تاریخ : Sat 04 Nov 2023 - 03:00
کد خبر : 87527
سرویس خبری : دانشگاه

رد خون به دانشگاه‌ها می‌رسد

نقش‌آفرینی دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی در برنامه‌ریزی‌ جنگ؛

رد خون به دانشگاه‌ها می‌رسد

دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی درواقع بخش مهمی از بدنه این رژیم را تشکیل می‌دهند. درحالی‌که فلسطینی‌ها به دلیل جنگی که با آن مواجه هستند به دانشگاه و مدارس آموزش عالی دسترسی مناسبی ندارند، دانشگاه‌های پژوهش و فناوری رژیم‌صهیونیستی دستاوردهای خود را برای حفظ اشغالگری این رژیم ادامه می‌دهد. در این میان نمی‌توان نقش اصلی دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی را با بودجه‌های پژوهشی اتحادیه اروپا و شرکای پژوهشی دانشگاه‌ها نادیده گرفت و به‌نوعی می‌توان مراکز آموزش عالی آنها را در جنایت‌های جنگ شریک دانست.

ندا اظهری، مترجم: آموزش عالی رژیم‌صهیونیستی شاید در نگاه نخست تنها وظیفه آموزش و تربیت دانشجو را برعهده داشته باشد اما در عمل، ابزاری برای آپارتاید به شمار می‌رود. درواقع، آموزش عالی این کشور در حمایت از پروژه صهیونیستی، بیش از اینکه صرفا فعالیتی ضدفلسطینی داشته باشد، ابزاری اصلی برای این ضدیت به شمار می‌رود و از ابتدای شکل‌گیری نیز این نقش را برعهده گرفته است. آنچه از ماهیت کار آموزش عالی و دانشگاهی رژیم‌صهیونیستی برمی‌آید، فعالیتی است که در راستای حمایت از ارتش و نظامیان این کشور در مقابله با فلسطینی‌ها دارد به‌طوری‌که حتی سالانه بودجه‌های زیادی صرف تحقیق و توسعه برای تولید فناوری‌ها می‌شود. از این‌رو ابتدا به بررسی وضعیت دانشگاه‌های این کشور و سپس نقش آنها در پیشبرد اهداف نظامی پرداخته‌ایم.

آموزش‌های دانشگاهی در رژیم‌صهیونیستی شامل دانشگاه‌های خصوصی و دولتی، کالج‌ها، موسسات آموزش فنی و مدارس فنی و حرفه‌ای می‌شود. در دوران کرونا، بیکاری افرادی با مدرک پایین‌تر از مقطع دانشگاهی در مقایسه با تحصیل‌کرده‌های دانشگاه، بر اهمیت تحصیلات دانشگاهی تاکید کرد. به عبارتی، افرادی که در دانشگاه تحصیل کرده‌اند راحت‌تر می‌توانند با فناوری‌های جدید سازگار شوند. حدود 71 درصد از افراد 55 تا 74 ساله با تحصیلات دانشگاه در دوران کرونا می‌توانستند از سیستم‌های ویدئویی و آنلاین استفاده کنند. این آمار در افرادی که تحصیلات غیردانشگاهی داشتند تنها 34 درصد بوده است. آموزش عالی در رژیم‌صهیونیستی نقش مهمی برای ورود فارغ‌التحصیلان به بازار کار دارد. تعداد دانشجویان تازه ورود به دانشگاه در سال تحصیلی این کشور به بیش از 211 هزار نفر می‌رسد. طبق آمار ارائه شده، بیش از 50.12 درصد از جمعیت حدود 9 میلیون و 400 هزار نفری رژیم‌صهیونیستی تحصیل‌کرده است و تحصیلات دانشگاهی خود را به اتمام رسانده‌اند. بیش از 350 هزار دانشجو در دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی در حال تحصیل هستند که بالاترین تعداد آنها را دانشجویان مقطع کارشناسی تشکیل می‌دهند و به عبارتی 24 درصد کل دانشجویان دانشگاه‌ها را دانشجویان کارشناسی به خود اختصاص داده‌اند. حدود 12 هزار دانشجو تنها در مقطع دکتری در دانشگاه‌های اسرائیلی مشغول تحصیل هستند.

دولت رژیم‌صهیونیستی در سال 2022 قریب 30 میلیون دلار برای حوزه آموزش عالی این کشور هزینه کرد که در مقایسه با سال 2021 اندکی کاهش داشته است. اما در این میان، هزینه‌ای که دولت طی سال‌های 2013 تا 2019 روی حوزه آموزش عالی داشته به مرور روند افزایشی را نشان می‌دهد. علاوه‌بر این، آمارها حکایت از آن دارد که درآمد حاصل از بخش آموزش عالی تا سال 2024 با روند تدریجی افزایشی روبه‌رو خواهد بود. به دلیل نقش مرکزی آموزش عالی در رژیم‌صهیونیستی، اغلب استادان فعال در مراکز آموزشی نسبت به حقوق و مزایایی که به آنها تعلق می‌گیرد، معترضند و انتظار دارند با وجود اهمیتی که این حوزه برای آنها دارد، از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار باشند. در سال 2020، بیش از 463 هزار نفر در صنعت آموزش عالی رژیم‌صهیونیستی به فعالیت مشغول بودند که یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های استخدامی در این کشور به شمار می‌رود. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، کل هزینه مصرفی دولت روی حوزه آموزش عالی تا سال 2026 به بیش از هشت میلیارد و 150 میلیون دلار خواهد رسید. به گزارش eolasmagazine، بیش از 400 مرکز R&D در رژیم‌صهیونیستی مستقر هستند که بیشتر آنها از سوی شرکت‌های چندملیتی اداره می‌شوند. میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) رژیم‌صهیونیستی در سال 2023 حدود 564 میلیارد دلار برآورد شده و در سال 2022 حدود 4.8 درصد از کل GDP این کشور به R&D اختصاص یافته است. تنها 3.39 درصد از R&D از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود.

به گزارش statista، در آخرین آماری که از شمار دانشگاه‌های رژیم‌صهیونیستی در دست است، حدود 10 دانشگاه و 53 کالج در این کشور فعالیت می‌کنند که تحت نظارت شورای آموزش عالی اسرائیل مشغول کار هستند. از 10 دانشگاه رژیم‌صهیونیستی، 9 دانشگاه دولتی و تنها یک دانشگاه آن خصوصی است. «موسسه فنی تخنیون»، دانشگاه عبری اورشلیم، موسسه علوم وایزمن، دانشگاه برایلان، دانشگاه تل‌آویو، دانشگاه حیفا، دانشگاه بن‌گوریون، دانشگاه آریل، دانشگاه ریچمن و האוניברסיטה הפתוחה 10 دانشگاه فعال در رژیم‌صهیونیستی هستند که تنها دانشگاه ریچمن به صورت خصوصی اداره می‌شود. قدمت قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور یعنی موسسه فنی تخنیون به سال 1912 برمی‌گردد که در منطقه حیفا واقع شده است. علاوه‌بر این دانشگاه‌ها و کالج‌هایی که در این کشور فعالیت می‌کنند، برخی پردیس‌های دانشگاه‌های خارجی هم شامل دانشگاه بریگم یانگ، کالج اتحادیه عبری، کالج هیلسانگ، دانشگاه نیویورک، کالج تورو، دانشگاه ایندیاناپلیس، دانشگاه یشیوا مشغول فعالیتند. بخش عظیمی از موفقیت دانشگاه‌های این کشور مدیون شکوفایی فناوری‌های برتر و توسعه اقتصادی است که به‌ویژه در سال‌های اخیر برای این کشور ایجاد شده است. در آخرین گزارشی که پایگاه رتبه‌بندی تایمز برای برترین دانشگاه‌های 2024 منتشر کرده، هشت دانشگاه رژیم‌صهیونیستی در جمع برترین‌های دنیا قرار گرفته‌اند. دانشگاه «تل‌آویو» با کسب رتبه 250- 201 در دنیا، برترین دانشگاه این کشور شناخته شده است. همچنین در رتبه‌بندی شانگهای، هفت دانشگاه از این کشور حضور دارند و سه دانشگاه جزء 100 دانشگاه نخست این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند. از دیدگاه شانگهای، موسسه علوم «ویزمن» رتبه 68 دنیا را از آن خود کرده است. علاوه‌بر این، در رتبه‌بندی QS، شش دانشگاه از رژیم‌صهیونیستی در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته‌اند و برترین دانشگاه این کشور دانشگاه «تل‌آویو» با رتبه 215 مشخص شده است. در میان رشته‌های دانشگاهی رژیم‌صهیونیستی، رشته‌های مهندسی و معماری پرطرفدارترین رشته‌ها هستند و بیش از 26 هزار دانشجو تنها در این دو رشته ثبت‌نام کرده‌اند. دومین رشته پرطرفدار، علوم اجتماعی است که سهم آن از جذب دانشجو حدود 25 هزار نفر است. سومین رشته‌های پرطرفدار نیز به ریاضیات، آمار و علوم کامپیوتر با بیش از 13 هزار دانشجو تعلق می‌گیرد. از سوی دیگر، رشته‌هایی چون هنر، صنایع‌دستی و هنرهای کاربردی کمترین طرفدار را بین دانشجویان دارد به‌طوری‌که شمار دانشجویان آنها به بیش از 2600 نفر نمی‌رسد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.