تاریخ : Sun 26 Nov 2023 - 01:18
کد خبر : 89101
سرویس خبری : جهان شهر

پیشروی رأی ترامپ

واکنش افکار عمومی به سیاست‌های مغشوش بایدن؛

پیشروی رأی ترامپ

سیاست‌های مغشوش بایدن در عرصه داخلی و خارجی با واکنش افکار عمومی مواجه شده است.

فاطمه طهماسبی‌دم‌او، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:درگیری میان فلسطین و اسرائیل بیش از مشکلاتی که در عرصه خارجی برای ایالات‌متحده ایجاد کرده، عرصه داخلی را دچار التهاب کرده است. از همان روزهای اول حملات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی به غزه، اعتراضات گسترده در این کشور در حمایت از ملت فلسطین آغاز شد. با این وجود دولت ایالات‌متحده بنا بر تعهد همیشگی خود در حمایت از رژیم‌صهیونیستی به حمایت بی‌‌‌چون‌‌‌و‌‌‌چرا از این رژیم پرداخت. رئیس‌جمهور آمریکا باید دو عرصه پرتنش داخلی و خارجی را همزمان مدیریت می‌‌‌کرد. با این حال شواهد نشان می‌‌‌دهد یک قسمت که مستقیما به حیات سیاسی آینده او ارتباط دارد را تاکنون نتوانسته مدیریت کند و همین موضوع احتمال انتخاب او در دور دوم ریاست‌جمهوری را کم خواهد کرد. علی‌رغم اعتراضات داخل ایالات‌متحده از سوی حامیان فلسطین و طرفداران آتش‌بس در غزه، با حمایتی که بایدن از رژیم‌صهیونیستی به‌عمل آورد و قتل‌عام بیش از 14 هزار نفر از مردم این منطقه، تا مدت‌‌‌ها آتش‌بس تایید نشد. در روزهای اول، دولت آمریکا توپ را در زمین تل‌آویو می‌‌‌انداخت و تصمیم برای این کار را برعهده نتانیاهو می‌‌‌دانست، ولی ظاهرا نظر مردم آمریکا این بود که رئیس‌جمهورشان اگر بخواهد می‌‌‌تواند جلوی اقدامات اسرائیل را بگیرد. با اینکه 66 درصد از رأی‌‌‌دهندگان احتمالی آمریکایی از ‌آتش‌بس حمایت می‌‌‌کردند، این اتفاق خیلی دیر رخ داد و هزینه‌‌‌های زیادی را بر غیرنظامیان غزه تحمیل کرد. با اینکه درنهایت آتش‌بس موقت تایید شد، ولی از چند روز قبل از آن مشخص شد که عواقب تصمیم اشتباه آمریکا در حمایت از ادامه درگیری‌‌‌ها از حالا خود را در درون آمریکا نشان می‌‌‌دهد. به‌طوری که در نظرسنجی اخیر انجام شده توسط نیویورک تایمز، ترامپ در پنج ایالت از شش ایالتی که رأی نوسانی دارند از بایدن پیشی گرفته است. این پنج ایالت عبارتند از؛ پنسیلوانیا، میشیگان، آریزونا، جورجیا و نوادا. وی تنها در ایالت ویسکانسین رأی بیشتری دارد. اکثریت شرکت‌‌‌کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که ترامپ در مدیریت اقتصاد، امنیت ملی و واکنش آمریکا به درگیری فلسطین‌- اسرائیل عملکرد بهتری ارائه خواهد داد. در بسیاری از موارد گرایش رای‌دهندگان ایالت‌ها به یک حزب مشخص است اما تنها چند ایالت در هر انتخابات رأی از پیش مشخص شده‌ای ندارند و به همین دلیل بیشترین تلاش نامزدها بر کسب رأی آنها متمرکز است؛ به این ایالت‌ها، ایالت‌های نوسانی گفته می‌شود. وضعیت بایدن در میان حامیان عرب خود به‌مراتب بدتر از این است. براساس نظرسنجی انجام‌شده توسط موسسه عرب آمریکایی، 67 درصد از عرب‌- آمریکایی‌‌‌ها با واکنش بایدن به درگیری در غزه مخالف هستند و 66 درصد به‌طور کلی نگرش منفی نسبت به بایدن دارند. اگر انتخابات سال 2024 اکنون برگزار می‌‌‌شد، 40 درصد از عرب‌-‌ آمریکایی‌‌‌ها به ترامپ رأی می‌‌‌دادند و در مقابل فقط 17 درصد به بایدن رأی می‌‌‌دادند. این در حالی است که در انتخابات 2020، 59 درصد از عرب- آمریکایی‌‌‌ها به بایدن رأی داده بودند. باید توجه داشت که حمایت محکم بایدن از اسرائیل، بخشی از یهودیان آمریکایی که به‌طور سنتی حامی جمهوری‌‌‌خواهان بوده‌‌‌اند را به‌سمت بایدن سوق داده است، ولی بخش مهمی از حامیان فلسطین که از گذشته به نامزد دموکرات رأی داده بودند را از انتخاب او منصرف خواهد کرد.
در میان آمریکایی‌‌‌ها نظرات درباره درگیری میان رژیم‌صهیونیستی و فلسطین در ابعاد مختلف ممکن است متفاوت باشد. ولی در دو مورد اختلاف‌نظری وجود ندارد؛ یکی از آنها هزینه انسانی بالایی است که در این درگیری وجود دارد و بخش اعظم کسانی که از این موضوع ناراحتند افرادی هستند که بایدن برای پیروزی در انتخابات به آنها نیاز دارد. این در‌حالی است که بایدن بدون توجه به این هزینه‌‌‌ها، درخواست بودجه 14.3 میلیارد دلاری برای کمک به رژیم را ارائه داد، قطعنامه سازمان ملل که خواستار آتش‌بس بود را وتو کرد و هر گونه اقدام در مقابل فعالیت‌های اسرائیل را ناکام گذاشت. مورد دوم این است که رژیم‌صهیونیستی در‌حال‌حاضر دولتی به‌شدت راست افراطی دارد و وزیر دارایی آن خود را فاشیست می‌‌‌خواند، وزیر امنیت ملی آن قبلا به اتهام نژادپرستی محکوم شده بود، بحث اصلاحات قضایی نتانیاهو نیز صدها هزار اسرائیلی را برای اعتراض به خیابان‌‌‌ها کشانده بود. دولت نتانیاهو حتی میان حامیان اسرائیلی ساکن ایالات‌متحده نیز شکاف ایجاد کرده و این رویکرد منجر به تغییر نگاه نسل جدید آمریکایی نسبت به گذشته شده است، در‌حالی‌که نسل‌‌‌های گذشته اغلب اسرائیل را پایگاه دموکراسی در خاورمیانه می‌‌‌دانستند، جوانان زیر 40 سال این کشور نیز تل‌آویو را یک رژیم آپارتاید می‌‌‌بینند. در روزهای گذشته رهبران تعدادی از گروه‌‌‌های حامی فلسطین طی نامه‌‌‌ای به بایدن نوشته بودند: «ما به شما نامه می‌نویسیم تا هشداری بسیار صریح و غیرقابل انکار به شما بدهیم. موضع شما و دولت‌تان در قبال غزه باعث می‌شود میلیون‌ها رای‌دهنده جوان در خانه بمانند یا به شخص سومی رأی دهند... اکثریت قریب‌به اتفاق جوانان در این کشور به‌حق از جنایاتی که اسرائیل با دلارهای مالیاتی ما مرتکب شده‌اند وحشت دارند.» با این تفاصیل به‌نظر می‌‌‌آید حمایت بی‌چون‌و‌چرای بایدن از نتانیاهو مشکل را برای او پیچیده‌‌‌تر می‌‌‌کند. با نظرسنجی‌‌‌های منتشرشده به‌نظر می‌‌‌رسد بایدن نیز متوجه شده که باید حواسش به انتخابات 2024 باشد. از این رو طی روزهای گذشته دست به اقداماتی زده که با رفتار پیش از آن کمی فاصله داشته است.
وی پیشنهاد نتانیاهو مبنی‌بر مدیریت غزه بعد از جنگ را نپذیرفت. همچنین گفته بود بیمارستان‌‌‌ها در منطقه تحت کنترل حماس باید محافظت شوند. سیاست کلی آمریکا درباره راه‌‌‌حل دو کشوری را بارها تکرار کرده است. در کنار تاکید اولیه روی مساله یهودستیزی، راهبردی برای مقابله با اسلام‌‌‌هراسی مطرح کرده است، خصوصا در ایالت میشیگان که تعداد مسلمانان زیاد است. از سوی دیگر برای از دست ندادن رأی یهودیان دستور داده تا از یهودیان آمریکایی نیز محافظت شود. درنهایت برخلاف رویه گذشته خود، تلاش کرد آتش‌بس موقت اتفاق بیفتد. در‌حال‌حاضر خطر فقط بایدن را تهدید‌ نمی‌کند،‌ بلکه خطر بزرگ‌تر برای دموکرات‌ها این است که بخشی از این رأی‌دهندگان ممکن است اصلا در انتخابات شرکت نکنند. از این رو، در‌حالی‌که دموکرات‌‌‌ها ممکن است ریاست‌‌‌جمهوری را از دست بدهند، این امکان وجود دارد که انتخابات سنا را نیز به جمهوری‌‌‌خواهان ببازند و سنا نیز مانند مجلس نمایندگان از دست دموکرات‌‌‌ها خارج شود. با این تفاصیل باید دید در آینده بایدن چه سیاست‌هایی برای بازگرداندن رأی‌‌‌های حامیان دموکرات طرفدار فلسطین به سبد رأی خود اتخاذ خواهد کرد و چگونه می‌‌‌تواند بین رأی‌‌‌دهندگان خود و تعهد کشور خود مبنی‌بر حمایت قاطع از رژیم‌صهیونیستی جمع کند.