تاریخ : Sat 28 Oct 2023 - 00:57
کد خبر : 87050
سرویس خبری : نقد روز

امیرعبداللهیان: اینجا خانه ماست و در امنیت خانه تعارف نداریم

بیانیه وزیر امور خارجه:مستند و به دور از شعار‌زدگی؛

امیرعبداللهیان: اینجا خانه ماست و در امنیت خانه تعارف نداریم

امیرعبداللهیان در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافت و متنی را قرائت کرد که در آن به نحوی متقن و منظم به ادعاهای غربی‌‌‌ها علیه حماس و توجیهات آنها در نسل‌کشی مردم غزه پاسخ داده شده و همچنین قاطعانه از مواضع جبهه مقاومت دفاع شده است. یکی از نکات مثبت بیانیه ایران که توسط امیرعبداللهیان قرائت شد ارجاعات متعدد به قطعنامه‌‌‌های پیشین سازمان ملل و دفاع مستند از حق مبارزه فلسطینیان است.

فرهیختگان:حاصل حملات صهیونیست‌‌‌ها به بیمارستان‌‌‌، کلیسا، مسجد و خانه‌های مردم از آغاز درگیری‌‌‌های غزه تاکنون شهادت بیش از 7000 نفر بوده است. غزه با انواع بمب‌‌‌های شیمیایی و فسفری بمباران می‌‌‌شود، اما غربی‌‌‌ها این جنایات را با عناوین دفاع مشروع و مبارزه با تروریست توجیه کرده و از به تصویب رسیدن قطعنامه‌‌‌هایی که در آن ‌‌‌بر جنایات رژیم‌صهیونیستی تاکید شده باشد، جلوگیری می‌‌‌کند. در چنین فضایی امیرعبداللهیان در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافت و متنی را قرائت کرد که در آن به نحوی متقن و منظم به ادعاهای غربی‌‌‌ها علیه حماس و توجیهات آنها در نسل‌کشی مردم غزه پاسخ داده شده و همچنین قاطعانه از مواضع جبهه مقاومت دفاع شده است. یکی از نکات مثبت بیانیه ایران که توسط امیرعبداللهیان قرائت شد ارجاعات متعدد به قطعنامه‌‌‌های پیشین سازمان ملل و دفاع مستند از حق مبارزه فلسطینیان است. در این بیانیه نیز پس از یک دسته‌بندی منظم موضع جمهوری اسلامی ایران در مقابل جنایات رژیم‌صهیونیستی اعلام شده است: «ما از گسترش و دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم اما هشدار می‌دهم اگر نسل‌کشی در غزه ادامه یابد، خود از این آتش در امان نخواهند ماند. آنجا خانه ماست، غرب آسیا منطقه ماست. در امنیت خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم.» در بند پایانی نیز پیشنهادی قابل تامل ارائه شده که می‌‌‌تواند پایان‌دهنده جنگ باشد: «حماس برای آزادی اسرای غیرنظامی آمادگی دارد. جهان باید همزمان از آزادی 6000 فلسطینی اسیر در زندان‌های رژیم اسرائیل حمایت کند.»
پاسخ به انگاره‌‌‌های غلط غرب در مورد تروریستی بودن حمله طوفان الاقصی
غربی‌‌‌ها با تروریستی نامیدن حماس درحالی سعی در توجیه جنایت دارند که اسناد و قطعنامه‌‌‌های بین‌‌‌المللی حق دفاع در مقابل اشغال و تجاوز را امری مشروع می‌‌‌دانند. امیر عبداللهیان نیز با توجه به همین اسناد انگاره‌‌‌های غلط در تروریستی نامیدن حماس را زیر سوال برد و از مقاومت سازمان‌‌‌های آزادی‌بخش فلسطینی دفاع کرد. تمامی سرزمین فلسطین، سرزمین تحت اشغال بوده و بر همین اساس رژیم‌صهیونیستی، متجاوز و اشغالگر شناخته می‌شود. به تصریح قطعنامه‌های شماره 309 و 323 سال 1972 شورای امنیت در قضیه نامیبیا، «حق مسلم تعیین سرنوشت و استقلال» دائمی‌بوده و با گذشت زمان نیز از بین نمی‌رود. بنابراین همان‌گونه که طولانی شدن اشغال سرزمین برای اشغالگر هیچ حقی ایجاد نمی‌کند، گذشت زمان نیز ذره‌ای از حق تعیین سرنوشت ملت تحت اشغال نمی‌کاهد. فلسطین به‌عنوان یک ملت تحت اشغال از «حق مشروع مقاومت در برابر اشغال با استفاده از تمام روش‌های موجود ازجمله مبارزه مسلحانه» برخوردار است.
تنها راه‌‌‌حل مساله فلسطین
در بخش بعدی بیانیه امیرعبداللهیان با استناد به وتو 45 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا، نقش مخرب کاخ‌سفید در به شکست کشاندن اقدامات سازمان ملل تقبیح شده و تنها راه‌حل پایان مساله فلسطین بار دیگر گوشزد شده است: «حل کامل و همه‌جانبه مساله فلسطین فقط و فقط از طریق تحقق کامل حق مسلم این ملت در تعیین سرنوشت و ایجاد دولت مستقل فلسطینی در تمامی آن سرزمین به پایتختی قدس شریف میسر است. تمامی سرزمین فلسطین از بحر تا نهر، جمهوری اسلامی ایران ضمن باور به حق ملت فلسطین به مقاومت در برابر اشغالگری، طرح سیاسی و دموکراتیک برگزاری رفراندوم تعیین سرنوشت در میان ساکنان اصیل فلسطین (اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی) را ارائه داده که در سازمان ملل نیز به ثبت رسیده است.»
در این بیانیه همچنین به کوتاهی سازمان ملل در توقف جنایات جنگی رژیم‌صهیونیستی نیز این‌گونه اشاره شده است: «انتظار می‌رود شورای امنیت با عبارات قاطع و تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، رژیم‌صهیونیستی را به توقف فوری جنایات جنگی، نسل‌کشی و قتل‌عام غیرنظامیان و فراهم آوردن سایر زمینه‌های تحقق کامل حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین وادار کند. این البته وظیفه ذاتی سازمان ملل بوده که در انجام آن ده‌ها سال تاخیر شده است.»
توصیف چهره جنایتکار رژیم‌صهیونیستی
رژیم‌صهیونیستی چهار جنایت بین‌المللی اصلی یعنی جنایت تجاوز، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت نسل‌کشی را نه یک‌بار بلکه بارها و در مواردی هر چهار جنایت را به‌صورت همزمان مرتکب شده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیانیه امیرعبداللهیان توصیف این جنایت‌‌‌هاست: «کشتار بیش از 7000 نفر غیرنظامی‌که بیش از 62 درصد آنان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، زخمی و معلول کردن بیش از 17 هزار نفر غیرنظامی دیگر، قطع کامل آب، برق، سوخت، غذا و دارو روی یک جمعیت چند میلیونی و ممانعت از هرگونه کمک‌رسانی موثر به آنان و ویران کردن وحشیانه و گسترده اماکن مسکونی، مساجد، کلیساها، بیمارستان‌ها و تاسیسات زیربنایی آنها، کاملا عامدانه و با هدف آشکار و اعلام شده «انتقام‌جویی» و «مجازات جمعی» که تحت حقوق بین‌الملل به‌صراحت منع شده، صورت گرفته است و جای هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد که این اقدامات نقض آشکار حقوق بین‌الملل و مصداق بارز جنایت تجاوز، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت نسل‌کشی است.»
تنها جنایت بیمارستان المعمدانی همه عناصر مادی و مولفه‌های معنوی جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت نسل‌کشی را داراست و به‌‌‌تنهایی برای مسئول شناختن و محاکمه همه آمران، عاملان و حامیان در دادگاه جنایتکاران جنگی اسرائیلی آن کافی است. امیرعبداللهیان بعد از مرور برخی جنایات اخیر صهیونیست‌‌‌ها با اشاره به قطعنامه 3379 مجمع عمومی در سال 1975‌، نژاد‌پرست شناختن رژیم‌صهیونیستی را الزامی دانست: «اکنون زمان آن است که چهره واقعی این رژیم را مد‌نظر قرار داده و همان‌گونه که هست، بشناسیم.»
تبیین استدلالی حق فلسطین برای مبارزه
در بیانیه ایران همچنین ادعای دفاع مشروع صهیونیست‌‌‌ها نیز پاسخ داده شده تا رژیم‌صهیونیستی نتواند با سوءاستفاده از کلمات جای قاتل و قربانی را عوض کند: «اقدام اخیر ملت فلسطین و سازمان آزادی‌بخش حماس کاملا مشروع بوده و حق ذاتی آنهاست و انتساب هر عنوان دیگری به آن مطلقا غیرقانونی و غیرقابل قبول است. ادعاهایی نظیر قائل شدن حق به اصطلاح «دفاع مشروع» برای رژیم اشغالگر اسرائیل نیز یک شوخی به غایت مضحک است. مسلما نمی‌توان جای قاتل و قربانی را با سوءاستفاده از برخی عبارات مشروع عوض کرد. این عملیات آتشفشان خشم متراکم کل ملت فلسطین در برابر بیش از هفت دهه جنایات مستمر و گسترده رژیم‌صهیونیستی است.»
تاکید بر استقلال نیروهای مقاومت
یکی از انگاره‌‌‌های غلط مطرح شده از جانب غربی‌‌‌ها عدم‌استقلال نیروهای مقاومت از جمله حماس و وابستگی آنها به ایران است. دلیل طرح این ادعا نادیده گرفتن جنایات روا شده به مردم فلسطین و منتسب کردن آن به تحریکاتی از جانب ایران است. ایران بارها این ادعا را رد کرده و بر استقلال نیروهای مقاومت تاکید داشته است. در بخشی از بیانیه ایران نیز بار دیگر به این ادعا پاسخ داده شد: «طبق حقوق بین‌الملل، مقاومت در برابر تجاوز و اشغال از جمله به روش مسلحانه، حق ذاتی و مشروع ملت فلسطین است و برای اعمال آن نیز نیاز به کسب مجوز یا دستور هیچ کشور و نهادی ندارد. انتخاب اخیر جنبش آزادی‌بخش فلسطینی حماس در مورد زمان، مکان و کیفیت استیفای این حق نیز تصمیم مستقل خود آنها بر مبنای اصول شناخته شده و مسلم حقوق بین‌الملل بوده است.»
سلب اعتبار از آمریکا برای ایفای نقش در پایان جنگ
صهیونیست‌‌‌ها تاکنون هزاران نفر از کودکان و زنان غزه را به خاک و خون کشیده‌‌‌اند. تداوم جنایت باعث می‌شود تا واکنش متقابل نیروهای مقاومت بیشتر شده و جبهه‌‌‌های دیگری نیز علیه صهیونیست‌‌‌ها گشوده شود. غربی‌‌‌ها اما بدون توجه به اتفاقی که در غزه می‌‌‌افتد از لزوم جلوگیری از گسترش درگیری صحبت می‌کنند. بیانیه ایران، این ادعای ریاکارانه را این‌گونه پاسخ می‌‌‌دهد: «آنها که مدام از لزوم جلوگیری از گسترش درگیری سخن می‌رانند، اگر خواهان گسترش دامنه جنگ نیستند باید رژیم‌صهیونیستی را برای توقف فوری و کامل جنایات جنگی تحت فشار قرار دهند. در‌حالی‌که آمریکا خود عملا و مستقیما در ارتکاب جنایات علیه فلسطینی‌ها نقش و دخالت دارد، در مقامی نیست که بتواند دیگران را به عدم‌توسعه جنگ و خویشتن‌داری دعوت کند. لذا ما نسبت به پیامدهای غیرقابل کنترل حمایت‌های نامحدود مالی، تسلیحاتی و عملیاتی کاخ‌سفید از رژیم تل‌آویو که منجر به گسترش شدت بمباران غیرنظامیان و زنان و کودکان فلسطین در غزه و کرایه باختری شده است، قویا هشدار می‌دهیم.»
انتقاد به مساله عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی
در چندماه گذشته برخی کشورهای عربی روند عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را با سرعت پیگیری می‌‌‌کردند. تاسیس کریدور «آی مک» نمونه‌‌‌ای از اقداماتی است که در راستای پروژه عادی‌سازی پیگیری می‌‌شد. هنوز یک‌ماه از توافق بر سر راه‌اندازی این کریدور نگذشته بود که عملیات طوفان الاقصی آغاز شد و قدرت امنیتی رژیم‌صهیونیستی را زیر سوال برد. حال صهیونیست‌ها انتقام این شکست امنیتی را دارند از کودکان و زنان غزه می‌‌‌گیرند. جنایات صهیونیست‌‌‌ها آنقدر زیاد و علنی است که دولت‌‌‌های عربی نمی‌توانند با نادیده گرفتن آن مساله عادی‌سازی روابط را پیگیری کنند مگر اینکه بخواهند علنی با این جنایات همراهی کنند و خود را در تقابل با ملت‌شان قرار دهند. امیرعبداللهیان این مساله را نیز مورد اشاره قرار داده و نتیجه هر گونه عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را نادیده گرفتن حقوق مشروع و تاریخی ملت فلسطین و عادی‌سازی ارتکاب هرگونه جنایت علیه آنها دانسته و بر همین اساس هر تلاشی برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل را محکوم به شکست توصیف می‌کند.»
تاکید بر لزوم پایان جنگ و اعلام آمادگی ایران برای ایفای نقش
در بیانیه همچنین پیشنهادی عینی از جانب ایران برای پایان جنگ روی میز قرار گرفته تا تلاش غربی‌ها برای حامی جنگ نشان دادن ایران پاسخ داده شده باشد: «جلوگیری از تشدید اوضاع فلسطین به‌ویژه با توجه به شرایط پرتلاطم کنونی در مناطق مختلف دنیا، یک مسئولیت جهانی است. ما به نوبه خود، در ادامه تلاش‌های اخیرمان آماده ایفای نقش جدی‌تر در این زمینه هستیم. در این راستا رهبران جنبش آزادی‌بخش حماس، برای آزاد‌سازی اسرای غیرنظامی اعلام آمادگی کرده‌اند و ایران، ترکیه و قطر آماده نقش‌آفرینی در این موضوع مهم انسانی هستند. طبعا آزادی 6000 اسیر فلسطینی نزد رژیم اشغالگر هم وظیفه آمریکا است.»