تاریخ : Thu 26 Oct 2023 - 01:46
کد خبر : 86947
سرویس خبری : دانشگاه

2 شرکت ایرانی در نیمه‌نهایی  سوپرنوا

نگاهی به چهل‌وسومین نمایشگاه جیتکس دبی؛

2 شرکت ایرانی در نیمه‌نهایی سوپرنوا

این روزها اخبار پر سروصدای نمایشگاه فناوری جیتکس در تمام خاورمیانه و حتی دنیا به گوش می‌رسد؛ نمایشگاهی که از سال 1981 به میزبانی امارات و در شهر دبی شروع به فعالیت کرد و امسال با جلوه‌ای جدید و در سطح برترین نمایشگاه‌های تکنولوژی جهان ظاهر شد تا پس از میزبانی نمایشگاه expo2020 بار دیگر جایگاه امارات را به‌عنوان کشوری پیشرو و حامی تکنولوژی تثبیت کند، همچنین این نمایشگاه با محوریت قرار دادن موضوع داغ این روزهای دنیا یعنی AI به نقطه اوج خود رسید.

علی خورشیدی، دانشجوی دکتری هوافضا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات- روشنک مرادی، دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی مهندسی برق، مهندسی پزشکی، انرژی و راه‌آهن: این روزها اخبار پر سروصدای نمایشگاه فناوری جیتکس در تمام خاورمیانه و حتی دنیا به گوش می‌رسد؛ نمایشگاهی که از سال 1981 به میزبانی امارات و در شهر دبی شروع به فعالیت کرد و امسال با جلوه‌ای جدید و در سطح برترین نمایشگاه‌های تکنولوژی جهان ظاهر شد تا پس از میزبانی نمایشگاه expo2020 بار دیگر جایگاه امارات را به‌عنوان کشوری پیشرو و حامی تکنولوژی تثبیت کند، همچنین این نمایشگاه با محوریت قرار دادن موضوع داغ این روزهای دنیا یعنی AI به نقطه اوج خود رسید.
در این گزارش، به نمایندگی از فعالان علمی علاقه‌مند به تکنولوژی نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت به آنچه در GITEX Global 2023 گذشت و اینکه چرا شرکت در این رویداد برای هر کسی که علاقه‌مند به فناوری‌های آینده است، یک امر ضروری است.
اگر بخواهیم نگاهی کوتاه و آماری به این دوره از نمایشگاه جیتکس داشته باشیم باید عنوان کرد در این مدت بیش از ۱۴۰۰ سخنران با ۸۰۰ ساعت مبحث و گفت‌وگو و برنامه آموزشی ۱۷۰ هزار بازدیدکننده، پنج‌هزار شرکت‌کننده از ۱۷۶ کشور دنیا برگزار شد و همچنین ۱۰ کشور برتر شرکت‌کننده یعنی چین، آلمان، هند، کره جنوبی، عربستان، پاکستان، لهستان، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلیس درکنار برندهای برتر یعنی هوآوی، مایکروسافت، اوراکل، نوکیا، اریکسون، دل، ویزا، سرویس‌های وب آمازون در نمایشگاه حاضر شدند. نکته جالب دیگر کشورهای برتر بازدیدکننده است که بحرین، کانادا، چین، مصر، فرانسه، آلمان، هند، ایران، ایتالیا، کویت، عمان، پاکستان، لهستان، انگلیس، آمریکا و... را شامل می‌شد.
جیتکس گلوبال، بزرگ‌ترین و فراگیرترین رویداد فناوری جهان است که پس از رکوردشکنی در سال 2022، در سال 2023 برای چهل‌وسومین‌بار، از 24 تا 28 مهرماه 1402 در شهر دبی برگزار شد که در آن پیشرفته‌ترین شرکت‌های جهان و برترین استعداد‌ها را برای ارتقای تجارت، اقتصاد و فرهنگ از طریق قدرت نوآوری گردهم آمده بودند. جیتکس مدت‌هاست به‌عنوان رویداد برتر فناوری در منطقه شناخته می‌شود و نقطه قوت آن توجه ویژه‌ این کشور به حوزه تکنولوژی است، به شکلی که گمان می‌رود با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلان امارات، این کشور در آینده‌ -هرچند دور- قصد جایگزین کردن این صنعت را با صنعت نفت دارد؛ صنعتی که در این روزها نه‌تنها مهندسان برق و کامپیوتر، بلکه مردم دنیا را از تمام تخصص‌ها و رشته‌ها درگیر خود کرده است.

به نمایش درآمدن آخرین تکنولوژی‌های روز در قالب 6 هزار غرفه
این نمایشگاه امسال با حضور بیش از شش‌هزار غرفه‌دار و مشارکت ۱۸ هزار مدیرفنی از ۱۷۰ کشور جهان و میلیون‌ها بازدید‌کننده از سراسر دنیا و در مساحت چشمگیر 7.2 میلیون فوت‌مربع در دو مکان بزرگ با حمایت غول‌های فناوری همچون هوآوی، تسلا، مایکروسافت، سیسکو و... برگزار شد. البته نمایشگاه جیتکس تنها شامل بخش نمایشگاهی نبود و درکنار نمایشگاه اصلی که شامل غرفه‌ها و پاویون‌های صنایع بزرگ و کشورهای فعال در زمینه تکنولوژی می‌شد، چندین رویداد نیز در همین راستا برپا شده بود که دستاوردهای قابل‌توجهی را در حوزه‌های خود به همراه داشت.
یکی از این رویدادهای مرتبط با جیتکس به نام Expand Northstar در بندرگاه دبی (Dubai Harbour) ویژه استارتاپ‌ها، کارآفرینان و شرکت‌های کوچک علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذار و ارتباطات بنام بود که درحقیقت یک گردهمایی بسیار بزرگ از افرادی به‌شمار می‌رفت که ایده‌های نو در سر داشتند و با نمایش دستاورد خود برای جذب سرمایه‌گذار و همکار رقابت می‌کردند.
اکسپند نورث استار (Expand North Star) هم به میزبانی اتاق اقتصاد دیجیتال دبی و در محل جدید بندر دبی برپا شد. این رویداد با حضور 1800 استارتاپ از بیش از 100 کشور، بزرگ‌ترین رویداد استارتاپی جهان نامیده شد و هدف این رویداد ارتباط، الهام بخشیدن و تعامل با اکوسیستم کارآفرینی جهانی بود. در این میان باید به این نکته مهم توجه شود که بیش از هزار سرمایه‌گذار با ارزش مالی یک تریلیون دلار تحت‌مدیریت از 70 کشور جهان در Expand North Star گردهم آمدند که نشان‌دهنده علاقه مجدد به سرمایه‌گذاری‌های نوپاست.
GITEX GLOBAL و Expand North Star 2023 هم از دیگر رویدادهایی است که می‌خواهد چشم‌انداز فناوری جهانی را بازتعریف کرده و بستری را برای رهبران صنعت، استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران برای همکاری و کشف آینده فناوری ارائه کنند. در اصل برگزاری چنین رویدادهایی درطول نمایشگاه، با تمرکز بر هوش‌مصنوعی، امنیت سایبری، پایداری و کارآفرینی، این رویدادها درحال تثبیت موقعیت دبی به‌عنوان پایتخت فناوری در صحنه جهانی هستند. این رویداد از پانزدهم تا هجدهم اکتبر در بندرگاه دبی (Dubai Harbour) در قالب یک مجموعه بزرگ از چندین سالن نمایشگاه، سکوهای سخنرانی و گردهمایی برگزار شد. جالب اینجاست که بخش نمایشگاهی رویداد را از طریق اتوبوس‌های رایگان رفت و برگشت که از جیتکس تا نورث‌استار برنامه‌ریزی شده بودند به یکدیگر متصل می‌کرد.
پای فناوری‌های مرتبط با آب‌وهوا به جیتکس باز شد

همچنین از شانزدهم تا بیستم اکتبر در مرکز تجارت جهانی دوبی (DWTC GITEX GLOBAL ) در قالب نمایشگاه، کنفرانس و ورکشاپ‌های عمومی و تخصصی برگزار شد که بیش از ۱۷۰ کشور در جهان ازجمله ایران به نمایش آخرین دستاوردها و فناوری‌های خود در محورهای گوناگون روز دنیا پرداختند. ازجمله نکات جالب جیتکس گلوبال در برگزاری نشست‌ها، پنل‌های گفت‌وگو و کنفرانس‌های رایگان عمومی و غیررایگان تخصصی بود که سخنرانان بین‌المللی از کمپانی‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر در قالب محورهای اصلی رویداد به بحث و گفت‌وگو و آموزش در آن می‌پرداختند و فضای ایده‌آلی را برای برقراری ارتباطات کاری و حرفه‌ای فراهم کرده ‌بودند.
بخش‌های دیگر رویداد نیز عبارت بودند از جیتکس ایمپکت (GITEX Impact) که فرصتی بود برای رهبران جهان که پیرامون فناوری آب‌وهوا و استراتژی‌های ESG گرد هم بیایند و GITEX Future Urbanism که با هدف بررسی نقش فناوری در شهرسازی آینده برگزار شده بود و توسعه‌دهندگان کلانشهرها و فناوری‌های نوآورانه پایدار را گردهم آورد تا از چالش‌ها و نقاط ضعف و قدرت خود برای شهرسازی آینده بگویند. اجلاس SuperBridge که امسال در موزه آینده دبی برگزار شد از دیگر برنامه‌هایی است که باید به آن پرداخت. این اجلاس بین رهبران کشورهای مختلف جهان برگزار و از طریق همکاری‌های پیشرفته و مشارکت‌های استراتژیک باعث تقویت اتحاد این کشورها در حوزه انتقال فناوری شد. این اجلاس به نوآوری کارآفرینی در سراسر دولت، تجارت، جامعه و فرهنگ سرعت بخشید و در حاشیه آن تعداد بی‌سابقه‌ای از تفاهمنامه‌های همکاری امضا شدند.
محورهای اصلی نمایشگاه جیتکس را باید در حوزه‌های مختلف تعریف کرد. از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گرفته (که شامل آخرین پیشرفت‌ها در AI و ML، از سیستم‌های خودمختار تا مراقبت‌های بهداشتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی) تا بلاک چین و ارز دیجیتال (با شعار «در دنیای فناوری بلاک چین، روندهای ارزهای دیجیتال و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) شیرجه بزنید!»). البته حوزه‌های دیگر مانند 5G و اتصال (با شعار «با پتانسیل تحول آفرین فناوری G و تاثیر آن بر صنایعی مانند اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند و پزشکی از راه دور آشنا شوی»)، امنیت سایبری (چشم انداز در حال تحول امنیت سایبری و استراتژی‌های محافظت از دارایی‌های دیجیتال)، Healthtech و medtech(نوآوری‌های مراقبت‌های بهداشتی پیشرفته، از راه‌حل‌های پزشکی از راه دور تا دستگاه‌های پوشیدنی)، شهرهای هوشمند (آینده زندگی شهری با بحث در مورد زیرساخت‌های پایدار، ادغام اینترنت اشیاء، و حکمرانی مبتنی‌بر داده مورد کاوش)، اینترنت اشیاء (IoT)، کلان داده (Big Data)، حمل‌ونقل آینده، تبدیل انرژی و فناوری آموزشی هم در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته و با برگزاری رویداد و بخشی برای ارائه آخرین دستاوردهای این حوزه، فضا برای علاقه‌مندان آن فراهم شد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.