مصطفی قاسمیان: در یکی دو سال اخیر به موازات افزایش محصولات در حال تولید و در حال پخش نمایش خانگی، تعداد پلتفرمهای ویاودی نیز بیشتر شده و سبد رسانهای کاربران متنوعتر. با این حال با اقدام تازه یک پلتفرم، شمار قابل توجهی از سریالهای پلتفرمهای مختلف در یک پلتفرم نمایش داده میشود. بخش فیلم و سریال روبیکا از سال ۹۹ تاکنون، محتوای نماوا را رایگان عرضه میکند که شامل فیلمها، سریالها و برنامههای غیرنمایشی داخلی و خارجی آن، به استثنای فیلمهای اکران آنلاین (تکفروشی) است. به شکل جالب توجهی، در ماههای اخیر بخشی از محتوای اختصاصی دیگر پلتفرمهای ویاودی نیز در روبیکا به رایگان قابل دسترس است، شامل مینیسریال ۱۰ دقیقهای «درمانگر» و مسابقه مافیای «ارتش سری» از فیلیمو، سریال «دفتر یادداشت» از فیلمنت، سریال «هفت» از تماشاخونه و سریال «سایهباز» از آپرا. با وجودی که پربینندهترین آثار دو پلتفرم فیلمنت و تماشاخونه در روبیکا منتشر شده، اما فیلیمو به عنوان پرکاربرترین بازیگر بازار نمایش خانگی، هنوز حق پخش هیچکدام از سریالهای مهم خود نظیر «زخم کاری»، «رهایم کن» یا «حیثیت گمشده» را به روبیکا نداده است. علت این مسئله میتواند به شراکت قدیمی و پردامنه فیلیمو با ایرانسل و وابستگی روبیکا به همراه اول مربوط باشد. این در حالی است که در روبیکا، فیلم و سریال را تنها میتوان با اینترنت همراه اول یا ایرانسل تماشا کرد و مشترکان اینترنت دیگر شرکتها نظیر شاتل و آسیاتک امکان تماشای این محتوا را ندارند. همچنین ترافیک مصرفشده برای تماشای فیلم یا سریال در این پلتفرم، اگرچه داخلی است و طبق قانون باید نیمبها محاسبه شود، اما تمامبهاست! عجیب آن که با وجود کاربران زیاد این نرمافزار، این اقدام که شائبه تخلف دارد و مدتهاست انجام میشود، از سوی ساترا یا وزارت ارتباطات پیگیری نمیشود. جستجوی فرهیختگان نشان میدهد اگرچه در جهان، ویاودیهای زیادی به توزیع آثار دیگر پلتفرمها میپردازند، اما کمتر پلتفرمی وجود دارد که برترین و جدیدترین محصولات رقبا را رایگان عرضه کند. اساسا بازیگران اصلی بازار فیلم و سریال جهان مثل نتفلیکس و آمازون بهترین و تازهترین آثار خود را اختصاصی منتشر میکنند تا مشترکان بیشتری جذب کنند و این محصولات را در اختیار رقبا قرار نمیدهند؛ بنابراین آنچه در روبیکا اتفاق افتاده، یک استثناست.