تاریخ : Wed 25 Oct 2023 - 05:07
کد خبر : 86855
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

آرزوهای بلند و سینمای فیلم کوتاه

گفت‌وگو با 4 فیلمساز حاضر در جشنواره فیلم کوتاه تهران ؛

آرزوهای بلند و سینمای فیلم کوتاه

برای اینکه از چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بیشتر بدانیم سراغ چهار فیلمساز این دوره از جشنواره رفتیم تا برایمان از فرآیند برگزاری و ایده‌هایی که در این دوره وجود داشته است، بگویند.

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: جشنواره فیلم کوتاه حتما از جشنواره‌هایی است که می‌تواند در آینده سینمای ایران بسیار نقش داشته باشد، این جشنواره را می‌توان به‌نوعی پلکان موفقیت برای فیلمسازان جوان دانست. با مروری بر همه دوره‌های گذشته، در این جشنواره به‌خوبی می‌توان فیلمسازانی را پیدا کرد که نخستین تجربه‌های سینمایی خود را در قالب یک فیلم کوتاه چنددقیقه‌ای به این جشنواره آوردند و آرام‌آرام تبدیل به فیلمسازان صاحب‌ نام و سبک در سینمای ایران شدند. اگر در سینمای ایران از تکراری شدن سوژه و ایده صحبت می‌کنیم، این جشنواره می‌تواند سوژه‌ها و ایده‌های تازه را به سینما تزریق کند. برای اینکه از چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران بیشتر بدانیم سراغ چهار فیلمساز این دوره از جشنواره رفتیم تا برایمان از فرآیند برگزاری و ایده‌هایی که در این دوره وجود داشته است، بگویند. سعید قندهاری از شهر نجف‌آباد، بهروز شمشیری از شهر تبریز، فاطمه‌سادات جوادی از شهر قم و احمد صراف‌یزد از شهریزد، چهار فیلمسازی بودند که با آنها درمورد اهمیت جشنواره، تنوع ژانر، 12 ورود به سینمای بلند داستانی، توجه به فیلمسازان شهرستانی و... صحبت کردیم.

بهروز شمشیری، کارگردان «نیمکت»: آدم‌ها فیلم نمی‌سازند برای خودشان، بلکه دوست دارند مخاطب فیلم‌هایش را ببیند. جشنواره فیلم کوتاه تهران جزء مهم‌ترین جشنواره‌های ایران است و حضور گسترده و برداشت مخاطب این جشنواره می‌تواند در فیلم بعدی کمک‌کننده باشد تا فیلمساز راه را درست برود؛ اینکه فیلم در پرده نقره‌ای و استاندارد خوب نشان داده شود برای فیلمساز جوان مهم است.

احمد صراف‌یزد، کارگردان «تا بادها یادها را نبرند»: ما فکر می‌کنیم باید حتما یک‌سری فیلم‌های خاص بسازیم، درصورتی‌که خیلی ژانرهای دیگر را می‌توانیم ورود کنیم و اتفاقا می‌توانیم موفق هم باشیم. این باید آسیب‌شناسی شود. از فیلمسازان سوال شود. 

فاطمه‌سادات‌ جوادی، کارگردان «سردست»:  فکر می‌کنم فارغ از اینکه فیلم بلند ساختن هدفی برای همه بچه‌های فیلمساز است؛ فیلم کوتاه دنیای مجزایی دارد و من به‌شخصه این را سکوی پرتاب نمی‌بینم، چون سختی‌های خاص خود را دارد ولی اینکه باعث دیده شدن شود، اکثر بچه‌هایی که سال‌های گذشته فیلم‌های خوبی در جشنواره کوتاه داشتند، الان فیلم‌های سینمایی خود را ساخته‌اند.

سعید قندهاری،کارگردان «نابومی»:به نظرم جا دارد فیلمسازان شهرستانی بیشتر وارد جشنواره شوند، چون قطعا فیلم‌هایی الان است که در تهران و شهرستان‌ها، فیلم‌های باکیفیت در فرم و محتوا هستند ولی از جشنواره جا مانده است. به‌نظرم استعدادهایی که در شهرستان هستند، دغدغه‌هایی که فیلمسازان شهرستانی دارند جالب است و اگر وارد جشنواره شود تنوع و تکثر بیشتری را شاهد خواهیم بود.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.