تاریخ : Thu 23 Nov 2023 - 02:37
کد خبر : 88918
سرویس خبری : جهان شهر

خبرهای راست را از آتش‌بس بشنوید

شکست نتانیاهو در پروژه آزادی اسرا در میدان؛

خبرهای راست را از آتش‌بس بشنوید

مهم‌ترین پیام پذیرش آتش‌بس موقت شکست نتانیاهو در پروژه آزادی اسرا در میدان است.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه جهان‌شهر: کوه رژیم‌صهیونیستی موش زایید. روز گذشته کابینه این رژیم برای بررسی توافق آتش‌بس تشکیل جلسه داشت و از 38 عضو کابینه، 35 نفر با آن موافقت کردند و تنها سه نفر به آتش‌بس رای منفی دادند؛ ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی و دو نفر از اعضای حزب سیاسی راست‌افراطی او. علاوه‌بر کابینه، ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل نیز گزارش داده‌اند که از توافق آتش‌بس بین حماس و تل‌آویو حمایت کرده‌اند. شدت تحقیر از توافق دولت صهیونیستی با حماس به اندازه‌ای بود که آنها از تعهدشان به ادامه تلاش‌ها برای آنچه «درهم شکستن» حماس می‌خوانند هم گفتند.
از ابتدای جنگ هیچ قراری بر آتش‌بس نبود. طرف اسرائیلی پایان جنگ را به دو موضوع گره زده بود: «نابودی حماس» و «آزادی اسرا». از همین رو نیز نتانیاهو و متحدانش سرسختانه مخالف هرگونه توقف در جنگ بودند و در برابر درخواست‌های آتش‌بس نیز به‌شدت مقابله می‌کردند اما حالا چه اتفاقی افتاده است که آنها با واسطه با گروهی که قرار بود نابودشان کنند، مذاکره کرده و به توافق هم دست پیدا کرده‌اند.
در میانه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال آتش‌بس، الجزیره نوشت از همان روز اول روشن بود که هدف اولیه از چنین تهاجم بی‌رحمانه‌ای به اهداف غیرنظامی فلسطینی، نظامی نبود. در ابتدای جنگ بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که حملات شدید هوایی به مردم فلسطین نشان می‌دهد که نیروهای مسلح درحال انجام کاری هستند و با ورود نیروهای زمینی بمباران کاهش می‌یابد. اما هیچ تحلیلگری جنون دیوانه‌وار صهیونیست‌ها را در قالب یک عملیات پیروزمندانه معنا نمی‌کرد. در هفته اول جنگ، ارتش صهیونیستی شش‌هزار بمب روی غزه پرتاب کرد. بزرگی این رقم را وقتی می‌توان درک کرد که بدانیم در سال ۲۰۱۹، ایالات‌متحده درطول یک‌سال، ۷۴۰۰ بمب در کل افغانستان پرتاب کرد.
موشک، بمب، جنگنده و حتی ورود زمینی نتوانست روی زمین معادله را تغییر دهد. یک مقام نظامی ماه گذشته به گاردین گفت که او و همکارانش همیشه می‌دانستند اسرائیل برای بازگشت اسرا باید «بهای دردناکی» بپردازد. اما در مقابل حماس موقعیت قهرمانانه‌ای با آزادی اجباری زندانیان زن و کودک فلسطینی به‌دست خواهد آورد. بااین‌حال واضح است که بسیاری از زیرساخت‌های حماس دست‌نخورده است و هرگونه توقف در جنگ، به حماس فرصتی برای سازماندهی مجدد می‌دهد. ارتش اسرائیل اعلام کرده که تاکنون 68 سرباز صهیونیست در عملیات زمینی کشته شده‌اند، با‌این‌حال کار از بین بردن تهدید حماس ناقص مانده است.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.