تاریخ : Thu 23 Nov 2023 - 02:24
کد خبر : 88915
سرویس خبری : دانشگاه

نشریات دانشجویی روی خط فلسطین

رسانه‌های دانشگاهی از حماسه 7 اکتبر روایت می‌کنند؛

نشریات دانشجویی روی خط فلسطین

نشریه‌های دانشجویی نیز یکی از ابزارهای دانشجویان در بیان مواضع خود یعنی اعلام انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت از مظلومان فلسطینی بوده‌اند. نویسندگان و فعالان این رسانه‌ها سعی کردند جنبه‌های مختلف ماجرای عملیات طوفان‌ الاقصی و اتفاقات پس از آن را پوشش دهند.

مطهره‌سادات قاسمی، خبرنگار گروه دانشگاه: دغدغه جامعه دانشجویی در راستای حمایت از فلسطین و ابراز همدلی با مردم این کشور در چند هفته اخیر شدت گرفته است. این دغدغه نمودهای مختلفی ازجمله انتشار بیانیه‌ها، برگزاری راهپیمایی‌ها و جلسات تبیینی به دنبال داشت. نشریه‌های دانشجویی نیز یکی از ابزارهای دانشجویان در بیان مواضع خود یعنی اعلام انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت از مظلومان فلسطینی بوده‌اند. نویسندگان و فعالان این رسانه‌ها سعی کردند جنبه‌های مختلف ماجرای عملیات طوفان‌ الاقصی و اتفاقات پس از آن را پوشش دهند. در شماره امروز 9 نشریه را بررسی و گزیده کوتاهی از مطالب آنها را آماده کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پنجه در پنجه با شیطان

نشریه دانشجویی «سحر» با مدیرمسئولی سحر محمدشاه‌چرخکار و سردبیری زینب عاشوریان با صاحب‌امتیازی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه‌طباطبایی در شماره 66 خود با مطالبی همچون پنجه ‌در ‌پنجه شیطان، رسانه برای اسرائیل حقیقت برای فلسطین و وجدان نابیدار دلالان رسانه که به‌عنوان تیتر اصلی صفحه جلد این نشریه به‌چشم می‌‌خورد، به ماجراهای پس از عملیات طوفان ‌الاقصی پرداخته است. حمیدرضا بخشنده، دبیر روابط عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی در بخش معرفی کتاب نشریه سحر با مطلب «این کتاب را یک اسرائیلی نوشته» به معرفی کتاب 10 غلط مشهور درباره اسرائیل پرداخته که در بخشی از آن آمده است: «در این کتاب ایلان پایه که یک اسرائیلی است، باورهای مشهور مربوط به اسرائیل را - که خود او آنها را افسانه می‌نامد- به‌چالش کشیده است. مولف در بخش اول از افسانه مربوط به گذشته یهودیت و صهیونیسم شروع کرده و در بخش دوم به باورهایی درباره وضعیت فعلی اسرائیل پرداخته است. دموکراتیک بودن اسرائیل، توافقنامه اسلو و وضعیت نوار غزه از افسانه‌های این بخش است. جالب اینکه این نویسنده با اینکه به اسرائیل و سیاست‌های آن منتقد است اما به وجود اسرائیل اعتقاد دارد. این نگاه او در فصل و بخش آخر درخصوص تشکیل دو کشور مستقل نمود پیدا کرده است.»
«حرف حساب» فردا با فلسطین است
شماره بیست‌وهفتم نشریه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی «حرف حساب» انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، مطالبی در حمایت از مردم فلسطین منتشر کرده است. نشریه‌ای به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی محمدرضا سلطانی و سردبیری آن زهرا صابری که در آخرین شماره خود با مطلبی با عنوان «فردا با فلسطین» حمایت خود از مردم مظلوم فلسطین را اعلام و عکس صفحه اول را نیز به این موضوع اختصاص داده است. در قسمتی از مطلب فردا با فلسطین به قلم صابری آمده است: «آغاز گفتمان «مقاومت» نه از انقلاب 22 بهمن 57، بلکه از عاشورای 61 هجری بود. امروز خون زن و مرد و کودک فلسطینی گواهی می‌دهد که دربرابر باطل زمانه، چاره‌ای جز مقاومت نیست. جوشش خون حسین علیه‌السلام به فلسطین رسیده و امروز فلسطین کربلاست. فریاد «هل من ناصر ینصرنی» حسین(ع) در گوش جهانیان پیچیده. خطای محاسباتی پایان اسرائیل را نزدیک‌تر از گذشته جلوه داده و ضربه‌هایی که در طوفان الاقصی خورده غیرقابل‌ترمیم است. این عملیات فاتحانه جلوه‌ای از پیروزی مستضعفان بر ظالمان است. جهان شاهد است که چگونه گروهی با امکانات بسیارکم اما با ایمان و عزم راسخ می‌توانند حاصل سال‌ها اقدام جنایتکارانه را در ظرف چندساعت با خاک یکسان و ایادی استکبار عالم را به‌سخره بگیرند.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.