تاریخ : Mon 13 Nov 2023 - 23:50
کد خبر : 88213
سرویس خبری : دانشگاه

استفاده نیم میلیارد نفر در انتظار متاورس

رونق هوش‌مصنوعی از اقبال به فناوری متاورس کاسته اما نمی‌توان رشد بازار آن را انکار کرد؛

استفاده نیم میلیارد نفر در انتظار متاورس

متاورس توسط اکوسیستم‌های رقیب اصلی مانند دنیای متا، اندروید و اپل با قابلیت همکاری محدود اداره می‌شود. این فناوری هنوز دامنه‌ای از برنامه‌های کاربردی تخصصی است و هنوز تا ساخت یک دنیای مجازی کامل فاصله دارد. متاورس به‌عنوان تقلیدی از اینترنت به‌صورت سه‌بعدی، فضایی باز، پویا و قابل‌تعامل است. متاورس با ارتقای تجربه دیجیتال، مجموعه وسیعی از عملکردهای دنیای واقعی را در یک قلمرو سه‌بعدی ارائه می‌دهد.

ندا اظهری، مترجم: وقتی حرف از فناوری متاورس به‌میان می‌آید، فردی را می‌توان تصور کرد که هدست بزرگی روی سر گذاشته که بیشتر قسمت‌های صورتش را پوشانده و بازی ویدئویی انجام می‌دهد. جای تعجب ندارد که بازی‌های دیجیتال یکی از حوزه‌های اصلی فناوری متاورس را تشکیل می‌دهند. درواقع فناوری نوظهور متاورس یا «اینترنت آینده» اگرچه به‌عنوان یک موجودیت واحد توسعه نیافته، اما این فناوری یک قلمرو مجازی جمعی است که توسط قلمرو فیزیکی دیجیتال و تقویت‌شده ایجاد شده است. به زبان ساده، متاورس را می‌توان به‌عنوان هزاران محیط مجازی پیشرفته معرفی کرد. متاورس به‌عنوان یک نوآوری ترکیبی، به طیف وسیعی از روندها و فناوری‌ها مانند واقعیت‌افزوده، اینترنت اشیا، نمایشگرهای روی سر، واقعیت مجازی، هوش‌مصنوعی و... نیاز دارد. با وجود این، نسخه فعلی متاورس هم تئوری و هم قابل‌استفاده است.

با توجه به این واقعیت که متاورس به‌طور کامل ساخته نشده، همه‌چیز براساس طیف وسیعی از سناریوها شکل می‌گیرد. متاورس توسط اکوسیستم‌های رقیب اصلی مانند دنیای متا، اندروید و اپل با قابلیت همکاری محدود اداره می‌شود. این فناوری هنوز دامنه‌ای از برنامه‌های کاربردی تخصصی است و هنوز تا ساخت یک دنیای مجازی کامل فاصله دارد. متاورس به‌عنوان تقلیدی از اینترنت به‌صورت سه‌بعدی، فضایی باز، پویا و قابل‌تعامل است. متاورس با ارتقای تجربه دیجیتال، مجموعه وسیعی از عملکردهای دنیای واقعی را در یک قلمرو سه‌بعدی ارائه می‌دهد. مفهوم متاورس از یک ایده زیربنایی و آینده‌نگر به استراتژی اصلی کسب‌وکار تبدیل شده است. درواقع «متا»، متاورس را به‌عنوان تکامل بعدی در ارتباطات اجتماعی و جانشین اینترنت موبایل تعریف می‌کند. در سال‌های اخیر، مفهوم متاورس بیش از هر چیز در حوزه بازی‌های ویدئویی مطرح می‌شود و در همین بازار کاربرد داشت اما در سال 2023 ورق برگشت و آنچه بیشتر با این حوزه فناوری سروکار پیدا کرده، حوزه صنایع است. بازاریابی متاورس از دیگر حوزه‌های این فناوری است که درحال تبدیل شدن به یک کلمه کلیدی در میان برندهای مصرف‌کننده است. شرکت‌های چندملیتی بزرگ، از «جی چی مورگان»، «نایک» و «آدیداس» گرفته تا «مک دونالدز»، همگی ابداعاتی برای جذب پتانسیل بازاریابی متاورس ارائه داده‌اند.
متاورس صنعتی به‌عنوان یک دوقلوی دیجیتالی با سیستم‌های متصل و قابلیت‌هایی برای تعامل با سیستم واقعی در محیط است که به افراد اجازه می‌دهد گذشته را بهتر درک کرده و آینده را پیش‌بینی کنند. درواقع متاورس صنعتی، ترکیبی از دنیای دیجیتال و فیزیکی است که کارایی انجام بسیاری از کارها را بهبود می‌بخشد. به گزارش مایکروسافت، متاورس صنعتی نوعی کاتالیزر دگرگون‌کننده برای نوآوری به‌شمار می‌رود. چیزی که این زمان را هیجان‌انگیز می‌کند. درواقع متاورس صنعتی چگونگی همکاری افراد و ماشین‌ها برای طراحی، ساخت، بهره‌برداری و بهینه‌سازی سیستم‌های فیزیکی را با استفاده از فناوری‌های فراگیر در سیستم‌های ابری برای بهبود پایداری و کارایی بازتعریف می‌کند. فناوری و شبیه‌سازی‌های عملیاتی از راه دور، نظارت موثر بر فرآیندها، حل مشکلات و تعامل از فاصله ایمن را تقویت می‌کنند. متاورس صنعتی از بسیاری از فناوری‌های نوآورانه پشتیبانی می‌کند که ارزش مالی فوری، پایداری و کارایی کارکنان را از طریق بهینه‌سازی فرآیند، مدل‌سازی، تحلیل دیجیتال و پیش‌بینی‌های مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی ارائه می‌کنند. شرکت‌هایی مانند «کوکاکولا هلنیک» درحال تغییر فعالیت‌های خود با استفاده از فناوری متاورس صنعتی است و قابلیت پیش‌بینی و انعطاف‌پذیری را به زنجیره تامین اضافه می‌کنند. مرسدس بنز با ایجاد تجربه‌ای دیجیتال به کارمندان کارخانه خود قدرت داده است تا با داده‌هایی که از فضای دیجتال به‌دست می‌آورند نوآوری‌ها را پردازش کنند. با اینکه متاورس در سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلفی چون خدمات مالی و بازی‌ها نقش پررنگی داشت اما امسال بیشتر در بخش متاورس صنعتی مطرح شده است و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این حوزه از متاورس درحال تکامل است و دامنه هر صنعتی ازجمله تولید، مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی، انرژی و پایداری را هم برای مشتریان و هم برای اکوسیستم مشارکتی اختصاص می‌دهد. مایکروسافت به‌طور مستمر روی فناوری‌ها، پلتفرم‌ها و راه‌حل‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند تا مشتریان خود را در مکانی که حضور دارند، ملاقات و به آنها کمک کنند تا ارزش متاورس صنعتی را براساس حلقه نوآوری طراحی، ساخت، بهره‌برداری و بهینه‌سازی درک کنند. فناوری «هولولنز 2» مایکروسافت از زمان آغاز به کار، ابزارهای همکاری همه‌جانبه‌ای را به مشتریان متاورس صنعتی ارائه داده تا بتوانند عملکردی موثرتر، کارآمدتر و ایمن‌تر داشته باشند.
برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.