تاریخ : Sat 21 Oct 2023 - 05:03
کد خبر : 86553
سرویس خبری : دانشگاه

اساتید آماده هستند اما کششی از سمت بازار وجود ندارد

پاسخ معاون پژوهشی وزارت علوم درباره چرایی عدم حضور سه‌چهارم اساتید در قراردادهای ارتباط با صنعت:

اساتید آماده هستند اما کششی از سمت بازار وجود ندارد

با وجود اینکه تا امروز وزارت علوم اقدامات مختلفی مانند راه‌اندازی سامانه نان را برای برقراری ارتباط بهتر بین دانشگاه و صنعت انجام داده است، اما عملا هنوز آن انتظاری که از ورود جدی جامعه دانشگاهی برای حل چالش‌ها می‌رود، برآورده نشده و درمقابل صنعت و جامعه هم هنوز اعتماد کامل را به دانشگاه ندارد.

فاطمه طاری بخش، خبرنگار گروه دانشگاه: با وجود اینکه تا امروز وزارت علوم اقدامات مختلفی مانند راه‌اندازی سامانه نان را برای برقراری ارتباط بهتر بین دانشگاه و صنعت انجام داده است، اما عملا هنوز آن انتظاری که از ورود جدی جامعه دانشگاهی برای حل چالش‌ها می‌رود، برآورده نشده و درمقابل صنعت و جامعه هم هنوز اعتماد کامل را به دانشگاه ندارد. پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم هم به‌نوعی این مهم را تایید کرده و معتقد است بازار هنوز آنطور که باید وارد عمل نشده تا بتواند از ظرفیت اساتید دانشگاهی بهره ببرد.
پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم درخصوص مشارکت اعضای هیات‌علمی در قراردادهای جامعه و صنعت بیان کرد: «قرارداد ارتباط با صنعت دو وجه دارد؛ یکی کارفرما و دیگری مجری است، ما وجه عرضه هستیم، یعنی وزارت علوم طرف عرضه است و هیات‌علمی‌های فوق‌العاده، امکانات زیرساختی و پارک‌های علم و فناوری تماما در طرف عرضه قرار دارند. سمت دیگر سمت تقاضای واقعی است که در صنعت و جامعه باید اتفاق افتد. چیزی که ما در سمت عرضه داریم درست است و مشکلی در آن سمت وجود ندارد.»
او در همین زمینه افزود: «حدود هفت‌هزار هیات‌علمی از 28 هزار هیات‌علمی وزارت علوم قرارداد ارتباط با صنعت دارند اما به این صورت نیست که مابقی اعضا آمادگی کار نداشته باشند، بقیه آمادگی کار دارند ولی کششی که باید از سمت بازار برای آنها ایجاد شود، وجود ندارد. طبیعتا وزارت علوم باید در این حوزه اطلاع‌رسانی کند، همچنین می‌توان از طریق وضع قوانین و مقررات ارتباط را بیشتر کرد.»
معاون پژوهشی وزیر علوم بیان داشت: «خوشبختانه در کشور اتفاقات بسیار خوبی افتاده است. ابتدا باید از مجلس شورای اسلامی بگویم؛ قانون حمایت از تولید دانش‌بنیان قانون بسیار پیشرفته‌ای است و برخی از بندهای آن به صورت خاص تمرکز روی ارتباط با صنعت دانشگاه دارد. ماده 13 این قانون مشخص کرده که اگر صنایع خصوصی و دولتی با دانشگاه‌ها قرارداد تحقیق و توسعه ببندند از مالیات آنها کم می‌شود. ما به‌شدت در این مورد تبلیغ می‌کنیم؛ چراکه بسیاری از صنایع هنوز اطلاع ندارند یا هنوز نسبت به این موضوع محتاط هستند اما این محقق می‌شود و با همکاری بسیار خوبی که بین وزارت علوم و معاونت علم و فناوری وجود دارد شورایی هم برای آن پیش‌بینی شده است.»

صالحی با تاکید بر اینکه آمارهای وزارت علوم نشان می‌دهد که این قراردادها به‌شدت رشد داشته‌اند، عنوان کرد: «آمار آن به‌زودی منتشر می‌شود. قراردادهای ماده 13 تازه شروع شده و کارگروه آن هنوز موضوعات را نهایی نکرده اما آمار ما نشان می‌دهند موضوعاتی که به کارگروه ارجاع داده می‌شوند رشد داشته‌اند. تقاضا این است که سازمان مالیاتی کشور به‌صورت بسیار شفاف به تمام صنایع اعلام کند که اگر براساس قانون قراردادی را طبق ضوابط ذکرشده و از مسیری که گفته‌شده انجام دهند، مشمول آن می‌شوند. جالب اینکه اگر حتی سازمانی مشمول این قانون شود اما مالیات امسال خود را بدهند از مالیات سال بعدش کسر می‌شود. اگر سازمان امور مالیاتی این موضوع را شفاف‌سازی کند بسیار کمک بزرگی خواهد بود، البته در این بین وظیفه سامانه «نان» هم‌رسانی نیازهاست.»
معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درمورد امتیازهای ویژه برای اساتیدی که در این قراردادها شرکت می‌کنند، افزود: «به‌شدت در آیین‌نامه گرنت و به‌زودی در آیین‌نامه ارتقا برای چنین پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی امتیازهای ویژه قائل خواهیم شد، یعنی برای گرفتن پایه سالیانه و گرنت و ارتقا در آینده بر این اساس عمل می‌شود و اینها ابزارهای قانونی است که در اختیار ما قرار دارند، پس این موضوع را در کنار ماده 13 و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته و باید قرار دهیم. همچنین در همین باره جلسات متعددی با معاونان دانشگاهی داشته و دفتر ارتباط با صنعت چه در وزارت علوم و چه در دانشگاه‌ها همگی روی این مساله متمرکز شده‌اند.»
صالحی درباره وضعیت فعلی سامانه نان و افزایش استقبال از آن گفت: «ما مسیری قدیمی داریم که 40 تا 50 سال روی آن کار شده اما این سامانه موضوع جدیدی است که از دوسال پیش شروع شده، حتی در قوانین بودجه امسال نیز اسم نان در چندجا آمده است. در جلسه شورای عتف رئیس‌جمهور این مهم را عنوان کرد که سامانه نان به نام پنجره واحد نظام ملی علوم تحقیقات و فناوری معرفی شده است. این امر نشان می‌دهد که این سامانه، سامانه وزارت علوم نیست و به پنجره‌ای ملی تبدیل شده است.»
او خاطرنشان کرد: «سامانه نان به‌تازگی رشد کرده و این وظیفه ما خواهد بود که موضوعات را برای صنایع مختلف تبیین کنیم تا این کار را انجام دهند، از سوی دیگر برای اعضای هیات‌علمی امتیازهایی درنظر گرفته‌ایم که من به‌عنوان هیات‌علمی اگر از سامانه نان طرح را بگیرم به‌مراتب از نظر امتیازهایی که می‌گیرم در ترفیع، انتقال وضعیت و ارتقا و گرنت برای من بهتر خواهد بود تا اینکه بخواهم به‌صورت مستقیم با صنایع ارتباط بگیرم.»