تاریخ : Sat 21 Oct 2023 - 02:58
کد خبر : 86547
سرویس خبری : جهان شهر

سفر  بی‌خاصیت  بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی رفت اما اتفاقی نیفتاد

سفر بی‌خاصیت بایدن

بایدن در شرایطی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود که پیش از ورود او، آمریکا با هدف حمایت از تل‌آویو دو ناو جنگی‌اش را به منطقه اعزام کرده بود. همچنین این کشور ضمن در اختیار قرار دادن زرادخانه خود در فلسطین اشغالی به صهیونیست‌ها، حداقل پنج محموله تسلیحات نظامی را نیز به تل‌آویو ارسال کرد.

فرهیختگان: یک توقف کوتاه در پله یکم؛ از همان‌‌ها که معمولا وقتی سرعت مغزش به پاهای کم‌رمقش نمی‌رسد، در قاب دوربین‌ها ثبت می‌شود. کمی بالا آوردن دو دست که هیجان‌زدگی‌اش را به نمایش بگذارد و پایین آمدن از 12 یا 13 پله بعدی بدون زمین خوردن. 10 قدم از پله‌های هواپیمای ‌ایر فورس وان‌ یا هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا فاصله می‌گیرد تا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی او را در آغوش بکشد. این پراهمیت‌ترین بخش سفر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی بود. بایدن در این سفر از رژیم‌صهیونیستی تمجید کرد. او بر حق آنچه ‌دفاع از خود‌ در برابر حماس می‌خواند، تاکید کرده و بر تداوم حمایت دولتش از تل‌آویو نیز تصریح کرد. این جملات‌انگیزشی در رسانه‌ها بازتاب بی‌نظیری پیدا کرد اما در میدان، نه. برای بیان این جملات، بایدن نیاز به رنج سفری این‌چنین طولانی نداشت. او می‌توانست این اظهارات را از کاخ سفید بیان کند و در وقتش صرفه‌جویی و ریسک سفر را کم کند. ‌توماس شوارتز‌، مورخ دانشگاه واندربیلت آمریکا می‌گوید این سفر نمادین قرار بود نشان دهد که «اسرائیل و نگرانی‌های اسرائیل تا چه حد در سیستم سیاسی آمریکا گنجانده شده است.» از همین رو، پس از پایان این سفر، ‌مروان بشاره، تحلیلگر ارشد الجزیره در مقاله‌ای این پرسش را مطرح کرد که «پرزیدنت بایدن تمام راه را به اسرائیل رفت تا نخست‌وزیر نتانیاهو را در آغوش بگیرد، اما او چه کاری انجام داده است؟»
تحلیلگر الجزیره برای آنکه نشان دهد سفر به سرزمین‌های اشغالی چیزی جز یک ‌نمایش‌ نبوده است، آن را با سفر بایدن به اوکراین در اوایل سال جاری قیاس کرده است: «این دومین باری بود که رئیس‌جمهور آمریکا از یک منطقه جنگی که تحت کنترل نیست، بازدید می‌کرد.» بشاره با اشاره به اینکه در سفر بایدن به اروپای شرقی، رئیس‌جمهور آمریکا با موفقیت توانست «ناتو را علیه روسیه گرد هم آورد»، به سفرش به فلسطین اشغالی پرداخت و نوشت سفر بایدن به خاورمیانه با لغو نشست برنامه‌ریزی‌شده سران کشورهای عربی و آمریکا در اردن، پس از بمباران بیمارستان ‌المعمدانی‌ لغو شد؛ رهبران عرب بمباران بی‌رویه غزه توسط اسرائیل را محکوم کردند و پیشنهادهای آمریکا برای ایجاد ‌کریدور بشردوستانه‌ را که عملا منجر به اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان می‌شود، رد کردند. همچنین درگیری‌های مرزی بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل تشدید شد. 
در جریان همین سفر، بایدن رژیم‌صهیونیستی را از تکرار اشتباهات آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 برحذر داشت، نسبت به اشغال مجدد غزه هشدار داد و آن را «اشتباهی بزرگ» خواند. بایدن پس از بازگشت از سفر، مجددا به کلمات پناه برد و ضمن حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل، قول داد همیشه از اسرائیل حمایت کند، بدون اینکه امتیازی بگیرد. او همچنین نتوانست به یک دستاورد مهم سفرش اشاره‌ای بکند زیرا به نظر می‌رسد استراتژی او شکست خورده است و شرایط به شکل دیگری در حال پیشروی است. 
بایدن در شرایطی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود که پیش از ورود او، آمریکا با هدف حمایت از تل‌آویو دو ناو جنگی‌اش را به منطقه اعزام کرده بود. همچنین این کشور ضمن در اختیار قرار دادن زرادخانه خود در فلسطین اشغالی به صهیونیست‌ها، حداقل پنج محموله تسلیحات نظامی را نیز به تل‌آویو ارسال کرد. طراحی صهیوینست‌ها در مقابل با ضربه سخت 7 اکتبر، در گام نخست حملات گسترده و کور هوایی و در گام دوم ورود زمینی به غزه و ‌نابودی مقاومت اسلامی‌ در غزه بود. در‌حالی‌که رسانه‌های غربی افکار عمومی را به نفع صهیونیست‌ها مدیرت کرده بودند و فضا برای تداوم جنایت‌های این رژیم مهیا بود اما عملیات زمینی از زمانی به زمانی دیگر حواله داده شد تا اینکه اواسط هفته گذشته، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی مدعی شد که حمله زمینی «ممکن است چیزی متفاوت از آنچه شما فکر می‌کنید» باشد. آنها مدعی شدند این عملیات ممکن است ‌دیرتر‌ شروع شود و ‌بیشتر‌ طول بکشد.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.