برای این فصل ملوان روند خوبش را حفظ کند، ضمن اینکه به آقای گلی هم فکر می‌کنم اما مهم‌تر از آن دوست دارم به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان فصل انتخاب شوم.

از تیم‌های بزرگ پایتخت پیشنهاد داشته باشی به تهران می‌آیی؟
من خودم بچه تهران هستم و بازی در تهران را بیشتر دوست دارم، اما باید ببینیم چه پیش می‌آید.

به تیم ملی فکر می‌کنی؟
قطعا هر کسی به تیم ملی فکر می‌کند. من کل رده‌های پایه را بازی کرده‌ام و تنها کسی هستم که در ایران در هر دو جام‌جهانی نوجوانان و جوانان بازی کرده‌ام. گل‌های صعود به جام‌جهانی را هم خودم به ازبکستان زدم و واقعا این توانمندی را در خودم می‌بینم که به تیم ملی هم دعوت شوم.

بچه محل برادران محمدی هستی! با آنها در ارتباطی؟
با میلاد و مهرداد در ارتباط نیستم اما با همدیگر دوست هستیم.