تاریخ : Sat 04 Nov 2023 - 02:37
کد خبر : 87523
سرویس خبری : نقد روز

بژی کردستان

استقبال خوب مردمی از رئیس‌جمهور در سنندج روزهای متفاوتی را نوید می‌دهد؛

بژی کردستان

سال گذشته زمانی که اپوزیسیون، پیرمرد تعارف‌کننده شکلات به رئیسی را در بازار سنندج تهدید به مرگ کردند گمان نمی‌بردند این تهدیدها نه‌تنها اثری نداشته باشد، حتی به ضد خود تبدیل شود.

فرهیختگان: سال گذشته زمانی که اپوزیسیون، پیرمرد تعارف‌کننده شکلات به رئیسی را در بازار سنندج تهدید به مرگ کردند گمان نمی‌بردند این تهدیدها نه‌تنها اثری نداشته باشد، حتی به ضد خود تبدیل شود. اکنون یک سال از آن زمان می‌گذرد و رئیس‌جمهور ایران که در هشتمین سفر استانی خود در دور دوم سفرهای استانی راهی سنندج شده بود با استقبال پرشور مردم مواجه شد و گروه زیادی از مردم برای استقبال از رئیس‌جمهور با خود شکلات به همراه آوردند تا شکست پروژه اپوزیسیون را فریاد بزنند. رئیس‌جمهور در هشتمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی و به‌منظور دیدار با مردم، بررسی مصوبات سفر اول و افتتاح ۱۶ کلان‌پروژه در سفری دو روزه به استان کردستان سفر کرد. سیدابراهیم رئیسی صبح روز پنجشنبه با استقبال امام‌جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان و استاندار از طریق فرودگاه بین‌المللی سنندج وارد استان کردستان شد. رئیس‌جمهور در این سفر علاوه‌بر پیگیری مصوبات دور اول سفر به استان و دیدارهای مردمی، چندین طرح بزرگ استانی از جمله کلان‌پروژه خط‌آهن سنندج - همدان، فرودگاه سقز و طرح‌های آبرسانی استان را افتتاح کرد. در حوزه آبرسانی مجموعا بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه در این سفر به بهره‌برداری رسید. علاوه‌بر پیگیری همه تعهدات منعقدشده دور اول سفر، بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه جدید در استان کردستان در قالب 122 مصوبه تصویب شده است. در ادامه برخی از مهم‌ترین اقدامات این سفر را مرور خواهیم کرد.
کردستان آباد
سال گذشته بود که برخی با شعار آزادی کمر به نابودی شهرهای ایران ازجمله شهرهای غرب بسته و برای این هدف نیز خیابان‌کشی و آشوب را تجویز می‌کردند. حال یک سال از آن زمان می‌گذرد و رئیس‌جمهور در هشتمین سفر استانی در دور دوم این سفرها راهی کردستان شده تا پیام آبادی را به کردستان ببرد. پیامی که با صدای رسا شکست پروژه ویرانی‌طلبان را فریاد می‌زند. رئیس‌جمهور در این سفر همچنین به صف نماز وحدت تشکیل‌شده در مسجد جامع سنندج نیز پیوست. نمازی که نشانه‌ای بود از بر باد رفتن رویای تفرقه قومی و مذهبی در کردستان که اپوزیسیون تجزیه‌طلب آن را در ذهن خود پرورانده بود.
گام‌های نهایی برای تکمیل کریدور شرق به غرب
پروژه راه‌آهن همدان سنندج که عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال پیش آغاز شد و تا قبل از دولت سیزدهم ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در طول دو سالی که از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد به مرحله نهایی رسید و در سفر هیات دولت به استان کردستان با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. تکمیل این خط آهن و آغاز پروژه راه‌آهن سنندج- باشماق باعث می‌شود یکی از مسیرهای کریدوری شرق به غرب که چین را از طریق ایران و عراق به مدیترانه وصل می‌کند تا حد زیادی تکمیل شده و کشورهای منتفع را برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در این مسیر ترغیب کند. تکمیل این کریدور باعث می‌شود مسیرهای جایگزین و پرهزینه‌ای همچون راه‌آهن بصره کمتر جذابیت پیدا کنند. مسیر ریلی همدان- سنندج- باشماق همچنین می‌تواند یکی از مسیرهای جذاب مسافری بین ایران و عراق تلقی شود. طول مسیر ریلی همدان - سنندج ۱۵۱ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۷ کیلومتر می‌رسد. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می‌رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره‌برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیش‌بینی می‌شود با تثبیت شرایط هندسی خط ظرف دو ماه آتی، سرعت عملیاتی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر قابل دستیابی باشد. براساس مطالعات انجام شده در زمان تصویب طرح ترافیک پیش‌بینی شده برای ۶۰۰ هزار نفر و یک میلیون تن بار در سال است که با توجه به توسعه صنایع منطقه‌ای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت، این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت. در فاز دوم بهره‌برداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش‌بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به هشت تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت. قرار است این خط آهن تا مرز باشماق مریوان امتداد پیدا کند.
فرودگاه سقز
سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز استان قرار دارد. فرودگاه سقز که تا پیش از دولت سیزدهم ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، روز جمعه در سفر هیات‌دولت به کردستان فرودگاه سقز به‌عنوان یک مگاپروژه مهم و مطالبات بیش از دو دهه مردم کردستان با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. نزدیک به ۲۷ سال از آغاز مطالعات پروژه احداث فرودگاه شهدای سقز می‌گذرد؛ به‌طوری‌که مطالعات ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشت و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد، اما درنهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار رفتند و اجرای این پروژه متوقف شد. پس از چندسال وقفه، از سال ۱۳۹۶ پروژه احداث فرودگاه شهدای سقز با انعقاد تفاهمنامه‌ای به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و این پروژه تا پایان دولت دوازدهم به ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسید. این فرودگاه توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و دوهزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت پایانه به اتمام رسیده است. دوهزار و ۶۰۰ متر طول باند فرود، دوهزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، 1300 متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک‌بازرسی و ساختمان‌ پلیس از ویژگی‌های مهم این فرودگاه است. با پایان عملیات اجرایی این پروژه، نخستین پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تهران به مقصد فرودگاه سقز با استفاده از هواپیمای ‌ای‌تی‌آر (ATR) همزمان با سفر استانی و حضور رئیس‌جمهور در کردستان انجام شد.
بهره‌برداری از ۱۲ طرح بهداشتی با حضور وزیر بهداشت
بهرام عین‌اللهی پنجشنبه در سفر به کردستان، ۱۲ پروژه بهداشتی و درمانی در شهرهای مختلف این استان به ارزش بیش از 1900 میلیارد ریال را افتتاح کرد. راه‌اندازی آنژیوگرافی دوم و بخش توموتراپی بیمارستان توحید سنندج، توسعه اتاق‌های عمل و راه‌اندازی بخش ام‌آرآی بیمارستان شهیدبهشتی قروه و افتتاح چندین باب خانه بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز جامع سلامت و آزمایشگاه از پروژه‌هایی است که در این سفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. وزیر بهداشت سپس به قروه رفت و مرکز ‌ام‌آرآی بیمارستان شهیدبهشتی این شهر را با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار راه‌اندازی کرد. برای نصب و راه‌اندازی این دستگاه نیز ۳۵ میلیارد ریال هزینه شده است. با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح توسعه اتاق عمل این بیمارستان با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در زمینی به مساحت ۲۱۰ مترمربع با مشارکت خیرین و دانشگاه علوم پزشکی کردستان به بهره‌برداری رسید.
شهرک صنعتی سنندج 4
شهرک صنعتی سنندج ۴ در هفت‌کیلومتری این شهر و در نزدیکی روستایی به نام سرنجیانه واقع شده است و عملیات اجرایی فاز نخست سال ۱۳۸۵ آغاز شد ولی به‌دلیل داشتن معارض ملکی متوقف و آنگاه در سال ۱۳۹۶ بار دیگر اجرای آن ازسرگرفته شد.
وسعت این شهرک ۲۰۵ هکتار است و در دو فاز تعریف‌شده که فاز نخست آن شامل ۷۵ هکتار و فاز دوم آن هم ۱۳۰ هکتار است که فاز نخست این شهرک سال ۱۳۹۹ درحالی‌که زیرساخت‌های اساسی همچون آب و جاده آن آماده نشده بود به بهره‌برداری رسید، ولی به همین دلیل تعداد زیادی از واحدهایی که زمین به آنها واگذار شده بود قادر به ساخت سوله نبودند. فاز نخست این شهرک زون‌بندی شده و اراضی آن در قالب ۲۴۶ قرارداد به متقاضیان واگذار شده و هم‌اکنون تعدادی از واحدهای تولیدی در آن شروع به احداث سوله کرده‌اند. ایجاد خط انتقال آب این شهرک صنعتی از دیگر پروژه‌های افتتاح‌شده در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان است که 15 کیلومتر طول دارد. کل هزینه صرف‌شده در شهرک صنعتی سنندج چهار افزون بر دوهزار میلیارد ریال است و مطالعات و طراحی فاز دوم این شهرک صنعتی هم انجام شده و آماده برگزاری مناقصه و آغاز عملیات اجرایی است. شهرک فناوری در جوار فاز نخست شهرک صنعتی سنندج ۴ در زمینی به مساحت شش هکتار احداث می‌شود که کلنگ اجرای آن نیز در دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به کردستان زده شد. براساس برآوردهای انجام‌شده برای احداث زیرساخت‌های شهرک کارگاهی دانش‌بنیان استان کردستان نیاز به بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.
پروژه پیشران فولادسازی کردستان
این طرح در راستای ۴۸ طرح پیشران کشور است و به‌گفته مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان برای آن 232 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و هفت‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته و قرار است در افق ۱۴۰۶ به بهره‌برداری برسد. واحد تولیدی فولاد قروه ظرفیت تولید یک میلیون تن ورق گرم فولادی را در سال دارد و میزان اشتغالزایی آن 1500 نفر است. سهامدار اصلی شرکت فولاد زاگرس قروه با ۴۴ درصد شرکت ایمیدرو بوده و بقیه متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه فلزات و معادن ایران است.