تاریخ : Mon 27 Nov 2023 - 01:36
کد خبر : 89190
سرویس خبری : ورزش

نکونام به فیلمبردار  اصفهانی چه گفت؟

روایت شاهد عینی در اصفهان در 10 سکانس؛

نکونام به فیلمبردار اصفهانی چه گفت؟

تیم فوتبال استقلال دیدار هفته یازدهم خود در اصفهان را در حالی با تساوی به پایان رساند که بدون شک اتفاقات حاشیه‌ای و جنجالی انتهای مسابقه که بلافاصله بعد از سوت داور به نشانه پایان بازی به وقوع پیوست، تمامی نکات فنی این دیدار و چه‌بسا نتیجه آن را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و باعث شد یک بار دیگر در جریان یکی دیگر از رقابت‌های فوتبال در لیگ برتر کشور، حاشیه بر متن غلبه کند.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال دیدار هفته یازدهم خود در اصفهان را در حالی با تساوی به پایان رساند که بدون شک اتفاقات حاشیه‌ای و جنجالی انتهای مسابقه که بلافاصله بعد از سوت داور به نشانه پایان بازی به وقوع پیوست، تمامی نکات فنی این دیدار و چه‌بسا نتیجه آن را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و باعث شد یک بار دیگر در جریان یکی دیگر از رقابت‌های فوتبال در لیگ برتر کشور، حاشیه بر متن غلبه کند. این مسابقه در حالی به پایان رسید که یکی از نکات برجسته این دیدار نحوه تصویربرداری آن بود. اتفاقی که پیش از آن فقط یک بار دیگر در لیگ برتر ایران و آن هم در جریان دیدار تیم‌های سپاهان و پرسپولیس در نقش جهان برای اولین بار انجام شده تا بعد از انتقادها به نحوه تصویربرداری و پخش رقابت‌های لیگ برتر، اصفهانی‌ها در زمینه پخش نوین رقابت‌های فوتبال که در بین فوتبالی‌ها به پخش لالیگایی معروف شده است، به نوعی آوانگارد در این ماجرا باشند. با این حال نحوه پخش لالیگایی دیدار استقلال و ذوب‌آهن هراندازه خروجی این مسابقه را برای تماشاگران تلویزیونی از لحاظ پخش جزئیات و بعضا پشت‌صحنه این دیدار جذاب و تماشایی کرده بود، اما در هر صورت تبعات و عواقب خاص خودش را داشته؛ چرا‌که خارج شدن از حیطه وظایف یکی از فیلمبرداران این مسابقه باعث شد اتفاقات تاسف‌آوری در پایان این دیدار به ثبت برسد.
پشت‌پرده آنچه در اصفهان گذشت
1- نکته مهم در پخش تلویزیونی این دیدار به این امر برمی‌گشت که دوربین تلویزیونی در فاصله چهار پنج متری نیمکت ذوب‌آهن ثابت بود که این امر حتی باعث شد در نیمه دوم ابوالفضل جلالی، هافبک چپ‌رونده استقلالی‌ها به این دوربین برخورد کند و تا آستانه مصدومیت نیز پیش برود.
2- اما عجیب اینکه دوربین تلویزیونی در بغل نیمکت استقلال مانند نیمکت رقیب این تیم ثابت نبوده و تصویربردار دوربین مربوطه، به‌صورت مقطعی به سمت نیمکت استقلال حرکت کرده و بعد از چند دقیقه دوباره از نیمکت دور می‌شد و این تردد در طول 90 دقیقه ادامه داشت.
3- این در حالی است که این تصویربردار در نیمه اول چند بار به سمت نیمکت استقلال آمده و به خصوص در لحظاتی که نکونام می‌خواست با بازیکنان صحبت کند به قصد نامشخصی و شاید هم با هدف خاصی به سمت نیمکت استقلال نزدیک شده تا جنجال‌های انتهای بازی در همین لحظات جرقه بخورد.
4- کشمکش نیمکت استقلال با این تصویربردار در نیمه دوم هم ادامه پیدا کرده و به قول یکی از مربیان استقلال، در یک صحنه این فرد حتی تا نزدیکی صورت نکونام هم پیش رفت تا مثلا تصاویر منحصربه فردی را خلق کرده باشد. جالب اینکه در یک صحنه نکونام وقتی به سمت نیمکت برگشت با دوربین در فاصله بسیاری نزدیکی فیس تو فیس شد که در این لحظات سامره و نکونام، جلال مرادی ناظر بازی را برای تذکر به این فرد صدا می‌کنند اما تا مرادی به خودش بیاید، این تصویربردار به سمت پشت نیمکت استقلال می‌رود.
5- این اتفاقات تا لحظات انتهایی بازی ادامه پیدا کرد تا جایی که طبق مشاهدات شاهد عینی نزدیک به نیمکت استقلال، در اواخر بازی هم دو سه بار دیگر این تصویربردار به سمت نکونام رفته و یک بار که سرمربی استقلال داشت با آرمین سهرابیان صحبت می‌کرد دوان دوان خودش را به این صحنه رسانده و یک بار دیگر هم در اوقات تلف‌شده بازی که در اوج هیجان بود خودش را به نزدیک‌ترین منطقه به نیمکت آبی‌ها می‌رساند.
6- درنهایت و با به صدا در‌آمدن سوت بازی خون نکونام به جوش آمده و در‌حالی‌که این سرمربی از نتیجه به‌دست‌آمده حسابی شاکی بود دوباره با تصویربردار اصفهانی مواجه شده که این بار به سمت وی حرکت کرده و به او هشدار می‌دهد که از منطقه نیمکت استقلال دور شود. در‌نهایت نکونام گوشی را از گوش این فرد برداشته و به او اعلام می‌کند که چرا برایش ایجاد مزاحمت کرده و او نیمکت استقلال را به حال خود رها نمی‌کند.
7- به نظر می‌رسد پروتکل تعریف‌شده‌ای برای تصویربرداری و مکان استقرار دوربین‌های جدید پخش تلویزیونی وجود نداشته چرا‌که در نهایت هم مشخص نشد چرا در کنار نیمکت ذوب‌آهن دوربین ثابتی مستقر شده و در کنار نیمکت استقلال تصویربردار مدام در حال رفت و آمد بود. این در حالی است که در فوتبال روز دنیا هم تا به حال تصاویری از نزدیک‌ترین فرم و چهره یک مربی در کنار خط و در حین بازی در‌حالی‌که مربی فوق در حال هدایت تیمش است به ثبت نرسیده است. حال حساب کنید بازی در زمینی باشد که فاصله کمی هم بین نیمکت تا زمین مسابقه وجود دارد.
8- در این بین اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که گویا هیات فوتبال اصفهان هم احتمالا این ماجراها را همراهی کرده است؛ چرا‌که جواد نکونام بعد از بازی هم به شدت از دست مسئولان هیات فوتبال این استان شاکی شده که چرا جلوی این اتفاقات و تصویربردار مربوطه را نگرفته‌اند.
9- نکته قابل توجه دیگر اینکه استقلالی‌ها به خاطر برخی مسائل از جمله اینکه خبرنگاران اصفهانی پشت این تصویربردار در‌آمده این ماجراها را از پیش برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌یافته می‌دانند.
10- در نهایت هم وقتی علی سامره در مواجهه با خبرنگاران اصفهانی قرار گرفت، تمامی سوالات از وی به این موضوع اختصاص پیدا کرده و درباره بازی و شرایط استقلال سوال دیگری جز یک سوال پرسیده نمی‌شود. نکته عجیب اینکه به زعم استقلالی‌ها تصویربردار یکی از برنامه‌های تلویزیونی در تیم سپاهان مشغول به کار بوده تا جایی که به همین خاطر نوازی و غلامپور به خاطر این موضوع بعد از بازی حسابی از خجالت وی برآمدند.
مطلب کامل را می‌توانید اینجا بخوانید.