تاریخ : Sun 12 Nov 2023 - 00:42
کد خبر : 88063
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

مردم در برنامه‌های هفته کتاب کجا هستند؟

وقتی خلاقیت گم می‌شود؛

مردم در برنامه‌های هفته کتاب کجا هستند؟

اینکه نباید کتاب را منحصر به هفته کتاب بدانیم، حتما حرف درست و بجایی است، اینکه از کتاب باید در همه سال گفته شود نه اینکه همه برنامه‌ها منحصر به یک هفته یا زمان برگزاری نمایشگاه کتاب باشد هم حتما درست است اما نباید از این بگذریم که گذاشتن یک روز یا یک هفته برای کتاب هم خودش کار نمادینی است تا کمک کند برای دیده شدن کتاب و اهالی کتاب.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: آبان که می‌شود، اگر کتابخوان و اهل کتاب باشید، حتما از هفته کتاب خبر دارید وگرنه ممکن است اصلا به گوش‌تان نرسد که چنین هفته‌ای برگزار می‌شود و به گفته برگزارکنندگان آن، برنامه‌های متنوعی هم تدارک دیده می‌شود و مردم از آن استقبال می‌کنند! برگزاری هفته کتاب در کشور ما سابقه طولانی دارد و نخستین جرقه‌های آن به 57 سال قبل باز می‌گردد، در سال ۱۳۴۵ آیین‌نامه‌ای در این راستا صادر می‌شود که براساس آن هفته آخر آبان ماه هر سال، مراسمی به این نام اجرا شود. اما این آیین‌نامه ۱۱ماده‌ای خیلی به اجرا نمی‌رسد؛ تا اینکه بالاخره نخستین دوره مراسم هفته کتاب در آبان ماه سال ۱۳۷۲ برگزار شد و قبل از برگزاری این هفته، آیین‌نامه‌ای تکمیلی با توجه به خطوط اصلی سیاستگذاری و امور اجرایی هفته کتاب تنظیم می‌شود، که براساس این آیین‌نامه به‌منظور توسعه فرهنگ مکتوب و نیز ایجاد علاقه و شوق در عموم مردم به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان به امر کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور، «هفته کتاب» نام‌گذاری می‌شود. در گزارش امروز به هفته کتاب پرداخته‌ایم که 30 دوره از برگزاری آن می‌گذرد، اما انگار از آن برنامه‌هایی که در آیین‌نامه اولیه طراحی و نوشته شده است، فرسنگ‌ها فاصله دارد و دیگر مردم مخاطب هفته کتاب نیستند! و کاملا فراموش‌شده‌اند.

با نگاهی به برنامه‌های چند سال اخیر که در هفته کتاب برگزار شده است، به لیستی بلندبالا از هزاران برنامه برگزار‌شده می‌رسیم که شاید به تعداد انگشتان یک دست بتوانیم‌ خلاقیت در آن ببینیم. خلاقیتی که باعث جذب مخاطب بشود و بعد همان نتیجه اصلی یعنی رفتن به سمت کتاب را رقم زده باشد. یک هدف این است که مردم در این هفته بیشتر با کتاب انس بگیرند. امروزه با توجه به شرایط جدید و گسترش شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی بخش زیادی از اوقات فراغت همه را به خود اختصاص داده است و حتی بعضی از افراد بیشتر وقت خود را در همین فضاها می‌گذرانند. بنابراین می‌شود در برنامه‌هایی که در این هفته برگزار می‌شود، این موضوع را مورد توجه قرار داد تا بتوان رقبای سرسخت را از میدان به‌در کرد. نه اینکه جشنواره‌ای یا نشستی را با حضور اندک برگزار کرد و بعد هم با بیلان‌کاری از برگزاری این نشست‌ها خبر داد. نشست‌هایی که شاید در یک رسانه هم خبرش منتشر نشود و بالطبع کسی هم از برگزاری آن باخبر نشود. اما باز هم همان برنامه‌ها هر سال تکرار می‌شوند. حتما باید روال به این صورت باشد، وقتی برنامه‌ای با کمترین میزان مشارکت مردم برگزار می‌شود، نباید برای سال بعد دوباره تکرار شود. وقتی مسئولان برگزاری این هفته، این رغبت نداشتن را می‌بینند، باید برای سال‌های آینده برنامه‌ای را تدارک ببینند که با خلاقیتی مردم را به سمت کتاب و کتابخوانی و دیدن هفته کتاب راغب کند. اما امان از خلاقیتی که گم شده است و اصلا به آن فکر نمی‌شود!

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.