تاریخ : Thu 09 Nov 2023 - 04:40
کد خبر : 87897
سرویس خبری : دانشگاه

پیام نور، چالش تناسب نیروی انسانی و ماموریت دارد

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

پیام نور، چالش تناسب نیروی انسانی و ماموریت دارد

تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی‌بر ایجاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور باعث شده نگاه‌ها نسبت به شرایط امروز این حوزه تغییر کند. این مسائل باعث شد به‌سراغ روح‌الله رازینی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت این وزارتخانه رفتیم تا بعد از بررسی عملکرد این مرکز، تصویری از آینده نظام آموزش عالی داشته باشیم.

زهرا رمضانی،خبرنگار گروه دانشگاه: نظارت بر عملکرد دانشگاه‌های کشور فارغ از نوع ماموریت‌شان، کاری است که برعهده وزارت علوم گذاشته‌شده تا از این طریق خیال داوطلبانی که درحال تحصیل دانشگاه‌ها هستند، راحت شود. هرچند با انتشار خبرهایی مبنی‌بر مدرک جعلی یکی از نمایندگان مجلس یا عدم فراهم بودن شرایط لازم برای تحصیل دانشجویان در برخی موسسات غیرانتفاعی حواشی مختلفی را متوجه آموزش عالی و عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت این وزارتخانه کرده است. مرکزی که یک‌سال است تغییرات اساسی در روند کاری خود ایجاد کرده و با انجام سفرهای کیفیت به استان‌های مختلف تلاش دارد سروسامانی به وضعیت موجود بدهد. از طرف دیگر تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی‌بر ایجاد سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور باعث شده نگاه‌ها نسبت به شرایط امروز این حوزه تغییر کند. این مسائل باعث شد به‌سراغ روح‌الله رازینی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت این وزارتخانه رفتیم تا بعد از بررسی عملکرد این مرکز، تصویری از آینده نظام آموزش عالی داشته باشیم. به گفته او یکی از برنامه‌های این مرکز، اتصال نظام ارزیابی به نظام‌های تصمیم‌گیری بوده است، اتفاقی که درصورت تحقق می‌تواند تغییرات قابل‌توجهی را رقم بزند.

*مسیر استقلال دانشگاه‌های کشور از مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت می‌گذرد/ باید زمینه اتصال مرکز نظارت با مراکز تصمیم‌گیر مسائل بودجه‌ای دانشگاه‌ها فراهم شود.

*الگوی سطح‌بندی موسسات غیرانتفاعی تدوین شده است.

*رسیدن به الگوی مشخصی برای سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی کار آسانی نیست.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.