تاریخ : Sat 28 Oct 2023 - 04:28
کد خبر : 87067
سرویس خبری : نقد روز

حضور و غیاب اصولگرایان

در همایش انتخاباتی پنجشنبه چه طیف‌هایی حاضر بودند؟

حضور و غیاب اصولگرایان

تجمع جدید انتخاباتی نیروهای انقلابی این بار با نام «مبنا» در ماه‌های منتهی به انتخابات برگزار شده است. پنجشنبه 4آبان ماه، مبنایی‌ها آغاز فعالیت انتخاباتی خود را رسما کلید زدند تا در چند ماه باقی‌مانده به انتخابات اسفند از ضرورت وحدت نیروهای انقلاب برای انتخابات مجلس صحبت کنند.

فرهیختگان: تجمع جدید انتخاباتی نیروهای انقلابی این بار با نام «مبنا» در ماه‌های منتهی به انتخابات برگزار شده است. پنجشنبه 4آبان ماه، مبنایی‌ها آغاز فعالیت انتخاباتی خود را رسما کلید زدند تا در چند ماه باقی‌مانده به انتخابات اسفند از ضرورت وحدت نیروهای انقلاب برای انتخابات مجلس صحبت کنند. بعد از برگزاری اجلاس کارگزاران و احزاب معتدل اصلاح‌طلب، حالا با برگزاری اجلاس مبنا، می‌شود گفت فضای سیاسی کشور به حال و هوای روزهای منتهی به انتخابات نزدیک می‌شود و احتمالا شاهد بروز بیشتر اختلافات و کنایه‌های سیاسی رقبا به یکدیگر خواهیم بود. پیش از این البته اعضای این نشست در شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا همان جمنا در روزهای منتهی به انتخابات دور هم جمع می‌شدند.

اعلام موجودیت مجمع نیروهای انقلاب
مجمع بیداری نیروهای انقلاب یا همان مبنا از تشکل‌های مختلف نزدیک به طیف نواصولگرایی مثل جمعیت پیشرفت و عدالت تشکیل شده است. ‌مبنا را می‌توان مجموعه‌ای درون شورای ائتلاف نیروهای انقلاب دانست که نشست روز پنجشنبه به نوعی اعلام موجودیت این مجمع بود. برمبنای آنچه «فرهیختگان» کسب اطلاع کرده است از احزاب درون شخصیت‌های اصولگرایی افرادی برای شرکت در اجلاس مبنا دعوت شده بودند که برخی از آنها حضور پیدا کردند و برخی نیز در جلسه حضور نیافتند. تقریبا هیچ یک از افراد طیف جبهه پایداری در اجلاس مبنا شرکت نکرده بودند. سیدرضا تقوی از جامعه روحانیت مبارز و برخی افراد از حزب موتلفه در این اجلاس شرکت کرده بودند. همچنین حدود 120 نماینده فعلی مجلس نیز در این اجلاس حضور پیدا کردند. اما می‌توان کفه اجتماع چهره‌های نواصولگرایی در این اجلاس را سنگین‌تر دانست که البته ذیل شورای ائتلاف و با حضور حدادعادل، رئیس این شورا برگزار شده بود.

سهم‌خواهی، رقابت و اختلاف
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از سخنران‌های اجلاس مبنا در حرم امام خمینی به موضوعی اشاره کرد که در چند وقت اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره استراتژی انتخاباتی اصولگرایان به همراه داشته است. رئیس مجلس یازدهم کنایه‌ای به اختلافات میان اصولگرایان زد و گفت: «هیچ اشکالی ندارد که درون جبهه انقلاب، رقابت داشته باشیم. اما نه رقابت علیه کارآمدی و همدلی و نه رقابت با اختلاف. نباید در سهم‌خواهی رقابت کرد.» قالیباف، بخش دیگری از صحبت‌های خود را این‌طور بیان می‌کند: «باید سهم‌خواهی را حرام بدانیم، کسانی باید به مجلس راه یابند که دغدغه و توان حل‌مساله را داشته باشند زیرا کشور نیازمند تحول است. اگر قالیباف قصد سهم‌خواهی داشت در دوره قبل ظرفیت بیشتری وجود داشت.»
اگر مجلس و دولت را دست بگیریم مشکلات حل نشود، این پیروزی ارزشمند نیست
حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیز در این اجلاس به موضوع وحدت میان نیروهای انقلابی اشاره کرد و گفت: «بنده به قرآن، سنت و سخنان رهبری اشاره نمی‌کنم، بلکه از عقل و وجدان همه نیروهای انقلاب گواهی می‌طلبم، آیا کسی هست که منکر باشد که شرط پیروزی ما وحدت است؟ این مطلب بدیهی است اما متاسفانه خیلی وقت‌ها ما منکر بدیهیات می‌شویم، ما تجربیات مثبتی داشتیم که با وحدت موفق شده و با تفرقه شکست خوردیم.» حدادعادل همچنین به ماجرای انتخابات شورای شهر مشهد اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در انتخابات شورای شهر مشهد شش فهرست انتخاباتی توسط نیروهای انقلاب داده شد که با این اتفاق و تفرقه، شورا از دست نیروهای انقلاب‌ خارج شد در شورای ائتلاف سعی ما بر این است که ظرفی برای وحدت باشیم.» حدادعادل البته در پاسخ به این سوال که آیا ائتلافی با جبهه پایداری صورت خواهد گرفت یا نه، گفت: «هنوز مذاکره‌ای نکرده‌ایم. آماده هستیم با همه نیروهایی که دغدغه انقلاب دارند وحدت داشته باشیم.» حداد در بخشی دیگری از صحبت‌های خود، اشاره کرد که صرف ورود به مجلس و دولت کافی نیست و گفت: «اگر ما مجلس و دولت را به دست بگیریم ولی نتوانیم مشکلات را حل کنیم، این پیروزی ارزش ندارد. 11اسفند یک فرصت مهم در کشور خواهد بود، باید تلاش کنیم مشارکت بالا در این انتخابات ایجاد شود.» حدادعادل، نقدی هم به کار تشکیلاتی و سیاسی وارد کرد و گفت: «ضرورت کار تشکیلاتی و سیاسی است، حقیقتی مهم است که پس از انقلاب اسلامی، از حیث ایجاد تشکیلات سراسری کشوری، به اندازه لازم رشد نکرده‌ایم و در مقایسه با نهادهای امنیتی و دفاعی عقب هستیم که احتیاج به یک تحول و کار بیشتر داریم.»

ایرادی ندارد رقابتی صورت بگیرد
محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و محمدحسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز از جمله افرادی بودند که در این اجلاس حضور پیدا کردند. حدادعادل به این موضوع نیز اشاره کرد که رئیسی هم قصد حضور در اجلاس را داشته اما به دلیل گرفتاری‌ای که داشتند، نتوانستند در اجلاس حضور پیدا کنند و در پاسخ به این سوال که آیا رئیس‌جمهور هم عضو شورای ائتلاف هستند یا خیر گفت: «آقای رئیسی بنیان‌گذار شورای ائتلافند.» اعضای اجلاس یک بیانیه پایانی نیز در انتهای این جلسه منتشر کردند که در آن هدف از تشکیل اجتماع را تلاش برای مشارکت بالا در انتخابات دانسته و تاکید کردند: «جریان‌ها و تشکل‌های سیاسی‌ وظیفه دارند، هر تصمیم و اقدام خود را با محک مشارکت حداکثری بسنجند و بعد از آن به مصحلت‌های انتخاباتی و رای‌آوری فکرکنند.» مبنا در بخش دیگری از بیانیه خود، به فرآیند بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان نیز اشاره کرد: «از شورای محترم نگهبان می‌خواهیم‌ اکنون که طبق قانون جدید انتخابات، فرصت بیشتری برای بررسی ثبت‌نام‌شدگان صورت پذیرفته است، بررسی صلاحیت همه ثبت‌نام‌کنندگان که چهره‌های آشنایی نیستند، به‌گونه‌ای صورت گیرد که فردی به دلیل شناخت ناکافی، حق انتخاباتی‌اش به دلیل عدم احراز، سلب نشود و ما شاهد تایید همه کاندیداهای صاحب صلاحیت باشیم. همچنین از شورای محترم نگهبان می‌خواهیم‌ ضمن رعایت دقیق صلاحیت کاندیداها مخصوصا در حوزه‌های اقتصادی و مالی و سیاسی، نسبت به تایید صلاحیت افراد با نگاهی بازتر در حوزه‌های سیاسی عمل کنند.» برگزاری این نشست البته بدون حاشیه نیز نبود و برخی اظهاراتی درباره تعداد تجمع‌کنندگان مطرح می‌کردند و معتقد بودند علی‌رغم ادعاها تعداد افراد شرکت‌کننده در این اجلاس نه چهارهزار نفر که تنها 800 نفر بودند. برخی دیگر نیز این انتقاد را مطرح می‌کردند که اعضای این اجلاس همان افرادی هستند که در نشست جمنا حضور پیدا کردند و حالا برگزاری اجلاس مبنا اتفاق تازه و جدیدی به حساب نمی‌آید و تنها نام آن تغییر کرده است.