تاریخ : Thu 23 Nov 2023 - 20:22
کد خبر : 88954
سرویس خبری : سیاست

آفت‌شناسی در ورزش؛ مراقب «فساد» و «مافیا» باشید!

تعبیر مقام معظم رهبری از مشکلات اساسی؛

آفت‌شناسی در ورزش؛ مراقب «فساد» و «مافیا» باشید!

مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار با مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی و مسئولان ورزش کشور ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌ها و افتخارات کسب شده، توصیه‌ها و یا به تعبیری هشدارهایی را هم خطاب به مسئولان حاضر در بیت رهبری ایراد فرمودند.

فرهیختگان: مقام معظم رهبری روز گذشته در دیدار با مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی و مسئولان ورزش کشور ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌ها و افتخارات کسب شده، توصیه‌ها و یا به تعبیری هشدارهایی را هم خطاب به مسئولان حاضر در بیت رهبری ایراد فرمودند.
آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در این بخش از بیانات خود، «فسادهای اقتصادی» و «تشکیل و قدرت‌گیری مافیاها» را به‌عنوان اساسی‌ترین مشکلات و آفت‌های ورزش کشور در برهه کنونی دانستند که این مسئله در محافل رسانه‌ای واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.
تعبیر حکمیانه رهبر انقلاب اسلامی البته که ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید اما بی‌تردید فسادهای مافیایی، جان ورزش را گرفته و نفس آن را به شماره انداخته‌اند. از قراردادهای مبهم و شائبه‌برانگیز با حامیان مالی گرفته تا ورزشکاران و البته لابی‌های خارج از قاعده.
برخلاف تعبیر عوام اما مافیا چندان دستگاه مخوفی نیست. همین که در یک فدراسیون تنها یک نفر یا افراد وابسته به او امکان ریاست و یا قرارگیری در سمت‌های استراتژیک را داشته باشند، و یا این که برخی سال‌های سال بر مسند قدرت باقی مانده و حتی با بازنشستگی هم قائل به تمکین از مُر قانون نباشند؛ خود مافیاست.
مافیا البته مصادیق دیگری مانند دور زدن قانون و هم‌دستی بین برخی جریانات در مسیر مطائم غیرسازمانی هم دارد. باشگاه‌ها و فدراسیون‌هایی که اگر بر مدار عدالت و شفافیت گام بردارند؛ قطعاً دست خیلی از مافیاها از آن قطع شده و آفت‌ها یکی پس از دیگری کاسته خواهند شد.
موضوع بااهمیت این‌جاست که آش مفسده‌ها و مافیاها آن‌قدر شور شده که راس حاکمیت را هم به واکنش واداشته است. مفاسدی که در صورت برخورد قاطعانه و بدون مماشات نهادهای نظارتی، قطعاً در نطفه خفه می‌شد و راهی برای خفه کردن نفس ورزش نمی‌یافت.