تاریخ : Thu 12 Oct 2023 - 14:55
کد خبر : 86112
سرویس خبری : ورزش

بدون طلا بیست و یکم شدیم؛ زنگ خطر را بشنوید  + گراف

بررسی مدال‌آوری دختران از دوحه تا هانگژو؛

بدون طلا بیست و یکم شدیم؛ زنگ خطر را بشنوید  + گراف

بررسی جدول مدالی کسب شده توسط بانوان، نشان دهنده افت سطح کیفی مدال ها است.

فرهیختگان: امسال ایران موفق به کسب هیچ مدال طلایی نشد و در جدول مدالی به تفکیک بانوان در رده بیست‌ویکم قرار گرفته است! این یعنی سطح کیفی مدالی ایران افت داشته و این در حالی است که بانوان امسال در رشته‌های متنوع‌تری درخشیدند و مدال‌آوری کردند و در مجموع 30 درصد مدال کاروان ایران را به دست آوردند. 

 اگر تاریخچه حضور زنان در بازی‌های آسیایی را ورق بزنیم، داستان تصاحب مدال از سوی دختران ورزشکار ایران به سال 1966 و بازی‌های آسیایی بانکوک برمی‌گردد. جایی که دختران والیبالیست ایران موفق شدند سکوی سوم مسابقات و مدال برنز این رقابت‌ها را تصاحب کنند و نام‌شان به‌عنوان اولین بانوان مدال‌آور بازی‌های آسیایی در تاریخ ورزش ایران ثبت شود. از همان سال روند مدال‌آوری در ایران توسط بانوان ادامه‌دار بود و این روند تا همین چند روز پیش و تا اختتامیه بازی‌های هانگژو ادامه داشت و قطعا باز هم ادامه خواهد داشت. بررسی کیفی حضور دختران ایرانی از سال 2006 تا 2022 نشان می‌دهد که اگرچه شعار مسئولان همیشه بالا رفتن کیفی مدال بوده است، اما این اتفاق نیفتاده و فقط تعداد مدال به لحاظ کمی و تنوع مدال در رشته‌های مختلف زیاد شده است. 

هانگژو رکورددار تنوع مدال و اینچئون رکورددار کیفیت مدال بوده‌اند. نکته دیگر اما این است که بودجه و سرمایه چقدر در مدال‌آوری دیگر کشورها اثرگذار بوده‌ است.