تاریخ : Sat 14 Oct 2023 - 02:13
کد خبر : 86158
سرویس خبری : دانشگاه

کدام سند ؟ کدام تحول؟

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در جلسه با رئیس صداوسیما؛

کدام سند ؟ کدام تحول؟

از آخرین باری که پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در جمع دانشجویی حاضر شد، چهار ماهی می‌گذرد و این بار پای دانشجویان به رسانه ملی باز شد. رئیس صداوسیما پنجشنبه 20 مهر ماه میزبان نمایندگان تشکل‌های مختلف شد.

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: از آخرین باری که پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در جمع دانشجویی حاضر شد، چهار ماهی می‌گذرد و این بار پای دانشجویان به رسانه ملی باز شد. رئیس صداوسیما پنجشنبه 20 مهر ماه میزبان نمایندگان تشکل‌های مختلف شد.
جلسه‌ای که موضوع اصلی‌اش انتخابات پیش‌رو و چگونگی نقش‌آفرینی این دستگاه در افزایش مشارکت مردمی بود. البته بحث‌ها تنها در همین حوزه خلاصه نشد و پای چرایی عدم تحقق سند تحول رسانه ملی، چرایی حضور برخی چهره‌ها و در مقابل خالی ماندن آنتن از حضور برخی دیگر از چهره‌های معروف، نقش شبکه‌های استانی در بالا بودن میزان مشارکت و... هم در این جلسه باز شد و هر کدام از دانشجویان از زاویه نگاه خود به بیان مطالبات‌شان پرداختند. در این گزارش به سراغ برخی از فعالان دانشجویی حاضر در این جلسه رفتیم تا روایتی داشته باشند از آنچه در این گزارش آمده است.

زهرا عظیمی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت) گفت: «در این جلسه نمایندگان دانشجویی از چهار اتحادیه بزرگ دانشجویی، هیات دانشجویی، نشریات و... حضور داشتند و فضا را هم با توجه به حضور دانشجویان باید جمع دوستانه‌ای دانست. همچنین مطالبات هم به زبان عادی و با مصادیق عادی که در فضای دانشگاهی و جامعه می‌دیدیم بیان می‌کردیم؛ فارغ از اینکه بخواهیم صحبت‌ها را در لفافه بیان کنیم به‌صورت واضح طرح می‌کردیم. البته رئیس رسانه ملی هم ترجیح می‌داد به جای اینکه به همه صحبت‌ها پاسخ دهد به‌صورت کامل شنوای صحبت‌های دانشجویان باشد. البته درباره اینکه چه میزان از صحبت‌ها ناظر بر سوال‌های دانشجویان بود می‌توان صحبت کرد اما همین که صحبت‌ها شنیده شد را باید گام مثبتی دانست.»

او ادامه داد: «عمده مطالبات دانشجویی را باید به چند دسته تقسیم کرد. اول بخشی از دانشجویان این موضوع را بیان کنند که درباره مردم یک درک واقع‌بینانه‌ای وجود ندارد و اگر هم وجود دارد نمود عینی آن و انعکاسش در رسانه ملی اتفاق نیفتاده است. یک موضوع دیگر این بود که ما امروز با قهر سیاسی احزاب مواجه نیستیم، بلکه بعضا با قهر مردم مواجهیم و به همین دلیل لازمه مشارکت مردم تنها به این چند ماه منتهی به انتخابات خلاصه نمی‌شود بلکه پروسه‌ای است که باید در طول زمان‌های مختلف دنبال شود. یکی دیگر از موضوعات ناتوانی رسانه ملی برای انعکاس دستاوردهای دولت، مجلس و دیگر نهادهای کشور است. نکته دیگر هم بحث تیم‌سازی رسانه ملی بود و دانشجویان عنوان کردند از این تیم‌سازی نمی‌توان انتظار داشت که مشارکت همه مردم و احزاب را داشته باشیم چراکه خود رسانه ملی هم با یک تیم یا بعضا چند تیم خاص اداره می‌شود و این مساله به‌عنوان یک نقد مطرح و عنوان شد که حتی معاون جبلی هم در بخش اول جلسه حضور نداشت.»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت) تصریح کرد: «بحث استانداردهای دوگانه رسانه ملی، ساترا و شبکه‌های نمایش خانگی هم در این جلسه مطرح و عنوان شد چه از لحاظ فرهنگی و چه اقتصادی استانداردهای دوگانه‌ای در این حوزه‌ها وجود دارد. یعنی یک بازیگر در رسانه ملی ممنوع‌التصویر اما در شبکه نمایش خانگی حضور دارد. یا یک فردی که مشخصا دارا یک سبک زندگی خاصی بوده و در فضای مجازی هم آن را منتشر می‌کند در یک بازه زمانی در رسانه ملی حضور دارد و در بازه زمانی دیگر این امکان را ندارد. مساله دیگر هم درباره بحث کیفیت شبکه‌های استانی بود که دانشجویان درباره آن گفتند که این شبکه‌ها به‌صورت مداوم درحال پخش آرشیوی هستند ولی این شبکه‌ها ظرفیت خوبی برای پیگیری مطالبات استانی مردم و افزایش مشارکت خواهند بود.»

نبود برنامه‌ریزی جدی رسانه ملی برای بخش کودک و نوجوان هم مطالبه دیگری بود که مطرح شد، عظیمی در این خصوص گفت: «ما نیز در این جلسه بحث سیاست‌ها و تیم فعلی رسانه ملی را مطرح کردیم و مشخصا گفتیم که بعضا مسئولان فعلی صداوسیما در گذشته نامه‌ای منتشر کردند که رسانه ملی به‌خوبی اداره نمی‌شود، درحالی‌که اساسا تیم فعلی با شعار تحول وارد شده اما این تحول رخ نداده است. بحث دیگرمان هم درباره فضای فرهنگی و اقتصادی رسانه ملی بود.

همچنین یکی دیگر از مطالبات‌مان درباره این بود که انعکاس نارضایتی‌ها در گزارش‌های رسانه ملی تا چه حدی است؟ چرا گزارش‌های صداوسیما مبتنی‌بر واقعیت نارضایتی مردم نیست؟ مطالبه دیگرمان هم بحث مناظرات سیاسی بود و عنوان کردیم که بسیاری از منازعات سیاسی اگر در رسانه ملی مطرح شود اصلا به خیابان‌ها کشیده نمی‌شود. یعنی باید اخبار سیاسی‌ها و اخبار تشکل‌ها هم در رسانه ملی‌پوشش داده شود تا از این طریق بتوان مرجعیت فکری را در فضای رسانه پررنگ کرد.»

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.