تاریخ : Thu 19 Oct 2023 - 04:29
کد خبر : 86436
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

واکنش چهره‌های فرهنگی و هنری به کشتار فجیع بیمارستان المعمدانی چه بود؟

صبح بعد از شب هولناک غزه؛

واکنش چهره‌های فرهنگی و هنری به کشتار فجیع بیمارستان المعمدانی چه بود؟

انفجار هولناک بیمارستان المعمدانی شهر غزه آنقدر فجیع بود که بعد از انتشار اولین خبرهایش، واکنش‌های فراگیری در فضای رسانه‌ای منتشر شد. در جریان بمباران صهیونیست‌ها، چندصد نفر فلسطینی ازجمله زنان و کودکان بی‌دفاع در داخل بیمارستان به شهادت رسیدند. از همان لحظات اول انتشار این خبر افکار عمومی جهان در صفحات مجازی با نوشتن متن‌، عکس، شعر و هشتگ‌هایی، واکنش نشان دادند. هنرمندان هم با زبان هنری در صفحات شخصی با انتشار عکس و متن، همدردی خود را با این اتفاق ابراز کردند.

انفجار هولناک بیمارستان المعمدانی شهر غزه آنقدر فجیع بود که بعد از انتشار اولین خبرهایش، واکنش‌های فراگیری در فضای رسانه‌ای منتشر شد. در جریان بمباران صهیونیست‌ها، چندصد نفر فلسطینی ازجمله زنان و کودکان بی‌دفاع در داخل بیمارستان به شهادت رسیدند. از همان لحظات اول انتشار این خبر افکار عمومی جهان در صفحات مجازی با نوشتن متن‌، عکس، شعر و هشتگ‌هایی، واکنش نشان دادند. هنرمندان هم با زبان هنری در صفحات شخصی با انتشار عکس و متن، همدردی خود را با این اتفاق ابراز کردند.
محمدرضا شفیعی‌کدکنی، شاعر در واکنش به جنایت غزه متنی را از ترجمه کتاب مقدس تورات منتشر کرد و نوشت: «وای بر فتنه‌انگیز نجس ظلم‌کننده‌! آواز را نمی‌شوند و تأدیب را نمی‌پذیرند و بر خدای خود تقرب نمی‌جوید. کاهنانش قدس را نجس می‌سازند و به شریعت مخالفت می‌ورزند. خداوند در اندرونش عادل است و هر بامداد حکم خود را روشن می‌سازد و کوتاهی نمی‌کند، اما مرد ظالم حد را نمی‌داند.»
داوود میرباقری، کارگردان و فیلمنامه‌نویس در یادداشتی برای مردم غزه نوشت: «فاجعه بیمارستان المعمدانی غزه، بسیار تکان‌دهنده و هولناک بود. آنچه رخ داد در قاموس هیچ نبرد و جنگی نمی‌گنجد. کشتار صدها غیرنظامی و زن و کودک مجروح بی‌پناه هیچ توجیهی ندارد و محصول جنون جنگ‌افروزان است. این فاجعه بزرگ و جنایات رخ‌داده در غزه که دل‌هایمان را به درد آورده است تسلیت می‌گویم و صبری جزیل برای بازماندگان آرزو دارم. در آخر به کلام الهی پناه می‌برم که سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا‌ای مَنقَلَب ینقَلِبونَ. و آنان که ظلم و ستم کردند به‌زودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی بازمی‌گردند.»
سیدرضا میرکریمی، کارگردان شناخته‌شده سینما که اخیرا فیلم «نگهبان شب» را روی پرده داشت: «اگر از تو درباره غزه پرسیدند پس بگو در آنجا شهیدی است که شهیدی آن را حمل می‌کند و شهیدی از وی عکس می‌گیرد و شهیدی او را بدرقه می‌کند و شهیدی بر وی نماز می‌خواند... (محمود درویش)»
فرزاد حسنی، مجری تلویزیون و بازیگر سینما نیمه‌های شب با انتشار مطلبی در فضای‌ مجازی واکنش نشان داد و نوشت: «هر کس درمورد جنایتکار بودن اسرائیل اگر و امایی بیاورد، باید دهانش را جر داد، اسرائیل شر مطلق است.» محمدحسین مهدویان، کارگردان سینما با انتشار فیلمی از واگویه‌های احساسی یک کودک فلسطینی با یک کودک شهید، نوشت: «سامعنی!! صدامو می‌شنوی؟ حرف بزن بفهمم زنده‌ای.»
احسان علیخانی، مجری شناخته‌شده تلویزیون نیز در صفحه خود نوشت: «حمله موشکی به بیمارستان که تنها پناه بیمار، زخمی، زنان و کودکان است، این یک فاجعه است برای انسان، برای انسانیت، برای تمدن بشر، برای تمام ادعاهای توخالی جهان، برای تمام صورت‌های نقاب‌زده با لبخند که فریاد انسانیت و عدالت سر می‌دهند، تنها قربانی سیاست کثیف، مردم بی‌گناهند.»
داریوش فرضیایی، معروف به عمو پورنگ با تصویری از کودکان غزه نسبت به جنایات رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان داد و نوشت: «کودکان مظلوم‌ترین قربانیان هر جنگی هستند. در همه ادیان الهی خواست و اراده خداوند نوزادان را نصیب والدین می‌کند. نوزاد که اراده‌ای برای انتخاب والدین و جغرافیای زندگی‌اش ندارد اما در جنگ‌ها به جرم کودک‌ دشمن بودن بیشترین آسیب را می‌بینند. نفرین بر جنگ.»
محمد بحرانی، مجری و صداپیشه و بازیگر سینما و تلویزیون که به شخصیت جناب خان بیشتر شناخته می‌شود با اعلام انزجار از جنایات رژیمم‌صهیونیستی نوشت: «مرگ بر جنگ؛ به موقع جنگ هم قوانینی داشت؛ این جنگ نیست. نسل‌کشی است. بیست‌وچند ساله که دارم برای بچه‌ها برنامه می‌سازم؛ به امید بهتر شدن جهان برای آدم‌های آینده... اما دیگر ناامیدم.» سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون نیز با انتشار تصاویری از بیمارستان المعمرانی، از قول سخنگوی امداد و نجات غزه نوشت: «بیمارستان المعمدانی دیگر زخمی ندارد. دیگر هیچ کسی در بیمارستان رنج نمی‌کشد. همه راحت شدند و در آتش سوختند!» همچنین رضا رشیدپور، مجری تلویزیون در صفحه توییتر (ایکس) نوشت: «رژیم‌صهیونیستی غاصب، جنایت‌پیشه و شارلاتان است. قواعد جنگ روانی را خوب می‌داند و از مظلوم‌نمایی به‌عنوان تاکتیک در یک راهبرد خبیثانه سود می‌برد و تاسف برای کسانی است که با ژست روشنفکری یا مخالفت با جمهوری اسلامی خون‌شویی می‌کنند و جرأت بیان حقیقت را ندارند.»
ملیکا زارعی، مجری برنامه‌های کودک و نوجوان نوشت‌: «این روزها روز کودک است و بیشتر بچه‌ها در جشن و شادی و... من هم به سبب حرفه‌ای که دارم در معاشرت با بچه‌ها باید در این شادی سهیم باشم اما... مگر می‌شود تصاویر دردناک کودکان بی‌گناه و معصوم غزه از جلوی چشمانم محو بشود!؟ تصویر ضجه‌های پدران و مادران داغ‌دیده‌ای که معلوم نیست، آیا فردا را خواهند دید... همه این تصاویر خواب را از چشمانم ربوده، تنها آرزوی روزی رو دارم که صدای شادی کودکان بی‌گناه تمام دنیا رو پر کنه. یاد همه کودکان عزیز و بی‌گناه که این روزها در خون غلتیدن گرامی...»‌
محمود کریمی، مداح سرشناس کشورمان هم نوشت: «سرزمین‌قدس از آن کسی نیست که با شنیدن صدای آژیر خطر به فرودگاه فرار می‌کند، بلکه متعلق به مردمی است که بر خرابه‌های خانه‌هایشان ایستاده‌اند و کودکان خود را فدای کشور خود می‌کنند. واضح و روشن است. صبح نزدیک است.» حسین طاهری، مداح اهل‌بیت هم در این باره نوشت: «غزه امشب کربلا شد بانگ طفلان می‌رسد. العجل صاحب‌‌زمان عمر اسرائیل، از فردا به پایان می‌رسد. العجل صاحب‌زمان» علیرضا پناهیان، سخنران مذهبی در صفحات مجازی خود نوشت: «حماسه‌سازان غزه از اول می‌دانستند، پیامد طوفان آزادی‌بخش آنها چه خواهد بود. امروز با حمله اسرائیل به بیمارستان غزه ته‌مانده انسانیت تمدن غرب به باد رفت. طوفان‌الاقصی نه‌تنها تمدن غرب را به چالش کشید بلکه ایمان تمام مسلمانان را هم محک می‌زند و غربال بزرگ تاریخ را فراهم کرده است.»
مهدی سلحشور، مداح اهل‌بیت ابتدا نوشت: «رژیم غاصب کودک‌کش دیگر باید چه جنایتی بکند تا کاسه‌لیسان غرب به خود بیایند؟ چه مسلمانی هستید که صدای مظلوم که هیچ، خون مجروحان مظلوم بیمارستان غزه هم به لباس‌تان بپاشد. صدایی از حلقوم بی‌غیرت‌تان شنیده نمی‌شود؟ ندای هل من ناصر ینصرنی حسین، امروز از غزه بلند است... مسلمان به پا خیز برادرت کشته شد.»
محمدحسین حدادیان، مداح اهل‌بیت در فضای مجازی نوشت: «بدتر و کثیف‌تر از اسرائیل کسانی هستند که این جنایات را می‌بینند و سکوت می‌کنند یا به جای دفاع ار ملت مظلوم فلسطین، از این حرامزاده‌ها دفاع می‌کنند. به مردم گفتند اگر می‌خواهید در امان باشید به بیمارستان پناه ببرید! ساعتی بعد بدون لحظه‌ای درنگ بیمارستان را بمباران کردند. این است مرام آل‌یهود»
سیدامیر حسینی، مداح اهل‌بیت(ع) هم نوشت: «لکن اَلعُیون عَبری والصُّدور حَرّی. امشب در تمام دنیا، چشم‌های خیس اشک و بی‌خواب، جگرهای سوخته و سینه‌های آتش‌گرفته، مشت‌های گره‌کرده و ابروان درهم، دندان‌هایی که روی هم فشرده می‌شود، همه نوید نابودی زودرس رژیم غاصب قصاب کودک‌کش را دارد.»