تاریخ : Sun 26 Nov 2023 - 01:15
کد خبر : 89100
سرویس خبری : جهان شهر

بازگشت از وطن به وطن

برگ افتخار مقاومت در منطقه؛

بازگشت از وطن به وطن

آزادی غرورآمیز اسرای فلسطینی که در بند صهیونیست‌ها بودند برگ افتخار مقاومت در منطقه است.

فاطمه بریمانی‌ورندی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: «امانی خالد نعمان حشیم»، مادر دو کودک فلسطینی در سال 2016، در‌حالی‌که 26 سال داشت به اتهام حمله به سربازان اسرائیلی در یک ایست‌وبازرسی در بیت‌المقدس به 10 سال زندان محکوم شد. او یکی از 39 اسیر فلسطینی بود که در مرحله نخست تبادل اسرا در قالب توافق آتش‌بس توانست پس از هشت سال از زندان آزاد شود. غروب جمعه در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از لحظه ورود این مادر فلسطینی به خانه‌اش و دیدارش با مادرش به‌صورت گسترده منتشر شد. به‌جز او، 21 زن و 17 اسیر زیر سن قانونی نیز روز جمعه در میان استقبال بی‌نظیر مردم فلسطین، به خانه‌هایشان بازگشتند. در تصاویر منتشر شده، بسیاری از اسرا با پرچم و سربند حماس مشاهده می‌شوند. حالا حماس به یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات «طوفان الاقصی» دست یافته است. شاید روز هفتم اکتبر برای بسیاری فایل صوتی منتشرشده «محمد ظیف»، فرمانده شاخه نظامی حماس (عزالدین‌قسام) سخنی بلندپروازانه بود، آنجا که او یکی از اهداف عملیات را آزادی اسرا و عدم‌پذیرش پیشنهاد گروه‌های مقاومت برای «مبادله انساندوستانه اسرا» یاد کرد. براساس آمارهای منتشر شده، حداقل پنج هزار و 200 فلسطینی در 20 زندان رژیم‌صهیونیستی (19 زندان در سرزمین‌های اشغالی و یک زندان در کرانه باختری) محبوسند.
در سال‌های گذشته برای آزادی اسرا و به‌ویژه زنان و کودکان از زندان‌های رژیم‌صهیونیستی رایزنی‌هایی شده بود، اما طرف صهیونیستی حاضر به تبادل نبود و از همین رو مقاومت اسلامی در غزه، در طراحی عملیات به اسارت گرفتن صهیونیست‌ها را گنجانده بود. از همین رو نیز پس از ورود به غلاف غزه، رزمندگان مقاومت، سربازان اسرائیلی و شهرک‌نشینان را با گاری‌، وانت‌ و حتی موتورسیکلت‌ها به داخل غزه منتقل کردند تا از این طریق بتوانند اسرای خود را آزاد کنند. اسرائیل با این ادعا که می‌خواهد همه اسرا را بدون ارائه هیچ امتیازی آزاد کند، تهاجم همه‌جانبه‌ خود را به غزه آغاز کرد. در میانه این تهاجم سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در نخستین واکنش خود به جنگ، به طرف صهیونیستی به کنایه گفت که اسرائیل چه زمانی بدون مذاکره و تبادل توانسته یک اسیرش را آزاد کند؟ کمتر از یک‌ماه پس از سخنرانی نصرالله، صهیونیست‌ها بالاخره مجبور به پذیرش خواسته‌های مقاومت شدند و تن به تبادل دادند. کسی نمی‌داند گروه‌های فلسطینی چه در سر دارند، اما این گروه‌ها اعلام کرده‌اند که همه اسرا را آزاد خواهند کرد. فعلا در مبادله‌ پیش‌رو قرار است 150 اسیر فلسطینی با 50 اسیر صهیونیست مبادله شوند، اما بیش از هشت هزار اسیر دیگر مشخص نیست چگونه قرار است آزاد شوند. البته مقاومت اسلامی یک‌دهه پیش مبادله‌ای رویایی را تجربه کرد. حماس در سال 2011 «گیلعاد شلیط» سرباز صهیونیست را اسیر کرد. صهیونیست‌ها برای آزادی وی چندین عملیات ناموفق نظامی داشتند و در‌نهایت پس از تلاش‌های دیپلماتیک فراوان بعد از پنج‌سال توانستند در ازای آزادی هزار و 27 فلسطینی، گیلعاد را پس بگیرند. در طول جنگ غزه، اسرائیل سه هزار فلسطینی دیگر را اسیر کرد تا تعداد اسرا به بیش از هشت هزار نفر افزایش پیدا کند. پس از این عملیات بود که برای افکار عمومی این سوال پیش آمد که چرا این همه اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل هستند؟ طبق گزارش سال گذشته سازمان ملل، از سال 1967 زمانی که اسرائیل قدس شرقی، نوار غزه و کرانه باختری را اشغال کرد، حدود یک‌میلیون فلسطینی را دستگیر کرده است. به‌عبارت دیگر از هر 10 مرد فلسطینی، چهار مرد برای مدتی در زندان‌های اسرائیل بوده‌اند. این افراد چرا و به چه اتهامی اسیر شدند؟

دلیلش مشخص نیست اما رژیم‌صهیونیستی هرساله صدها کودک فلسطینی را دستگیر می‌کند. بسیاری از این دستگیری‌ها به‌ویژه آنهایی که در کرانه‌باختری رخ می‌دهند، در مناطقی با تنش بالا مانند شهرک‌سازی غیرقانونی اسرائیل یا در روستاهای فلسطینی که زمین‌های آن توسط صهیونیست‌ها مصادره شده است، رخ می‌دهد. تا سپتامبر 2012، 189 کودک فلسطینی در زندان‌های رژیم‌صهیونیستی بودند که 28 نفر از آنها بین 12 تا 15 سال سن داشتند. براساس گزارش دفاع از کودکان بخش بین‌المللی فلسطین ‌(DCIPS)، این تعداد از دسامبر 2011، 40 درصد افزایش داشته است. آمارها نشان می‌دهد از زمان وقوع انتفاضه دوم در سال 2000، بیش از 12 هزار کودک فلسطینی توسط نیروهای صهیونیست بازداشت شده‌اند. اکثر این کودکان که توسط ارتش اسرائیل دستگیر، بازداشت و بازجویی می‌شوند، متهم به «پرتاب سنگ» هستند؛ جرمی که می‌تواند حتی تا ۲۰ سال حبس برای کودکان فلسطینی در پی داشته باشد. آمار بازداشت کودکان در سال‌های اخیر رشد محسوسی داشته است به‌نحوی که تنها در نیمه‌اول سال‌جاری میلادی رژیم‌صهیونیستی 570 کودک فلسطینی را دستگیر کرده است. از این تعداد حداقل 29 کودک کمتر از 12 سال سن و دو نفر از آنها فقط 10 سال سن داشتند. در سال گذشته میلادی نیز این رژیم حداقل 865 کودک فلسطینی را بازداشت کرده بود. محکومیت‌ها و سال‌های حبس کودکان به‌گونه‌ای است که آنها تمام عمر کودکی یا نوجوانی‌شان را در زندان‌های رژیم‌صهیونیستی به‌سر خواهند برد. در میان 37 اسیر آزاد شده روز جمعه هم مشابه این کودکان به‌چشم می‌خوردند. روز جمعه در بیتونیه، یک جوان 16‌ساله لاغر‌اندام به‌نام آبان حماد، بی‌حرکت ایستاده بود و از هیاهو، اشک‌ها، در آغوش گرفتن‌ها و شعارهای طرفداران حماس در اطرافش تکان خورده بود. این اولین نگاه او به دنیا پس از یک‌سال زندان برای پرتاب سنگ در شهر قلقیلیه بود. او با وجود اینکه هشت ماه از دوران محکومیتش باقی‌مانده بود، آزاد شد. یکی از دلایل دستگیری کودکان، استفاده از آنها به‌عنوان گروگان برای تحت فشار قرار دادن بستگان‌شان و تسلیم شدن‌شان است. رژیم‌صهیونیستی کودکان را بازداشت و دستگیر کرده و خانواده‌های آنها را از این طریق تهدید می‌کند که آنها را مجبور به تسلیم کنند. یکی از موارد ثبت‌شده توسط سازمان‌های حمایت از زندانیان مربوط به یک کودک سه‌ساله بود که نیروهای صهیونیست به خانه خانواده یورش بردند و او را برای تحت فشار قرار دادن پدرش به‌منظور تسلیم شدن، به‌مدت بیش از یک‌ساعت‌و‌نیم بازداشت کردند. 

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.