تاریخ : Sat 21 Oct 2023 - 05:24
کد خبر : 86555
سرویس خبری : ورزش

نتیجه‌نگرفتن مسی‌ها با وجود قراردادهای نجومی

تصمیمات اشتباه اول فصل درس عبرت نشد؛

نتیجه‌نگرفتن مسی‌ها با وجود قراردادهای نجومی

شرایط خوب برای تیم مس‌رفسنجان ادامه‌دار نبود. با تغییرات مدیریتی به‌وجود آمده نه‌تنها آنها نتوانستند روند صعودی خود را حفظ کنند، بلکه بسیاری از بازیکنان و حتی سرمربی خود را نیز از دست دادند. محمد ربیعی که با تیم مس‌رفسنجان عملکرد بسیار خوبی داشت راهی ذوب‌آهن شد و روند خوبش را در این تیم اصفهانی ادامه داد.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: در آستانه بازی مس‌رفسنجان و ذوب‌آهن شاید بیشترین چیزی که اهمیت پیدا کند تقابل محمد ربیعی با مسی‌هاست. ربیعی این‌بار نه به‌عنوان سرمربی مس، بلکه به‌عنوان مربی تیم مقابل رو در روی مسی‌ها قرار می‌گیرد. زمانی که تیم مس‌رفسنجان به لیگ برتر صعود کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد این تیم بتواند خیلی زود خود را در جمع تیم‌های بالای جدول جای دهد، اما مسی‌ها با تکیه بر توانایی‌های سرمربی خود و البته حمایت‌های مدیرعامل جایگاه خود را در لیگ برتر تثبیت کرده و هر سال بهتر از فصل قبل عمل کردند. آنها در اولین حضورشان در لیگ برتر با ۳۹ امتیاز جایگاه هشتم را به‌دست آوردند، در دومین تجربه لیگ برتری خود با ۴۹ امتیاز ششم شدند و سومین سال را با ۴۷ امتیاز و رده پنجم به پایان رساندند.

وقتی ربیعی رفت
شرایط خوب برای تیم مس‌رفسنجان ادامه‌دار نبود. با تغییرات مدیریتی به‌وجود آمده نه‌تنها آنها نتوانستند روند صعودی خود را حفظ کنند، بلکه بسیاری از بازیکنان و حتی سرمربی خود را نیز از دست دادند. محمد ربیعی که با تیم مس‌رفسنجان عملکرد بسیار خوبی داشت راهی ذوب‌آهن شد و روند خوبش را در این تیم اصفهانی ادامه داد.
اگر نگاهی به جدول رده‌بندی لیگ برتر بیندازید، می‌بینیم تیم مس‌رفسنجان که همواره یکی از مدعیان اصلی به‌حساب می‌آمد و همیشه در نیمه‌بالایی جدول قرار داشت با وجود گذشته شش هفته از رقابت‌های فقط ۵ امتیاز کسب کرده و در جایگاه دوازدهم قرار دارد. این در‌حالی است که تیم ذوب‌آهن با هدایت محمد ربیعی بعد از چند فصل ناکامی ۱۱ امتیازی است و جایگاه هفتم را تجربه می‌کند. این نشان می‌دهد مسی‌ها در انتخاب‌های خود در همان ابتدای فصل هم اشتباهاتی داشتند. آنها با به خدمت گرفتن ساکت الهامی به خواسته‌های خود نرسیدند و جایگاه‌شان در لیگ برتر را فعلا از دست دادند.

پاک کردن صورت‌مساله
شاید ساده‌ترین راه برای اینکه خود را از اشتباهاتمان تبرئه کنیم انداختن تقصیرات به گردن دیگران یا پاک کردن صورت‌مساله است؛ اتفاقی که در باشگاه مس‌رفسنجان در‌حال رخ دادن است‌. بعد از اینکه روند متفاوت تیم مس‌رفسنجان نسبت به فصول قبل برای اهالی فوتبال مشخص شد مدیران این باشگاه که چند ماهی از فعالیت‌شان نمی‌گذرد، تلاش کردند اعتصاب‌ها، نارضایتی بازیکن و حتی عدم‌نتیجه‌گیری تیم‌شان را به گردن مدیران قبلی بیندازند. با نگاهی به مصاحبه‌های اخیر مدیرعامل باشگاه مس‌رفسنجان متوجه می‌شوید که او به‌شدت از شرایط مالی‌ای که مدیران قبلی برایش به‌وجود آوردند، گله دارد. در‌حالی‌که برخی شنیده‌ها حکایت از بودجه متفاوتی است که او در مدت مدیریت خود از صنایع مس دریافت کرده است.
برخی اطلاعات غیر‌رسمی که به دستمان رسید، حکایت از آن دارد که تیم مس‌رفسنجان فصل گذشته و در شرایطی که هنوز مدیرعاملش تغییر نکرده بود ۱۶۳ میلیارد تومان بودجه دریافت کرد، که این بودجه علاوه‌بر مخارج تیم، برخی فعالیت‌های عمرانی را نیز در‌بر‌می‌گرفت. حالا اما به‌نظر می‌رسد این بودجه تا ۲۷۷ میلیارد تومان افزایش داشته است.
این شنیده‌ها ما را بر آن داشت تا با مدیران فصل قبل در مورد اظهارات مدیریت جدید صحبت کنیم. آنها اما ترجیح دادند در‌حالی‌که تیم مس‌رفسنجان شرایط بحرانی دارد وارد چالش‌های درون‌باشگاهی نشده و اجازه دهند مدیران فعلی به کارشان در آرامش ادامه دهند. یکی از مدیران سابق باشگاه مس‌رفسنجان که تمایلی نداشت نامش فاش شود با اعتراف به اینکه برخی آپشن‌ها را برای بازیکنان در‌نظر گرفته بودند، مدعی شد این آپشن‌ها آن‌طور نیست که وانمود می‌شود. براساس این اعترافات، مدیران فصل قبل با بازیکنی طبق قرارداد ۹ میلیارد پیشنهاد دادند در‌حالی‌که آن بازیکن با کمتر از ۱۰ میلیارد حاضر به ادامه همکاری با باشگاه مس‌رفسنجان نبود. در ادامه مدیران مس که احتیاج زیادی به برخی بازیکنان برای رسیدن به جایگاه پنجم و حتی بالاتر داشتند با آنها توافق کردند که در‌صورت قرار گرفتن بین پنج تیم اول جدول رده‌بندی یک میلیارد به قرارداد آنها اضافه می‌کنند‌. از این رو بازیکنی که قرارداد ۹ میلیاردی داشت یک میلیارد در‌صورت قرار گرفتن در بین پنج تیم اول دریافت می‌کرد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز با رضایت مدیرعامل! گویا چنین آپشن‌هایی برای این بود که به بازیکن نیاز داشتند و می‌خواستند او را برای ادامه همکاری یا انتقال به تیم‌شان راضی کنند. در‌واقع مدیران قبلی مدعی هستند که چون جایگاهی بین یکم تا پنجم را می‌خواستند مجبور بودند بازیکنان مورد نظر را جذب کنند تا هدف‌شان از سومین سال حضور در لیگ برتر محقق شود و اتفاقا جواب هم داد. ظاهرا کل هزینه‌هایی که برای مبلغ قرارداد بازیکنان طی فصل گذشته در‌نظر گرفته بود ۵۳ میلیارد تومان است که شامل آپشن‌ها و دیگر موارد نمی‌شود.
اگر این ارقام درست باشد به‌نظر می‌رسد قراردادهای فصل گذشته بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که در فصل‌جاری با بازیکنان توافق شده است. هیچ‌کس منکر تورم موجود در قرارداد بازیکنان فوتبال نسبت به فصل گذشته نیست اما برخی شنیده‌های غیر‌رسمی از قرارداد جدید بازیکنان تیم مس‌رفسنجان حکایت از مبالغ بسیار بالایی دارد که آنها را در جمع رقابت با تیم‌های بالای جدول قرار می‌دهد. اگر شنید‌ه‌های ما درست باشد محمد خدابنده‌لو برای همکاری با تیم مس‌رفسنجان قراردادی ۴۹ میلیاردی برای دو فصل بسته است. مبلغ قرارداد فرشید باقری با مسی‌ها نیز در همین حدود است. جالب است که سجاد شهباززاده که فصل بسیار ناموفقی را در استقلال سپری کرده بود با ۳۷ میلیارد به مس رفته یا جلال‌الدین علی‌محمدی که از مسن‌ترین بازیکنان لیگ به حساب می‌آید قراردادی ۳۶ میلیاردی دارد. اگر بخواهیم قرارداد فصل گذشته بازیکنان مس نسبت به فصل‌جاری را مقایسه کنیم قطعا مبالغ چیزی نزدیک به دو برابر است. اگر فصل قبل با بازیکنی ۹ میلیارد بسته و حتی ۲ میلیارد آپشن درنظر گرفته باشند، بازیکنان فصل جدید حتی بدون آپشن نزدیک به ۷۰ درصد افزایش قیمت داشتند.

مشکل را در مدیریت جست‌وجو کنید
در چنین شرایطی شاید نباید مشکلات تیم مس‌رفسنجان را خیلی به شرایط فنی یا اتفاقاتی که در تمرینات می‌افتد، ربط دهیم. به‌نظر می‌رسد در شرایط فعلی بیشترین مشکلات از سوی مدیریت این باشگاه باشد. نه‌فقط مدیرعامل باشگاه مس‌رفسنجان که مدیران بالادست نیز فصل خوبی را تجربه نمی‌کنند. عملکرد تیم‌های مس در لیگ‌های مختلف خود گواه این ادعاست. در فصل جدید به‌نظر می‌رسد مدیران صنایع مس بیش از مدیریت باشگاه مقصر باشد؛ چراکه نه‌تنها تیم مس‌رفسنجان فصل بدی را تجربه کرده و نتایج اسفباری به‌بار آورده است که سایر تیم‌های تحت پوشش نیز به مراتب وضعیت بدتری دارند. این نشان می‌دهد مشکل را قبل از هر جایی در مدیریت باید جست‌وجو کرد. چه مدیریت باشگاه و چه مدیران صنایع مس!