تاریخ : Sat 25 Nov 2023 - 02:50
کد خبر : 89031
سرویس خبری : ورزش

استقلال دیدار با ذوب‌آهن را شبیه سازی کرد

از مصاف با نفت تا تمرینات زیر باران؛

استقلال دیدار با ذوب‌آهن را شبیه سازی کرد

نکته قابل توجه اینکه استقلالی‌ها بعد از برتری شیرین در برابر تراکتور از هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر طی روزهای اخیر تمرینات خود را با محوریت دیدار با ذوب‌آهن آغاز کرده و از تمرینات این تیم خبر می‌رسد که سیستم و تاکتیک‌های بازی با تیم محمد ربیعی در تمرین روزهای اخیر آبی‌ها شبیه‌سازی شده است.

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال عصر امروز از هفته یازدهم رقابت‌های لیگ برتر در حالی به مصاف ذوب‌آهن تیم چهارم جدول رده‌بندی می‌رود که بدون شک کسب 3 امتیاز این دیدار می‌تواند در قهرمانی احتمالی استقلالی‌ها در پایان نیم‌فصل نقش بسزایی را ایفا کرده و از سوی دیگر نیز جایگاه این تیم در صدر جدول را مستحکم کند. نکته قابل توجه اینکه نکونام در حالی به زمین سفت اصفهان رسیده است که هفته آینده نیز تیمش باید در خارج از تهران با فولاد مصاف بدهد و این در صورتی است که پرسپولیس و سپاهان دو رقیب سنتی آبی‌ها که از مدعیان قهرمانی نیز محسوب می‌شوند، در هفته‌های پایانی از شرایط راحت‌تری حداقل روی کاغذ نسبت به استقلال برخوردار هستند. بنابراین 3 امتیاز این دیدار برای شاگردان نکونام در مقابل تیم خوب و یکدست محمد ربیعی در اصفهان می‌تواند گام بزرگی را در راه رسیدن به موفقیت استقلال در فصل جاری ایفا کرده و این تیم را درنهایت به سمت خوشبختی سوق بدهد.

آنالیز دقیق ذوب‌آهن در دستور کار
نکته قابل توجه اینکه استقلالی‌ها بعد از برتری شیرین در برابر تراکتور از هفته دهم رقابت‌های لیگ برتر طی روزهای اخیر تمرینات خود را با محوریت دیدار با ذوب‌آهن آغاز کرده و از تمرینات این تیم خبر می‌رسد که سیستم و تاکتیک‌های بازی با تیم محمد ربیعی در تمرین روزهای اخیر آبی‌ها شبیه‌سازی شده است. نکته قابل توجه اینکه نکونام همچنان روی شناخت دقیق و آنالیز حریف هفته بعدی خود متمرکز شده و قبل از طراحی تمرینات دیدار با ذوب‌آهن، از طریق آنالیزورها و دستیارانش تمامی نقاط ضعف و قوت حریف اصفهانی را مورد بررسی قرار می‌دهد تا براساس آنها سیستم و تاکتیک‌های تیمش را برای تمرینات قبل از دیدار حساس با ذوب‌آهن مشخص کند. نکته بسیار مهم اینکه به جز تمرینات روزهای اخیر استقلال، جواد نکونام از دیدار تدارکاتی که ابتدای هفته گذشته در تهران در برابر نفت مسجدسلیمان برگزار کرد، استارت شبیه‌سازی برای دیدار با ذوب‌آهن را زده و این امر را در تمرینات روزهای بعد از این دیدار هم ادامه داده است. این در شرایطی است که روزهای بارانی تهران در اواسط هفته گذشته تا حدودی وضعیت این تیم را دگرگون کرد و تا اندازه‌ای نیز برنامه‌های کادرفنی را بر هم زده است؛ بر این اساس که استقلالی‌ها معمولا تمرینات تاکتیکی خود در روزهای منتهی به بازی‌های خود را در زمین پژوهشگاه نفت تهران برگزار می‌کردند اما به‌خاطر بارندگی این تیم مجبور می‌شود تا در کمپ حجازی به کار خود ادامه داده و در زمین خانگی خود برای دیدار با ذوب‌آهن آماده شود.

غیبت زبیر و همراهی بابایی
اما در دیدار با شاگردان اشکش برای استقلال چه گذشت؟ نکته قابل توجه اینکه به جز مرادمند، 3 ملی‌پوش این تیم نیز به‌خاطر همراهی تیم ملی ایران برای دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی طبیعتا فرصت همراهی استقلال در این دیدار دوستانه را پیدا نکردند و از بین مصدومان این تیم که شنیده می‌شود به شرایط ایده‌آل بازگشته‌اند نیز فقط پیمان بابایی در نیمه دوم استقلال را همراهی کرد و زبیر نیک‌نفس با وجود بازگشت به تمرینات گروهی فرصت حضور در بازی روز شنبه گذشته را پیدا نکرد. نکته دیگر اینکه در این دیدار محمدرضا خالدآبادی در درون دروازه نمایش خوبی را ارائه داد و در چند صحنه نیز با واکنش‌های خوب خود جلوی حملات حریف را می‌گیرد تا در کارنامه این دروازه‌بان در این دیدار تدارکاتی، کلین‌شیت ثبت شود. اما نکته بسیار مهم درباره این دیدار اینکه با مصدوم شدن مرادمند و غیبت قطعی این بازیکن در دیدارهای بعدی استقلال و البته نیاز مبرم نکونام به استفاده از چشمی در میانه میدان، سرمربی آبی‌ها در این مسابقه تصمیم می‌گیرد تا تیمش را با 4 مدافع راهی میدان کند؛ به این ترتیب که در غیاب چشمی و مرادمند از ترکیب ایمان سلیمی و آرمین سهرابیان به‌عنوان مدافعان مرکزی و جعفر سلمانی و صالح حردانی به‌عنوان مدافعان کناری استقلال در ترکیب ثابت استفاده کند.

بلانکو 90 دقیقه بازی کرد
استقلالی‌ها به دفعات در فصل جاری در دیدارهای قبلی خود تاکتیک‌شان را تغییر داده و متناسب با سیستم و روش بازی حریف خود، نکونام برنامه‌ها و پلن این تیم را طراحی و اجرا کرده است. بر همین اساس نیز آبی‌ها در چند مسابقه خود در فصل جاری با سیستم 4 دفاعه و در چند بازی دیگر با سیستم 3 دفاعه در برابر حریفان به میدان رفته‌اند. با این حال طبق شنیده‌ها نکونام برای این دیدار تیمش را با 4 دفاع تست کرده، مگر اینکه در لحظات باقی‌مانده تا دیدار با تیم ربیعی تصمیمش را تغییر داده و قصد کند تا مثل بازی با تراکتور، این بار با حضور چشمی در قلب خط دفاعی، تیمش را با 3 مدافع راهی میدان کند. در این دیدار یامگا یک پست جلوتر از حردانی در سمت راست، استقلال را همراهی کرد و بلانکو هم در ترکیب ثابت تیم به میدان رفت و 90 دقیقه برای آبی‌پوشان در خط حمله تیمش، بازی کرده است. این در حالی است که در غیاب مهرداد محمدی ملی‌پوش، ارسلان مطهری در نیمه اول و پیمان بابایی در نیمه دوم به‌عنوان زوج بلانکو در بازی تدارکاتی با نفت مسجدسلیمان برای استقلال به میدان رفتند تا آنها هم به این ترتیب در این دیدار دوستانه تیم‌شان را همراهی کرده باشند.