تاریخ : Sat 25 Nov 2023 - 15:10
کد خبر : 89059
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

برگزاری چهل و دومین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

برگزاری چهل و دومین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

چهل و دومین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی (قائم‌مقام رئیس کمیته) و با حضور اعضا در روز چهارشنبه اول آذر ماه برگزار شد.

چهل و دومین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام  و ایران به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی (قائم‌مقام رئیس کمیته) و با حضور اعضا در روز چهارشنبه اول آذر ماه برگزار شد. 
در این جلسه، دکتر مخبر دزفولی ضمن تبیین برگزاری کنگره مرجعیت علمی و تقدیر از دست‌اندرکاران اظهار داشت: «در این کنگره، به چیستی و چرایی و چگونگی دست‌یابی به مرجعیت علمی پرداخته شد. این کنگره باید آغازی باشد برای بررسی داشته‌‌ها، روش‌های نو و سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌توان در این مسیر انجام داد. 
در ادامه، دکتر مهدی نوید ادهم (دبیر کمیته) گزارشی از اقدامات اجرایی در زمینۀ کنگرۀ بین‌المللی جندی‌شاپور و برگزاری پیش‌همایش‌ها در شهرهای دزفول، زابل و زاهدان ارائه داشت و اعضا در این خصوص، به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
هم‌چنین، کلیات طرح «جاده  ادب وعرفان اسلامی» طرح گردید و تأیید و مورد تصویب قرار گرفت. این جاده که مراکز مهم عرفان اسلامی در ایران را به هم متصل می‌سازد در بخشی از مسیر خود، شهرستان‌ها و روستاهای استان سمنان به‌ویژه مهد عرفان اسلامی، شهرستان شاهرود، را دربرمی‌گیرد که موطن عارفای بزرگ نظیر بایزید بسطامی (عارف بزرگ ایرانی در قرن دوم و سوم هجری و از اصحاب حضرت امام جعفر صادق (ع))، شیخ ابوالحسن خرقانی (عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری)، شیخ جلال‌الدین و شیخ عمادالدین و ابن یمین فریومدی (اکابر عرفا و مشایخ دورۀ خوارمشاهان)، پیر میشی (از سادات و عارف مشهور قرن هفتم هجری)، پیر مردان (از سادات و عرفا) و شیخ حسن جوری (از مشایخ عرفا و رهبر قیام سربداران) است.
در پایان جلسه، ضمن تبادل‌نظر در زمینۀ ظرفیت‌ها و مسئولیت‌های وزارت آموزش و پرورش در انتقال مفاهیم فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به کودکان و نوجوانان کشور به‌منظور تقویت هویت‌یابی آن‌ها مقرر شد حجت‌الاسلام پورثانی (نمایندۀ معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش) طرح جامع برنامه‌ها و همکاری آموزش و پرورش را تدوین کند و پس از تأیید مسئولین ذیربط، مراتب در جلسۀ کمیته ارائۀ گزارش نماید.