تاریخ : Sat 18 Nov 2023 - 03:25
کد خبر : 88479
سرویس خبری : نقد روز

جنگ با ارتش رویترزی

دروغ بزرگ خبرگزاری رویترز علیه ایران و مقاومت فلسطینی چرا منتشر شد؟

جنگ با ارتش رویترزی

با برملا شدن فریب صهیونیست‌ها درباره بیمارستان شفای غزه، دروغ بزرگ خبرگزاری رویترز علیه ایران و مقاومت فلسطینی چرا منتشر شد؟ تهران چه کرد؟

زهرا طیبی، خبرنگار گروه نقد روز: وقتی پای جنگ رسانه‌ای و ساختن اخبار جعلی وسط باشد، تعداد اخبار منتشرشده آنقدر زیاد می‌شود که مخاطب خود را در محاصره اخباری می‌بیند که قصدشان تاثیر بر افکار عمومی جامعه هدف است و تا منابع دیگر صحت و سقم خبر را منتشر کنند، تاثیر خود را بر افکار عمومی گذاشته است، اما گاهی اخبار منتشرشده خودشان را زودتر از رسیدن منابع اصلی برای تایید و تکذیب لو می‌دهند و مخاطب همان ابتدا از دروغ بودن خبر منتشرشده مطلع می‌شود. شاید بتوان برای اثبات این گزاره چرخی در میان اخبار دروغی زد که رسانه‌های صهیونیستی یا حامیان آنها از آغاز عملیات طوفان الاقصی و برای جبران شکست سنگینی که در جنگ افکار عمومی خوردند و ضربه‌ای که به وجهه بین‌المللی آنها وارد شد، منتشر کردند؛ اخباری که اگرچه سعی می‌کرد، بازی روانی نیز با جبهه مقاومت راه بیندازد، اما به‌نظر می‌رسد صهیونیست‌ها خود بازنده بازی شدند که برای جبهه مقاومت ترتیب داده بودند. اگرچه بنگاه‌های دروغ‌پراکنی صهیونیست‌ها در روزهای ابتدایی افکار عمومی جهان را در برخی موارد تحت‌تاثیر قرار داد و توانست واکنش‌هایی نیز جمع کند اما سطح وحشیگری صهیونیست‌ها در ادامه حملات خود به مردم غزه باعث شد ورق افکار عمومی جهان بدجوری به‌ضرر آنها برگردد. به‌طور مثال چندهفته قبل که بیمارستان المعمدانی غزه مورد حمله سنگین اسرائیلی‌ها قرار گرفت، تلاش شد این حرکت وحشیانه را اشتباه محاسباتی حماس در شلیک راکت‌هایش جا بزند اما اسرائیل بعد از این حمله به بهانه‌های مختلف به دیگر بیمارستان‌های غزه نیز حمله کرد تا این جنایت که تا آن روز بسیار هولناک بود به‌تنها جزئی از جنایات اسرائیل در غزه تبدیل شود. در آخرین نسخه فاحش دروغ‌پراکنی رویترز ادعا کرد که در دیدار اخیر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس با مقام‌معظم‌رهبری جمله‌ای مطرح شده‌ است که نشان از عدم حمایت ایران از حماس در این جنگ دارد. در این گزارش که لحن و جملات آن هیچ ارتباطی به سخنان همه ادوار رهبری درباره فلسطین و جنبش مقاومت حماس نداشت آمده بود رهبر ایران به‌دلیل عدم اطلاع ایران از عملیات طوفان الاقصی از حماس در این جنگ حمایت نخواهد کرد. جمله‌ای که هم از سوی حماس و هم از سوی دفتر رهبری تکذیب شد اما اسرائیل و حامیانش در این جنگ تابه‌حال چه دروغ‌هایی گفته‌اند. به همین بهانه «فرهیختگان» در این گزارش به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کند.
در شرایطی که صهیونیست‌ها بعد از حمله غافلگیرانه‌ به سرزمین‌های اشغالی هنوز در شوک بودند و بدون استراتژی مشخصی، صرفا مناطق مسکونی در نوار غزه را هدف قرار می‌دادند یک بیمارستان در نوار غزه مورد هدف قرار گرفت و اتفاق بد آنجا بود که لحظه هدف قرار گرفتن این بیمارستان در نوار غزه، توسط دوربین‌ها نیز ثبت شده بود. امری که هم قواعد حقوق بشری، هم افکار عمومی جهان، صریحا اعلام می‌کردند که این یک جنایت جنگی علیه مردم فلسطین است. صهیونیست‌ها اما در ساعات ابتدایی انتشار این خبر مواضع متفاوت و متناقضی گرفتند، ایتمار بن غفیر، وزیر امنیت داخلی صهیونیست‌ها درباره این جنایت گفت: «تنها چیزی که باید وارد غزه شود، صدها تن مواد منفجره نیروی هوایی ماست، نه یک گرم کمک بشردوستانه.» سخنگوی ارتش رژیم ‌صهیونیستی نیز گفت: «به غزه هشدار داده بودیم که بیمارستان المعمدانی و پنج بیمارستان دیگر را تخلیه کنید.» اظهارنظرهایی که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها ضمن پذیرفتن مسئولیت حمله به این بیمارستان، آن را اشتباه یا اقدامی سهوی نمی‌خواندند اما واکنش‌های منفی ناشی از حمله به این بیمارستان و تصاویر منتشرشده این حمله، واکنش منفی افکار عمومی دنیا را به‌همراه داشت و همین امر نیز باعث شد صهیونیست‌ها چرخش چنددرجه‌ای در اظهارات خود داشته باشند و مقصر این حمله را حماس معرفی کنند و برای اثبات این ادعا تصاویری از پخش زنده شبکه الجزیره را منتشر کردند و مدعی شدند این تصویر ثابت می‌کند که حماس به‌جای هدف قرار دادن مواضع صهیونیست‌ها، بیمارستان المعمدانی را مورد هدف قرار داده است. ادعایی که صهیونیست‌ها برای شانه خالی کردن از پذیرش آن دست به دامان آمریکا هم شدند. بایدن در سفرش به سرزمین‌های اشغالی درباره حمله به این بیمارستان اظهار داشت که این حمله توسط طرف دیگر صورت گرفته اما درحالی‌که ادعا می‌شد این حمله توسط حماس صورت‌ گرفته، شواهد نشان می‌داد که شدت انفجار رخ‌داده در بیمارستان بسیار بیش از تجهیزاتی بوده که در اختیار حماس قرار داشته و چیزی بیش از راکت‌های حماس بوده است. این موضوع از جانب تیم تحقیق شبکه الجزیره مورد تاکید قرار گرفت. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز برای بررسی ادعاهای صهیونیست‌ها تحقیقاتی در این زمینه انجام داد و اظهار داشت فیلمی که صهیونیست‌ها با استناد به آن ادعا می‌کنند این حمله توسط حماس صورت گرفته و در آن موشک یا راکت یا گلوله در آسمان منفجر می‌شود و لاشه‌اش به زمین سقوط می‌کند، از طرف سرزمین‌های اشغالی شلیک شده و محل سقوط موشک مقاومت، حدود سه کیلومتر با بیمارستان فاصله دارد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.