تاریخ : Sat 25 Nov 2023 - 22:52
کد خبر : 89097
سرویس خبری : ورزش

مدیر آلومینیوم: عذرخواهی به چه درد می‌خورد، مشکل از افشاریان است

تهدید مدیران کارخانه: با این شرایط دیگر تیمداری نمی‌کنیم!

مدیر آلومینیوم: عذرخواهی به چه درد می‌خورد، مشکل از افشاریان است

، آلومینیومی‌ها مدعی شدند که هواداران خواهان بیرون کشیدن تیم از زمین بودند، درحالی‌که مهندسی چنین شرایطی از سوی هواداران غیرممکن است. اصغری به‌عنوان یکی از افرادی که بازیکنان را از زمین بیرون کشیده بود، گفت:«به نظر من مشکل، آقای افشاریان است. داوران وسط چندان مشکل ندارند و کیفیت بهتری دارند. مشکل اصلی کمک‌داوران هستند که اغلب مسابقات را دچار چالش می‌کنند و فکر می‌کنم آموزش ضعیف باعث چنین مشکلی شده است. به همین دلیل است که می‌گویم افشاریان مقصر است.»

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: پرداختن به داوری زمانی معنا پیدا می‌کند که بر قوانین مسلط بوده و دلایل قانونی برای رد یا تایید صحنه‌ای داشته باشیم. با این حال گاهی مواقع در برخی صحنه‌ها چنان داور تاثیرگذار بوده و نتیجه بازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که دیگر به آن صحنه به‌عنوان اشتباه داوری نمی‌توان پرداخت؛ چراکه این اشتباه چنان تاثیرات بزرگی در ادامه دارد که می‌تواند یک مسابقه فوتبال را از حالت عادی خارج کرده و به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل کند.

همیشه آلومینیوم
اگر بخواهیم خوشبین باشیم شاید آلومینیوم بدشانس‌ترین تیم لیگ فصل جاری است. آنها از ابتدای فصل تاکنون چند بار مورد لطف و عنایت داوران قرار گرفته‌اند. شاید در برخی بازی‌ها به دلیل اینکه نتیجه به نفع‌شان بود، ضررهایی که از داوری دیدند چندان به چشم نیامد. خیلی هم مهم نیست اشتباهات داوری جزئی از فوتبال است. طبیعی‌ است گاهی آنها هم همچون سایر افراد حاضر در فوتبال مرتکب خطا شوند. شرایط اما وقتی مورد تعجب و حتی عصبانیت و ناراحتی قرار می‌گیرد که اشتباهات از تاثیرگذاری فراتر رفته و عملا در جهت براندازی تیم انجام می‌شود. پیکانی‌ها هم امروز مدعی شده و معتقدند گل صحیح‌شان مردود اعلام شده ولی همه رسانه‌ها به آلومینیوم می‌پردازند. غافل از اینکه شرایط آلومینیوم به دلیل اشتباهات داوری چند هفته اخیر، متفاوت بوده و شاید به همین دلیل است که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. هنوز زخم‌های بازی با فولاد التیام پیدا نکرده بود که تیم آلومینیوم در بازی با پیکان نیز متضرر شد. درواقع آلومینیومی‌ها هنوز به‌خاطر اتفاقات بازی با فولاد همچون آتش زیر خاکستر بودند که کمک‌داور بازی با پیکان نیز این خاکستر را شعله‌ور کرد. شاید اگر آن اتفاقات در بازی با فولاد رخ نمی‌داد حالا آلومینیومی‌ها اینقدر عصبانی نمی‌شدند. شاید جالب باشد بدانید یکی از نزدیکان باشگاه آلومینیوم به ما گفت طی صحبتی که با داور بازی داشت او نیز در تصمیم کمک خود شک کرده بود. اگر صحبت‌های این فرد درست باشد؛ پیام حیدری تمایلی نداشت گل را مردود اعلام کند اما طی مشورتی که با کمک خود داشت بالاخره راضی شد با تایید تصمیم همکارش به ادامه بازی بپردازد. گویا پیام حیدری سه بار از کمک خود پرسیده است که آیا مطمئنی گل مردود است و هر سه بار محمد صالح عرب‌آبادی تاکید کرده خیالت راحت هرچه شد با من! اگر این دیالوگ درست باشد و به نظر می‌رسد اصرار عرب‌آبادی برای تایید نظر خود در شرایطی که همه در استادیوم به مردود بودن گل اذعان داشتند، کمی غیرطبیعی بوده است. روح‌الله اصغری، مدیر تیم آلومینیوم در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «این‌طور که بازیکنان از صحبت‌های او و همکارانش شنیده بودند، پیام حیدری گل را قبول کرده بود اما گفته است چون کمک‌داور مسابقه اصرار دارد، نمی‌تواند نظرش را تغییر دهد. درحالی‌که در بازی‌های قبل می‌دیدیم خیلی وقت‌ها داور تصمیم کمک‌ها را وتو می‌کند. حتی ناظر داوری گل را صحیح اعلام کرد اما نمی‌دانم چرا کمک‌داور لجبازی کرد. در آخر بازی هم آمد و از ما عذرخواهی کرد اما این عذرخواهی به چه درد ما می‌خورد. حتی محرومیت او هم به درد ما نمی‌خورد.»

از جایگاه چهارم تا هفتم
پس از هفته ششم و قرار گرفتن تیم آلومینیوم در جایگاه چهارم جدول رده‌بندی همه‌چیز برای این تیم برعکس شد. مجتبی حسینی که خودش هم تصور نمی‌کرد بتواند تیمش را تا این رتبه در جدول بالا بیاورد، یک مرتبه با شیبی تند از رده چهارم به رده هشتم سقوط کرد. درواقع آنها به استقلال و فولاد باختند و با ذوب‌آهن و پیکان تن به تساوی دادند. درنتیجه آرزوی رقابت با تیم‌های مدعی قهرمانی به باد رفت. از چهار بازی اخیری که آنها انجام دادند بازی با استقلال، فولاد و پیکان، هر سه به لحاظ داوری مشکلاتی را برای تیم آلومینیوم به وجود آورده بود. از این‌رو مربی و مدیران این باشگاه معتقدند جریانی مهندسی‌شده اجازه نمی‌دهد آنها در لیگ برتر موفق شود. در بازی با استقلال باشگاه آلومینیوم در اطلاعیه‌ای که منتشر کرده، معتقد بود که توپ با برخورد به پای یامگا راهی اوت شده و اساسا اعلام کرنر به سود استقلال اشتباه بوده است. درنتیجه گل مردود است. در بازی با فولاد، آلومینیومی‌ها باختند اما آنها معتقد بودند که در آن بازی یک پنالتی برایشان گرفته نشده و گلی که خوردند هم آفساید بود. همین موضوع بعد از بازی جنجال به‌پا کرد و بازیکنان این تیم به‌سمت داور هجوم بردند. درنهایت هم داوران با همراهی یگان‌ویژه از زمین بیرون رفتند. مدیرعامل آلومینیوم نیز با عصبانیت به ناظر داوری گفت: «من دیگر زورم نمی‌رسد، استعفا می‌دهم.» سرمربی آلومینیوم هم در نشست خبری گفت: «احساس می‌کنم در این فوتبال زیادی هستم؛ انگار آدم سالم نباید در فوتبال باشد. جمع کنید این کارهای شرم‌آور را.» رجاییان و حسینی اما همچنان بر مسند کار نشسته‌اند و برای هفته بعد برنامه‌ریزی می‌کنند. این روحیه آنها ستودنی است. حرف‌هایی که بعد از مسابقه می‌زنند با واقعیت و آنچه در ذهن دارند، متفاوت است با این حال خبر جالبی در این مورد به گوش‌مان رسیده است. پس از بازی آلومینیوم و پیکان، اعضای این باشگاه مدعی شدند ادامه کار فایده‌ای ندارد و آنها در فوتبال متضرر می‌شوند. حتی رجاییان در گفت‌وگویی که با یکی از برنامه‌های تلویزیونی داشت صراحتا در این مورد صحبت کرد. با این حال اخیرا شنیدیم مدیران ارشد کارخانه خواهان فروش امتیاز این تیم هستند. گویا اتفاقاتی که اخیرا برای تیم آلومینیوم مخصوصا در بخش داوری رخ داده آنها را برای ادامه کار دلسرد کرده است و طی تماسی که روز گذشته با مسئولان این باشگاه داشتند اعلام کردند اگر قرار است به این شکل با تیم‌شان رفتار شود، بیش از این هزینه کردن در فوتبال جایز نیست. منبعی آگاه به ما گفت آنها خود را کنار کشیده و چند روزی به عوامل باشگاه فرصت دادند در این خصوص به کارخانه جواب دهند. مدیر تیم آلومینیوم در این مورد تاکید کرد: «نارضایتی به این شدت نیست اما وقتی به‌عنوان مسئولیت اجتماعی، مسئولیت تیم را پذیرفتند قطعا با چنین اتفاقاتی دلسرد می‌شوند. اگر این مسابقات فوتبال باعث نشاط در بین هواداران نشود، مسئولیت اجتماعی هم معنا پیدا نمی‌کند. به همین دلیل است که مسئولان کارخانه کمی نسبت به موضوع حساس شدند. نه‌تنها در تیم ما، بلکه در بسیاری از شهرها مخاطبان فوتبال به دلیل همین اشتباهات داوری کم شده است.»

بیرون کشیدن تیم از زمین
این بازی علاوه‌بر اشتباه خیره‌کننده کمک‌داور مسابقه، نکته‌های عجیب دیگری نیز داشت. یکی از عجیب‌ترین اقداماتی که در بازی دو تیم رخ داد، فارغ از اشتباه داوری، تصمیمی بود که مسئولان باشگاه آلومینیوم‌ برای خروج تیم‌شان از زمین مسابقه گرفتند. اتفاقاتی که چندین سال پیش در فوتبال رخ می‌داد و نشانی از حرفه‌ای بودن نیست، به یکباره در بازی آلومینیوم و پیکان نمود پیدا کرد. هرچند درنهایت مشخص نشد چه کسی استارت این تصمیم را زد اما در آخر مجتبی حسینی به بهترین شکل آن را جمع کرد و همه‌چیز را به گردن هواداران انداخت. در شرایطی‌ که تیم به‌طور کامل از زمین بیرون کشیده شده بود و داور مسابقه برای ادامه بازی منتظر تصمیم آنها بود، آلومینیومی‌ها مدعی شدند که هواداران خواهان بیرون کشیدن تیم از زمین بودند، درحالی‌که مهندسی چنین شرایطی از سوی هواداران غیرممکن است. اصغری به‌عنوان یکی از افرادی که بازیکنان را از زمین بیرون کشیده بود به ما گفت: «فشار بازی و اشتباهات داوری مرا از کنترل خارج کرد، البته من نمی‌خواستم تیم را از زمین بیرون بکشم و فقط اعتراض داشتم. دیروز تاج به باشگاه آلومینیوم آمد. در مجمع حتی اعضا و نماینده هیات فوتبال به قضاوت داوران اعتراض کردند. تاج هم از عملکرد داوری رضایت نداشت و تاکید کرد تیم آلومینیوم نسبت به دیگر تیم‌ها بیشتر ضرر کرده است. به نظر من مشکل، آقای افشاریان است. داوران وسط چندان مشکل ندارند و کیفیت بهتری دارند. مشکل اصلی کمک‌داوران هستند که اغلب مسابقات را دچار چالش می‌کنند و فکر می‌کنم آموزش ضعیف باعث چنین مشکلی شده است. به همین دلیل است که می‌گویم افشاریان مقصر است.»