تاریخ : Tue 17 Oct 2023 - 03:06
کد خبر : 86293
سرویس خبری : دانشگاه

رئیس سازمان صداوسیما: با شعار عدالت و هویت عمل می‌کنیم

جبلی در نشست صمیمی‌با دانشجویان؛

رئیس سازمان صداوسیما: با شعار عدالت و هویت عمل می‌کنیم

جبلی گفت: «در دوره تحولی جدید ما با شعار عدالت و هویت عمل می‌کنیم. هویت یعنی بعد از آن دیگر سراغ هر محتوای مبتذلی نمی‌رویم و تنها سراغ آنچه به هویت ایران مربوط می‌شود، می‌پردازیم.»

فرهیختگان: پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در این برنامه با اشاره به تحولات پیروزی‌آفرین طوفان‌الاقصی گفت: «غزه و فلسطینی که بعد از 75 سال اشغال، جنایت، وحشیگری، ترور و قتل‌عام و بعد از اینکه چند نسل را پشت سر گذاشته، همچنان نگاهش بازگشت به فلسطین، بازگردان فلسطین و بازگشت به خانه و سرزمین مادری‌شان است. این نگاه و رویکرد مقاومت همچنان باقی است و ایمان به هدف، شجاعت و اعتمادبه‌نفس از بقیه لوازم بقای مقاومت و تحقق تحول است. اگر در هر تحولی ما به این عناصر توجه داشته و صبر و ایمان‌مان به هدف را از دست نداده و تحت‌تاثیر افراد سست، تنبل و ناامید قرار نگیریم، همان‌طور که مقاومت فلسطین درطول این سال‌ها تحت‌تاثیر این جریانات قرار نگرفت، موفق هستیم. همان‌طور که مقاومت فلسطین تحت‌تاثیر این جریانات قرار نگرفت.»

وی با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم اظهار داشت: «اگر اجبار مسئولیت نبود، بنده شاید در ادامه 30 سال حضورم در دانشگاه صداوسیما، باز هم می‌توانستم کماکان در کلاس‌های این دانشگاه حاضر شده و با شما دانشجویان به‌صورت رودررو مباحثه و صحبت داشته باشم. به‌هرحال کثرت مسئولیت و مشاغلی که برعهده بنده است، این توفیق را از من گرفته است. اما بسیار خوشحالم و فراموش نمی‌کنم اولین روزی را که از دانشکده صداوسیما در خیابان شهید بهشتی به ساختمان فعلی در سال 73 یا 74، گروه‌های مختلف برای تصاحب بهترین بخش ساختمان با یکدیگر رقابت می‌کردند. هنوز در بسیاری از اتاق‌ها شیشه‌ها نصب نشده بود و تصور می‌کنم آن زمان هوا هم سرد بود، اما گروه‌ها برای اینکه اتاق‌ها را از دست ندهند، نایلون به پنجره‌ها چسبانده بودند. از آن زمان تا امروز خوشبختانه رابطه بنده با این دانشگاه قطع نشده است.»

رئیس رسانه ملی گفت: «اگر روزی در کسوت معلم و همکار اعضای هیات‌علمی در خدمت دانشگاه بودم، الان در کسوت خدمتگزار سازمان در خدمت این سازمان هستم. برای بنده تفاوتی ندارد که به‌صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه با این دانشگاه در ارتباط باشم، بلکه آنچه مهم است اینکه به بیماری تریبونیسم مبتلا نشویم؛ چراکه نمی‌خواهیم شعارزده شویم. نمی‌خواهیم حرف‌هایمان وایرال شود و ذوق کنیم از اینکه حرف‌مان تا آن سر دنیا هم چرخیده است. امیدوارم رابطه ما با دانشگاه حداقل دانشگاه صداوسیما مبتلا به وایرالیسم و تریبونیسم نشود. همان‌طور که دانشگاه شریف دانشگاه خاصی است، دانشگاه صداوسیما هم خاص‌تر است؛ البته در این شکی نیست که هیچ دانشگاهی شبیه به دیگری نیست.»

او با بیان اینکه دانشجوی دانشگاه صداوسیما را جزء خانواده رسانه ملی می‌دانم و از این رو انتظارم از این دانشگاه قطعا از دیگر دانشگاه‌ها بیشتر است، تصریح کرد: «بنده هم در این دانشگاه زندگی و رشد کردم و هم در سازمان صداوسیما. سال آینده که از راه برسد بنده 33 سال است که در سازمان حضور دارم؛ البته چون بنده سال 81 به‌عنوان هیات‌علمی دانشگاه کارمند این سازمان شدم، هنوز بازنشسته نشده‌ام. همچنین حدود 30 سال است که در دانشگاه صداوسیما هستم و شاید هیچ‌کس جزء بنده این دانشگاه و چالش‌هایش را نمی‌شناسد، البته ادعا نمی‌کنم که سازمان صداوسیما را نیز به همین میزان می‌شناسم، اما به نظرم سازمان را هم تا حدودی می‌شناسم؛ چراکه در این سازمان بزرگ شده و در اینجا هم بازنشسته می‌شوم.»رئیس رسانه ملی تصریح کرد: «بنده نه با اتوبوس از جایی آمده و نه با اتوبوس به‌جایی دیگری می‌روم و باافتخار خود را کارمند سازمان می‌دانم. از این رو حق خودم می‌دانم که به‌عنوان کارمند این سازمان حتی در ریزترین مسائل دخالت کنم. البته اگر دخالت کردن منجر به کمک سازمان و آنتن می‌شود، حتما این کار را می‌کنم. روزی که در 22 بهمن سال گذشته، یکی از سیستم‌های فنی سازمان دچار مشکل شد، باافتخار خودم به‌عنوان یک اپراتور وارد عمل شدم و از این کار هم لذت بردم.» جبلی بیان داشت: «مطمئن باشید به‌حدی اطلاعات و دانش نسبت به برخی حوزه‌ها دارم که کسی نتواند در سازمان سر بنده را کلاه بگذارد. نکته دیگر ما در اینجا نتفلیکس یا یک سازمان آرمانی را تحویل نگرفتیم. بخشی از مسئولیت وضع موجود متوجه خود بنده است؛ چراکه سال‌ها در سازمان بودم و مسئولیت هم داشتم حداقل نمی‌خواهم بنده بار همه ناکارآمدی‌ها را به دوش مدیران گذشته بیندازیم. طبیعتا در دوره‌های مختلف، سازمان کامروایی و ناکارآمدهایی داشته است. مسیری طی و مسیرهایی هم بنا به دلایل مختلف طی نشده، اما آنچه مسلم است اینکه مسیرهای طی‌نشده سازمان بیشتر از مسیرهای طی‌شده است.»

او گفت: «آنچه از مشکلات و چالش‌های داخلی و مشکلات محیط بیرونی مرتبط با سازمان صداوسیما، تحویل گرفتیم به نظرم در نوع خودش بی‌سابقه بوده است. بااین‌حال اگر در طول 2 سال قدم‌های بزرگی به نظر بنده برای حل برخی مشکلات مزمن داخلی سازمان ازجمله ترمیم وضع پرداخت بازنشستگان و... برداشته شد، منتی بر کارکنان سازمان نبوده، بلکه همه آنها درکنار حق شرعی و عرفی که بر گردن مدیران است، ابزاری برای مقدمه اجرای تحول بوده است.»رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه از همان روز اول حضورم هیچ‌گاه نگفتم که یک‌ساله یا دوساله این سازمان را متحول خواهیم کرد، گفت: «اگر این‌طور بود که حکم رهبری هم باید حکم یک‌ساله یا دوساله بود. نمی‌خواهم دیواری درست کرده و پشت آن پنهان شوم و بگویم ما حالا وقت داریم. امروز هم دیگر نمی‌خواهم از آرمان‌های تحول صحبت کنم. در آذر 1400 در همین دانشگاه از آرمان‌ها و اهداف صحبت کردیم و امروز دیگر تجربه زیسته دوساله را داریم. با انصاف چشم‌مان را باز کرده و به کارهای انجام شده و نشده نگاه می‌کنیم. به مسیر طی شده هرچند کوتاه نگاه می‌کنیم و به مسیر مانده هم با امید و اعتمادبه‌نفس نگاه می‌کنیم که حتما باید آن را طی کنیم.»اوتصریح کرد: «در میانه راه درحالی‌که وسط یک جنگ چندجانبه هستیم، دیگر به همدیگر به‌اصطلاح سوزن نمی‌زنیم و همدیگر را تحقیر و تضعیف نمی‌کنیم. برای اینکه صحبت‌هایمان را وایرال کنیم هم حرف‌های غیرمنصفانه نمی‌زنیم. هرچند پیش‌بینی این کار را کرده و می‌کنیم؛ چراکه در مسیر تحول با چالش‌هایی از این دست روبه‌رو خواهیم بود. اما شما به‌عنوان نیروی جوان کشور و نیروی آینده سازمان که خوشفکر و دارای ذهن باز بوده و بدون تعهد و مسئولیت داشتن، نسبت به آینده کشور و سازمان فکر و نظر می‌دهید؛ بدون اینکه درحال جنگ با جریان‌های ضدتحول باشید.»

جبلی با بیان اینکه ما شاید اگر بخواهیم درباره تحول فکر کنیم، بگوییم که این مسیر را رفته‌ایم و برای ادامه مسیر باید فشاری که تا امروز وجود داشته را ضربدر دو یا چهار کنیم، گفت: «اما شما درگیر هیچ‌کدام از این سوالات نیستید و به همین دلیل نظر شما برای من مغتنم است. خواهشم از این است که همین نگاه‌های بلند و دقیق درباره اهداف تحول را به برنامه اجرایی تحول در حوزه‌های مختلف تبدیل کنید. ما را از سمت چپ و راست مورد هجمه قرار گرفتیم که چرا باشگاه خبرنگاران جوان را تعطیل و ادغام کردید؟ همان زمانی که صحبت از تشکیل میزهای تخصصی در معاونت سیاسی و جلوگیری از موازی‌کاری شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران و بخش‌های مختلف خبری بود و اینکه بخش‌های مختلف این معاونت هرکدام وام‌دار ‌بخشی در کشور بودند، زمانی که بحث از این تغییرات را زدیم، فضاسازی در فضای مجازی و فضای حقیقی شروع شد. طبیعتا تحقق این مساله شجاعت نیاز داشت.»

رئیس سازمان ملی ادامه داد: «این حرکت به یک حرکت تحولی در معاونت سیما تبدیل شد و میزهای تخصصی که قبلا چهار یا پنج گروه تخصصی بود امروز به 40 میز تبدیل شده و این مساله جای افتخار دارد. زمانی که مجری برنامه بین‌المللی تخصصی بین‌المللی در بالاترین سطوح دانشگاهی داشته و تعهد انقلابی و اسلامی دارد، بدون اینکه نیاز باشد سردبیر به آن چیزی بگوید، با دقت و اشراف یک پوشش یک یا دوساعته را اجرا می‌کند. نمی‌گویم امروز در نقطه ایده‌آل هستیم اما برای رسیدن به این نقطه حتما باید از این سنگلاخ عبور می‌کردیم که کردیم. آنچه اتفاق افتاده اگرچه اندک و قابل انتقاد و قابل‌اصلاح است، اما باید آن را ببینیم و منصفانه نسبت به آن اظهارنظر کنیم.»

او گفت: «قبل از اینکه سند تحول نگاشته شود، بنده در معاونت برون‌مرزی و سیاسی سازمان حضور داشتم و حتما می‌دانستم که این مسیر در دوسال یا پنج‌سال، نمی‌تواند تمام اهداف را محقق کند. از این رو در پیشنهاد این سند خدمت مقام‌معظم‌رهبری، در سه بازه زمانی تحقق تحول را پیش‌بینی کردیم. یک کوتاه‌مدت که منظور 6 ماه بود، میان‌مدت که سقف آن یک یا حداکثر دوسال و درازمدت که بیش از سه‌سال و حتی 10 سال را برای آن مدنظر قرار دادیم. اتفاقی که در طول 30 سال افتاده، شاید لازم باشد که 10 سال برای اصلاح آن زمان نیاز باشد. اصلاح هم نه با ابلاغ یک بخشنامه و دستورالعمل، بلکه اولین قدم تحول، تحول در فکر، گفتمان و آسیب‌ها است.» جبلی تصریح کرد: «باافتخار از روز اول در سند تحولی نگاه قرارگاهی را همان‌طور که در حکم رهبری بود در دستور کار قرار داریم و این نوع نگاه از نان شب برای ما در دوره تحولی واجب‌تر است. نگاه قرارگاهی به این معنی است که وقتی به استان سیستان‌وبلوچستان می‌رویم، می‌بینیم ده‌ها شاعر، نویسنده و ادیب وجود دارد که تا امروز حتی یک‌نفر از آنها را هم نمی‌شناختیم یا وقتی به کردستان سفر کردم، دیدم بهترین مجموعه‌های طنز و سرگرم‌کننده را می‌توان در داخل این استان تولید کرد؛ چراکه بازیگر، نویسنده و کارگردان در سطح حرفه‌ای و استاندار را همانجا داریم. چالشی که ما در کشور با آن روبه‌رو هستیم، چالش فرهنگی است.»

رئیس سازمان ملی بیان داشت: «با صداقت و شفافیت و براساس سند تحول می‌گوییم که به کار قرارگاهی و استفاده از بهترین نیروها اعتقاد داریم. درکنار ارادتی که به دانشگاه صداوسیما داریم، می‌گویم باید با ذره‌بین نیروهای انقلابی را در داخل و خارج از دانشگاه کشف کنیم. اگر زمانی با اتوبوس نیروهای غیرانقلابی، غیرتوانمند و نیروهایی که با انگیزه‌های مختلف وارد سازمان شدند، با افتخار این حق را به خودمان می‌دهیم که با مینی‌بوس چهره‌ها و نیروهای توانمند انقلابی و باعرضه را سازمان کرده و از آنها درکنار 30 هزار همکار عزیزی که در سازمان از آنها استفاده می‌کنیم. این مساله را با صدای بلند هم می‌گویم. تمام پیچیدگی‌های بروکراتیک، مشکلات جذب، بودجه و خوابگاه را داریم و وظیفه‌مان آن است که آنها را حل کنیم، اما از اصول‌مان هم کوتاه نمی‌آییم.» رئیس رسانه ملی تصریح کرد: «در حوزه سیاسی ما قدم‌های تحولی‌مان را برداشتیم و اتفاقات بزرگی رقم خورده است. سنگ‌های زیادی از جلوی راه کشور برداشته و دغدغه‌های سال‌های طولانی برطرف شده است. در مسیر عدالت و قوانینی که عدالت را برای جامعه فراهم می‌کند هم قدم‌های بزرگی را برداشتیم. از 100 هدف که در دستورکار معاونت سیاسی در دوره جدید وجود داشته بیش از 36 تا 37 هدف تا حدود صددرصد موفق شده است. مقوله مشکل آب اصفهان یکی از آنهاست که این مشکل به تجمع کف زاینده‌رود هم رسید، اما مشکل آب همدان قبل از اینکه به تجمع برسد، صداوسیما به آن ورود کرده و این مشکل را رفع کرد. باید به بحران‌هایی که می‌توانست رخ دهد و صداوسیما مانع آن شد، هم توجه کرد.»

او تصریح کرد: «در محضر مقام‌معظم‌رهبری، وزیر نیرو گفت اگر صداوسیما نبود ما در تابستان 1401 بدتر از تابستان 1400 با مشکل قطعی برق روبه‌رو می‌شدیم. این مساله آیا تحول است یا خیر؟ آیا مشکل قطعی برق مشکل مردم و واحدهای صنفی و تولیدی بود یا خیر؟ آیا صداوسیما توانست با یک اقدام درست جلوی قطعی برق را بگیرد یا نتوانست؟ بحران تنها اغتشاشات سال گذشته یا کمبود آب اصفهان نبوده است. نمی‌گویم کارهای درخشان و زیادی انجام دادیم، اما این اقدامات تمرینی خواهد بود برای اینکه ثابت شود ما می‌توانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم.»

جبلی گفت: «در دوره تحولی جدید ما با شعار عدالت و هویت عمل می‌کنیم. هویت یعنی بعد از آن دیگر سراغ هر محتوای مبتذلی نمی‌رویم و تنها سراغ آنچه به هویت ایران مربوط می‌شود، می‌پردازیم. عدالت یعنی سراغ دو یا چهار تهیه‌کننده نمی‌رویم، بلکه به همه کشور این امکان را می‌دهیم. اما همین شعار به مدرک جرم ما تبدیل شد و بسیاری از افراد شروع به آفساید گرفتن از صداوسیما کردند، آنها به‌دروغ گفتن که صداوسیما تولید 100 سریال را متوقف کرده و حتی قشر حزب‌اللهی هم عنوان کرد که حاضر نیست با رسانه ملی کار کند، اما علی‌رغم این هجمه‌ها رسانه ملی زمین نخورد. ما درحال‌حاضر 16 سریال دوربین روشن داریم و دو مجموعه نمایشی الف ویژه فاخر را هم داریم، درحالی‌که درطول عمر رسانه ملی سابقه نداشته که دو مجموعه با این هزینه و اهمیت را بتواند اداره کند.»