تاریخ : Sun 12 Nov 2023 - 01:02
کد خبر : 88067
سرویس خبری : دانشگاه

رشد 50 درصدی بازار ربات‌های انسان‌نما

سرمایه‌گذاری یک‌ونیم میلیارد دلاری پکن در رباتیک؛

رشد 50 درصدی بازار ربات‌های انسان‌نما

عواملی چون افزایش تقاضا برای ربات‌های انسان‌نما از سوی صنایع پزشکی و خرده‌فروشی‌ها باعث رشد بازار این ربات‌ها طی سال‌های پیش‌رو خواهد شد. استفاده روزافزون از انسان‌نماها به‌عنوان ربات‌های آموزشی بخشی از این بازار تقاضا را شکل می‌دهد.

ندا اظهری، مترجم: از ساخت فیلم‌های سینمایی که ربات‌ها را بر دنیا انسان‌ها مسلط نشان می‌داد سال‌ها می‌گذرد. افسانه‌ای که تنها در حد یک تخیل بود، حالا با پیشرفت فناوری‌های نوین تبدیل به واقعیتی شده که هر روز با توجه به میزان رشدی که پیدا می‌کند، ترسناک‌تر شده و نگرانی‌های بیشتری را پیش‌روی مردم دنیا قرار می‌دهد. سیستم‌های رباتیک در عین اینکه ارمغان خودکار شدن فرآیندهای مختلف حاکم بر یک کشور را به ارمغان می‌آورند و سرعت انجام کارها را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند، اما نگرانی‌هایی را برای برخی مشاغل به همراه دارند که گاهی خبر از نابودی و جایگزینی مشاغل مختلف با ربات‌های هوشمند می‌دهند. در این میان چین اعلام کرده است که می‌خواهد تا دو سال آینده روند تولید ربات‌های انسان‌نما را افزایش دهد.

به گزارش therobotreport، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات پکن (MIIT) که بر بخش صنعتی این کشور نظارت دارد هفته گذشته دستورالعملی را منتشر کرد که اهداف بلندپروازانه این کشور را برای توسعه ربات‌های انسان‌نما شرح می‌دهد. این وزارتخانه اعلام کرد که آنچه از این فناوری به دست می‌آید این است که ربات‌های انسان‌نما به فناوری مخرب دیگری مانند رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند یا خودروهای انرژی جدید تبدیل خواهند شد که می‌توانند چگونگی تولید کالاها و چگونگی زندگی انسان‌ها را در دنیای مدرن متحول ‌کنند. طبق همین اسناد، چینی‌ها چشم‌انداز برنامه‌ای را در نظر گرفته‌اند که طی آن قرار است تا دو سال آینده، یعنی تا سال 2025 به تولید انبوه ربات‌های انسان‌نما دست پیدا کنند. روند تولید ربات‌ها تا دو سال آینده به سطح پیشرفته‌ای خواهد رسید که اهداف توسعه را در نقشه راه توسعه این کشور ترسیم می‌کند. در دستورالعمل 9 صفحه‌ای که از سوی MIIT چین مطرح شده این کشور باید در مسیر ایجاد اکوسیستم نوآوری ربات‌های انسان‌نما حرکت کند، به پیشرفت‌هایی در نوآوری‌های متعدد در چند فناوری کلیدی دست یابد و از تامین ایمن و موثر اجزای اصلی برای تولید این ربات‌ها اطمینان حاصل کند. طبق چشم‌اندازی که چینی‌ها ترسیم کرده‌اند، آنها به دنبال آن هستند که ربات‌های انسان‌نما تا سال 2027 به موتور اصلی رشد اقتصادی این کشور تبدیل شوند. باوجود اینکه صنعت رباتیک در چین یک پای اصلی فناوری و نوآوری محسوب می‌شود توسعه ربات‌های انسان‌نما در سایر نقاط جهان نیز در ارتباط نزدیک با آنها قرار می‌گیرند. بیشتر شرکت‌هایی که تا امروز از یک ربات انسان‌نمای تجاری‌سازی شده به‌طور علنی رونمایی کرده‌اند در آمریکای‌شمالی مستقر هستند بنابراین نمی‌توان چین را رقیب بلامنازع در حوزه رباتیک دانست. به‌عنوان مثال شرکت «اجیلیتی رباتیکس» که در ایالت اورگان واقع شده به‌تازگی اعلام کرده است ربات انسان‌نمای آن، یعنی Digitاز سوی آمازون در یک انبار تحقیق و توسعه در نزدیکی سیاتل مورد آزمایش قرار می‌گیرد. آمازون نیز یک سرمایه‌گذار در این شرکت محسوب می‌شود. شرکت «اجیلیتی رباتیکس» همچنین به‌تازگی از افتتاح مرکز جدید تولید ربات‌های انسان‌نما در ایالت اورگان خبر داده است که می‌تواند در سال 2024 بالغ بر 10 هزار ربات انسان‌نما در سال تولید کند. علاوه‌براین، سایر شرکت‌های آمریکایی نیز پیش‌تر در ساخت ربات‌های انسان‌نما فعالیت برجسته‌ای داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به ربات«اپتیموس» تسلا و ربات «اطلس» «بوستون داینامیکس» اشاره کرد. در عین حال، گروه «موتور هیوندای» کره‌جنوبی سه سال پیش شرکت «بوستون داینامیکس» را طی معامله‌ای یک میلیارد و 100 میلیون دلاری خریداری کرد. رویداد «روبوساینس 2023» که رویدادی پیشرو برای توسعه‌دهندگان سیستم‌های رباتیک تجاری به شمار می‌رود یک پنل اصلی را پیرامون وضعیت ربات‌های انسان‌نما ارائه داد. پنلی که در قالب این رویداد برگزار شد بحث‌هایی پیرامون سرعت بلوغ ربات‌های انسان‌نماست و موضوع تجاری آنها در دنیای امروز مطرح شد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.