تاریخ : Tue 17 Oct 2023 - 03:30
کد خبر : 86297
سرویس خبری : ورزش

سرنوشت رحمتی در دستان تیم سابقش

صبر مالک نساجی تمام می‌شود؟

سرنوشت رحمتی در دستان تیم سابقش

تیم نساجی طی فصل جاری هنوز نتوانسته توقع هواداران را برآورده کند. بازی امروز آنها مقابل آلومینیوم که البته بازی خانگی محسوب می‌شود به‌شدت در وضعیت مهدی رحمتی و این باشگاه نزد هواداران تاثیر خواهد گذاشت.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: بازی نساجی و آلومینیوم اراک، معوقه از هفته ششم مسابقات لیگ برتر از ساعت 18 امروز سه‌شنبه 25 مهر ماه در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر برگزار خواهد شد. مسئولان در قائمشهر در حال آماده‌سازی ورزشگاه هستند تا بهترین میزبانی را از اراکی‌ها داشته باشند و بتوانند با فراهم کردن شرایط مناسب زمینه‌ساز پیروزی تیم‌شان شوند. تیم نساجی طی فصل جاری هنوز نتوانسته توقع هواداران را برآورده کند. بازی امروز آنها مقابل آلومینیوم که البته بازی خانگی محسوب می‌شود به‌شدت در وضعیت مهدی رحمتی و این باشگاه نزد هواداران تاثیر خواهد گذاشت.

ناامید‌کننده در جدول
اگر نگاهی به جدول رده‌بندی بیندازیم خواهیم دید تیم نساجی با تنها ۵ امتیاز از ۵ بازی گذشته وضعیت چندان خوبی در جدول رده‌بندی ندارد. این تیم با تفاضل گل صفر شرایط بسیار منفعلی را در رده دهم جدول تجربه می‌کند. به نظر می‌رسد شاگردان مهدی رحمتی هنوز نتوانستند به شرایط مورد نظر و مطلوب برسند. برای خروج از بحران و رکودی که فعلا گریبان‌شان را گرفته چاره‌ای جز پیروزی در بازی امروز مقابل تیم آلومینیوم ندارند. رحمتی که فصل قبل عملکرد بدی در تیم آلومینیوم نداشت برای اینکه بتواند روند مثبت خوب خود را در مربیگری ادامه دهد ۵ بازیکن خود در آلومینیوم را به نساجی آورد. فصل گذشته او فرصت کافی برای شناخت از این بازیکنان داشت چون تصور می‌کرد انتقال این بازیکنان به نفع نساجی تمام شود یا حداقل هماهنگی لازم بین او و شاگردانش به وجود بیاید اما برخلاف تصور درحالی‌که بسیاری از تیم‌ها پس از ۵ هفته تا حدودی به هماهنگی لازم رسیده و تقریبا ترکیب نهایی خود را شناختند اما تیم مهدی رحمتی هنوز به شرایط مطلوب نرسیده است. پیش از این قابل قبول بود که تغییرات در تیم نساجی به وجود بیاورد اما پس از گذشته ۵ هفته، به نظر می‌رسد مشکل تیم نساجی بیش از ناهماهنگی است و این تیم از ایرادات بسیار زیاد فنی مخصوصا در خط دفاعی رنج می‌برد.

در انتظار بدترین شروع
این تیم به جز پیروزی مقابل صنعت نفت در سایر بازی‌ها موفق به کسب ۳ امتیاز نشده است. از این‌رو اگر می‌خواهد از این بحران خارج شود باید مقابل آلومینیوم در این بازی خانگی به برتری برسد. اگر شاگردان رحمتی نتوانند پیروزی دیگری را تجربه کنند بدترین شروع فصل خود در ۵ سال اخیر حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کنند. البته آنها پیش از این در فصول گذشته شروع ناموفق داشتند اما به نظر می‌رسد این بار نیز تاریخ برای آنها تکرار شده؛ چراکه پیش از این نیز سابقه ۵ امتیاز از ۵ بازی را داشتند. قائمشهری‌ها اگر مقابل آلومینیوم هم نتوانند پیروز شوند این رکورد نزول پیدا کرده و باید فصل بیست‌وسوم را به‌عنوان بدترین فصل خود در شروع مسابقات لیگ برتر ثبت کنند.
با نگاهی به عملکرد تیم نساجی طی ۵ فصل اخیر متوجه خواهیم شد که آنها هرگز رنگ خوشی را به خود ندیدند. تیم نساجی اغلب در نیمه پایینی جدول قرار داشته و حتی گاهی تا مرز سقوط نیز پیش رفته است‌. با این حال این تیم خصوصی که با هزینه شخصی اداره می‌شود موفق شده طی فراز و نشیب‌های مختلف، خود را در لیگ برتر حفظ کند. تنها فصل موفق نساجی دو فصل قبل به همراه ساکت الهامی بود. آنها طبق معمول وضعیت خوبی نداشتند اما در نیم‌فصل مسابقات وقتی الهامی به نساجی آمد، شرایط تیم تغییر کرد و این مربی تیم را به فینال جام حذفی رساند و قهرمان کرد. برای تیم خصوصی که ۵ سال از بازگشتش به لیگ برتر می‌گذرد حضور در لیگ قهرمانان آسیا کارنامه خوبی محسوب می‌شود. البته این دلیل بر آن نیست که ضعف‌های این فصل تیم نساجی را نبینیم. این تیم که تصور می‌شد فصل بهتری را با رحمتی تجربه کند به دلیل مشکلات متعدد خصوصا در ساختار دفاعی، از لحاظ تاکتیک خواسته‌ها را برآورده نکرد و از ضعف تاکتیکی رنج می‌برد. شاید مهدی رحمتی اسم این نقص تیمش را ناهماهنگی بگذارد اما این زمان نیز رو به اتمام است و اگر نتواند مقابل آلومینیوم به نتیجه برسد، به‌زودی باید اعتراف کند که با وجود هماهنگی بازیکنان و کادر فنی، همچنان با مشکلات زیادی روبه‌رو هست.

تقابل رحمتی با تیم سابق
مهدی رحمتی در تیم شهرخودرو عملکرد خوبی داشت. او به واسطه همین عملکرد به سرعت در آغازین روزهای مربیگری راهی آلومینیوم اراک شد. حضور او به جای رسول خطیبی در تیم آلومینیوم ریسک بزرگی برای مدیران این باشگاه صنعتی محسوب می‌شد. با این حال تصمیمی که آنها برای همکاری با مهدی رحمتی گرفتند چندان به ضررشان تمام نشد. هرچند همکاری مهدی رحمتی با تیم آلومینیوم به دلیل اختلافات او با مدیریت و حتی برخی عوامل کارخانه درنهایت نیمه‌تمام ماند اما حداقل این همکاری به لحاظ فنی خاطرات خوشی برای دو طرف به جا گذاشت.
این مربی با وجود چند پیشنهادی که داشت تیم نساجی را برای ادامه فعالیت خود در نظر گرفت؛ چراکه تصور می‌کرد می‌تواند از تیمی که برای اولین بار حضور در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می‌کند، تیمی شایسته بسازد و با حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برای خود رزومه دست و پا کند. حال با گذشته فقط چند ماه از توقف همکاری رحمتی با آلومینیوم، این بار این مربی باید رو در روی تیم سابقش قرار بگیرد. این تقابل با توجه به اینکه رحمتی از تیم آلومینیوم شناخت خوبی دارد می‌تواند به نفع نساجی باشد اما از سوی دیگر این بازی برای رحمتی تا حدودی حکم مرگ و زندگی را دارد. او از طرفی می‌خواهد خود را به مدیرانی که حاضر به ادامه همکاری با او نشدند ثابت کند و با شکست تیم آلومینیوم به آنها بفهماند که در برکناری او و عدم ادامه همکاری اشتباه کردند. از طرفی دیگر او می‌داند دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست و مدیران و هواداران تیم نساجی از او برد می‌خواهند. از این‌رو شاید او بیشتر از هر کسی بخواهد برنده بازی با آلومینیوم باشد و حداقل در مقابل تیم سابقش شکست را تجربه نکند، چراکه پیروزی مقابل تیم آلومینیوم می‌تواند تیم نساجی را تا رده هشتم بالا کشیده و یک رقمی ‌کند.

شیشه عمر رحمتی در دستان آلومینیوم
عملکرد ناامید‌کننده تیم نساجی فقط مربوط به مسابقات لیگ برتر نیست. این تیم به‌عنوان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا نیز حضور دارد و در آخرین بازی خود اصلا شرایط خوب و قابل قبولی را نداشت. عملکرد این تیم در بازی مقابل الهلال چنان ناامید‌کننده بود که به نظر می‌رسد شرایط برای صعود تیم نساجی به مرحله بعدی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بسیار سخت است.
مالک باشگاه نساجی اما با این حرف‌ها قانع نمی‌شود. او برای اینکه تیمی در حد لیگ قهرمانان آسیا ببندد سر کیسه را شل کرده و حمایت‌هایی را از سرمربی تیم خود داشته است. البته این به آن معنا نیست که رحمتی هر آنچه خواسته در اختیارش قرار دادند بلکه او نیز نیازهایی داشت و درخواست‌هایی کرد که با توجه به بودجه کم باشگاه نساجی محقق نشد. با این حال اگر رحمتی نتواند از بحران به وجود آمده در تیمش جلوگیری کرده و شرایط را تغییر دهد، ممکن است با چالش تازه‌ای روبه‌رو شود. بدون شک در صورت عدم موفقیت جا برای او و همکارانش در تیم نساجی تنگ خواهد شد. شاید بازی با آلومینیوم آخرین مهلت رحمتی برای فرار از شرایط فعلی باشد. البته تعطیلات گاه و بیگاه مسابقات می‌تواند شعله خشم مدیران و مسئولان باشگاه نساجی از عملکرد این مربی را خاموش نگه دارد اما با این حال اگر این تیم و مهدی رحمتی نتواند در تقابل با تیم سابقش امتیاز کسب کند، نه‌تنها نساجی آسیب می‌بیند بلکه شرایط برای او بسیار سخت خواهد شد. شاید در جلسه اخیر هیات‌مدیره باشگاه نساجی تصمیم بر صبوری و مدارا با مهدی رحمتی باشد اما به نظر می‌رسد مالک این باشگاه را به فکر فرو برده است.