تاریخ : Wed 22 Nov 2023 - 02:56
کد خبر : 88818
سرویس خبری : دانشگاه

پدر ChatGPT روی صندلی داغ OpenAI

یک اخراج تحول‌آفرین در سیلیکون ولی؛

پدر ChatGPT روی صندلی داغ OpenAI

دنیا در شوک خروج مدیرعامل OpenAI و اتفاقاتی که برای بزرگ‌ترین شرکت هوش مصنوعی دنیا افتاده است.

ندا اظهری، مترجم: در حال حاضر که فناوری نوظهور هوش مصنوعی سر‌و‌صدای زیادی در دنیا به پا کرده و قریب‌به یک سالی از رونمایی فناوری ChatGPT تولید‌شده توسط شرکت OpenAI به عنوان دارنده یکی از قدرتمندترین فناوری‌های روز دنیا می‌گذرد، اخبار ضد و نقیضی از این شرکت به گوش می‌رسد.
هیات مدیره شرکت OpenAI روز جمعه خبر از اخراج ‌سم آلتمن‌، مدیر‌عامل این شرکت داد که باعث شگفتی بسیاری شد. آنها دلیل این کار را صادق نبودن او در ارتباطاتش با هیات مدیره عنوان کردند که باعث شده بود او به درستی نتواند مسئولیت‌های خود را انجام دهد و دیگر اعتمادی به او برای سپردن مسئولیت شرکت نداشتند. آنها معتقد بودند که سرعت حرکت فناوری در این شرکت بسیار بالا رفته و ‌آلتمن‌ توجه کافی به ایمنی هوش مصنوعی نداشته است به طوری که در قابلیت‌های ChatGPT گنجانده شده بود که کاربران بتوانند نسخه‌های خود از این فناوری را بسازند و این می‌تواند چنین فناوری هوشمندی را از دسترس خارج کند.
اتفاقات شرکت OpenAI تنها به اخراج ‌آلتمن رئیس و یکی از بنیانگذاران این شرکت به نام ‌گرگ براکمن‌ ختم نشد و او که قرار بود از یک قسمت به قسمت دیگر در شرکت منتقل شود‌ نیز از سمت خود استعفا داد. ‌آلتمن‌ مهم‌ترین چهره این شرکت بود که رقابت فعلی هوش مصنوعی را با انتشار نسخه محبوب ChatGPT در سال گذشته آغاز کرد. یک روز پیش از این اتفاق، ‌آلتمن‌ در سخنرانی خود در کنفرانس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه، به مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های جدید برای رقابت با سایر شرکت‌های بزرگ فناورانه مانند مایکروسافت و گوگل اشاره کرد اما حالا بعد از بروز این اتفاقات و پیشنهاداتی که برای هدایت شرکت مطرح شد، مشخص نیست آینده آن به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.

به گزارش ‌گاردین‌، اخراج ‌آلتمن تحول بزرگی را در سیلیکون ولی ایجاد کرده است. پس از راه‌اندازی ChatGPT به عنوان مهم‌ترین پروژه هوش مصنوعی دنیا که در کمتر از یک سال بیش از 100 میلیون کاربر را به دست آورده، ‌‌آلتمن‌ به عنوان یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مدیران جهان در زمینه هوش مصنوعی در کانون توجه قرار گرفت که در 38 سالگی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است. این اقدامات که در ابتدا دور از چشم کارکنان شرکت انجام شده بود، در مدتی کوتاه از طریق اطلاعیه‌ای داخلی و وبلاگ عمومی شرکت به گوش کارمندان رسید و متوجه اخراج ناگهانی ‌آلتمن‌ شدند. شواهد حکایت از آن دارد که ‌آلتمن‌ در تحقیقات و اقدامات خود روی پروژه جدیدی موسوم به AGI فعالیت می‌کرد که سیستم هوش مصنوعی را قادر می‌سازد هر کاری را که به آن محول می‌شود مانند یک نیروی انسانی انجام دهد.
به گزارش economist، فعالیت شرکت OpenAI روی پروژه «هوش مصنوعی جامع» (AGI) با همکاری گروهی از سرمایه‌گذاران سیلیکون ولی از جمله ایلان ماسک دنبال شده و سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری روی آن صورت گرفته است. ‌آلتمن‌ مسئول پیشبرد پروژه AGI در شرکت بود و توسعه زیادی که در آن صورت گرفته بود، نگرانی‌هایی را برای محققان ایجاد کرده بود. اما پایان پروژه AGI و به سرانجام رسیدن آن به هیات مدیره شرکت بستگی دارد که برخلاف رسمی است که در بیشتر استارتاپ‌ها، شرکت و سرمایه‌گذاران وجود دارد. منشور این سازمان به جای نمایندگی از حامیان مالی OpenAI، مدیران را موظف می‌کند که منافع بشریت را در نظر بگیرند. به رغم اینکه دلایل اصلی اخراج مدیرعامل OpenAI از نظر بسیاری از کارشناسان مبهم و غیرقابل قبول است، برخی استدلال می‌کنند که آلتمن که پدر ChatGPT به شمار می‌رود، در پروژه AGI هم به دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمندی دست یافته بود و هیات‌مدیره شرکت معتقد بودند او بدون در نظر گرفتن امنیت هوش مصنوعی و نگرانی از به خطر افتادن حیات بشریت، پیش می‌رود؛ به همین خاطر دست به اخراج او زده‌اند.

پس از اخراج آلتمن از شرکت، قرار بر آن شد که «میرا موراتی»، مدیر ارشد فناوری OpenAI به جای او مدیرعامل موقت شود. موراتی به مدت پنج سال بخشی از هدایت این شرکت را برعهده داشت. اما «الجزیره» در گزارشی که به دنبال اخراج مدیرعامل شرکت OpenAI منتشر کرده، عنوان کرده است که «امت شیر»، عضو هیات‌مدیره این شرکت که مدیرعامل سابق پلتفرم آنلاین آمازون به نام Twitch بوده است، مدیرعامل موقت این شرکت شده است. «شیر» در پستی که در توییتر منتشر کرده، انتصاب خود را به‌عنوان مدیرعامل موقت اعلام کرد. البته این خبر در حالی منتشر شده که به نظر می‌رسد هنوز کار تمام نشده و با توجه به اظهارات مایکروسافت مبنی‌بر پیوستن آلتمن و براکمن به این شرکت، هنوز هم ممکن است در روزهای آینده اتفاقات به‌گونه‌ای رقم بخورد که قابل پیش‌بینی نباشد. در گزارشی که Verge منتشر کرده، کارشناسان عنوان کرده‌اند که پیروی نامه تهدیدآمیز کارکنان OpenAI و درخواست استعفای دسته جمعی هیات‌مدیره، درصورتی‌که آنها از کار کناره‌گیری کنند، می‌توان امیدوار بود که دو نیروی اخراجی به سمت‌های قبلی خود بازگردند. شواهد حکایت از آن دارد که آلتمن تمام جنبه‌های امنیتی را در توسعه فناوری هوش مصنوعی در نظر گرفته بود.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.