تاریخ : Thu 12 Oct 2023 - 03:14
کد خبر : 86089
سرویس خبری : دانشگاه

24 کودک به‌صورت رایگان تحت عمل جراحی قرار گرفتند

معاون اجرایی بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد؛

24 کودک به‌صورت رایگان تحت عمل جراحی قرار گرفتند

 بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی از زمان راه‌اندازی تاکنون علاوه‌بر ارائه خدمات درمانی به بیماران، یک مسئولیت اجتماعی نیز برعهده گرفته است؛ مسوولان این بیمارستان تلاش دارند با بهره‌برداری از امکانات و پتانسیل بیمارستان در کسوت یک دانشگاه اجتماعی ایفای نقش کند. همان مسئولیتی که در دوران کرونا، سیل و زلزله نیز از خود نشان دادند. یکی از مسئولیت‌هایی که بیمارستان فرهیختگان برعهده گرفته است انجام عمل‌های جراحی رایگان است. به‌طور مثال فروردین‌ماه امسال ۲۱ عمل جراحی رایگان در این بیمارستان انجام شد و حالا همزمان با روز جهانی کودک نیز 24 کودک به‌صورت رایگان تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

مطهره‌سادات قاسمی، خبرنگار گروه دانشگاه: بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی از زمان راه‌اندازی تاکنون علاوه‌بر ارائه خدمات درمانی به بیماران، یک مسئولیت اجتماعی نیز برعهده گرفته است؛ مسوولان این بیمارستان تلاش دارند با بهره‌برداری از امکانات و پتانسیل بیمارستان در کسوت یک دانشگاه اجتماعی ایفای نقش کند. همان مسئولیتی که در دوران کرونا، سیل و زلزله نیز از خود نشان دادند. یکی از مسئولیت‌هایی که بیمارستان فرهیختگان برعهده گرفته است انجام عمل‌های جراحی رایگان است. به‌طور مثال فروردین‌ماه امسال ۲۱ عمل جراحی رایگان در این بیمارستان انجام شد و حالا همزمان با روز جهانی کودک نیز 24 کودک به‌صورت رایگان تحت عمل جراحی قرار گرفتند. نکته مهم درباره این بیمارستان  تجهیزات آن است. این بیمارستان  دارای ۵۳ تخت ویژه و ۲۶۰ تخت فعال در دیگر بخش‌ها از‌جمله کودکان، زنان و زایمان، ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب‌، جراحی فک و صورت،ICU ، CCU، NICU، اتاق عمل‌ها، آنژیو، جراحی قلب و... است.

اباسط میرزایی معاون اجرایی بیمارستان فرهیختگان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات این عمل‌های جراحی بیان کرد: «در بیمارستان فرهیختگان سنت حسنه‌ای وجود دارد که سالانه تعدادی جراحی رایگان با کمک بیمارستان و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین کمک خیرین انجام می‌شود. این عمل‌ها در مناسبت‌های مختلف انجام می‌شود؛ برای مثال دوره قبل در شهادت امام علی(ع) برگزار شد و این دوره مربوط به جراحی‌های رایگان لوزه بود که طی دو روز انجام شد.» وی ادامه داد: «این اقدام با هدف شناسایی خانواده‌های کم‌بضاعت که تمکن مالی لازم را برای درمان بیماری‌ها و جراحی را ندارند انجام می‌شود؛ بعضا می‌بینیم که برخی از خانواده‌ها توانایی پرداخت هزینه‌های یک عمل لوزه ساده برای فرزندشان را ندارند یا حتی تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند که بتوانند از تسهیلات درمانی آن استفاده کنند. برای عمل‌های رایگان افراد در ابتدا فراخوانی در فضای مجازی منتشر شد و سپس افراد توسط برخی معتمدان از نقاط مختلف کشور معرفی شدند. همچنین اتباع کشور افغانستان در این دوره از عمل‌های رایگان حضور داشتند. در نهایت تعداد ۲۴ کودک از مناطق محروم کشور و اتباع افغانستان معرفی شدند و تحت عمل جراحی قرار گرفتند.» میرزایی با اشاره به اسکان خانواده بیماران تشریح کرد: «بیماران انتخاب‌شده توسط خانواده‌های خود به بیمارستان می‌آیند که برای اسکان خانواده‌ها نیز هماهنگی‌های لازم برای دو روزی که در شهر تهران حضور دارند انجام می‌شود.» 

معاون اجرایی بیمارستان فرهیختگان با اشاره به آخرین دوره عمل‌های جراحی رایگان در بیمارستان فرهیختگان گفت: «آخرین دوره از جراحی‌های رایگان به مناسبت روز جهانی کودک 24 عمل جراحی لوزه در دو نوبت و در روزهای 17 و 19 مهرماه انجام شد. کودکانی که دچار مشکل لوزه هستند موقع خواب تنفس خوبی ندارند و برایشان اذیت‌کننده است. این عمل باعث می‌شود که با آرامش بهتری بتوانند استراحت کنند و مجرای تنفسی آنها باز باشد.» وی افزود: «این‌بار سومین دوره عمل لوزه بود اما به‌طور کلی هفتمین دوره عمل‌های رایگان انجام شد. در گذشته جراحی‌های دیگری مانند ارتوپد، مغز و اعصاب نیز به‌صورت رایگان انجام شده است که البته در دوره‌های قبل به جز کودکان برای سایر سنین از جمله بزرگسالان و جوانان نیز جراحی داشته‌ایم. افرادی که معرفی می‌شوند همواره از مناطق محروم مانند حاشیه‌های شهر تهران، جنوب کشور، چهارمحال‌وبختیاری و... بوده‌اند و در آخرین دوره بیشترین مراجعان ما از استان هرمزگان بودند.» 

میرزایی در ادامه گفت: «پزشکانی که این عمل‌های جراحی را انجام می‌دهند هیچ هزینه‌ای بابت جراحی دریافت نمی‌کنند، درواقع پزشک سهم خود را بخشیده و بیمارستان نیز مبلغی به جهت انجام عمل و بستری دریافت نکرده است. هزینه خرید دارو و وسایل مورد نیاز افراد نیز از بخش مددکاری بیمارستان تامین شده است. به‌طور کلی مشارکت پزشکان از این جهت ارزشمند است که به‌صورت داوطلبانه حق‌الزحمه جراحی را دریافت نمی‌کنند. در آخرین دوره جراحی‌های رایگان دو نفر از پزشکان این مسئولیت را برعهده گرفتند و کادر پرستاری و اتاق عمل هم بسیار مشتاقانه با این طرح همراهی کردند.» معاون اجرایی بیمارستان فرهیختگان با اشاره به دوره آینده عمل‌های خیرخواهانه در بیمارستان فرهیختگان بیان کرد: «برنامه‌ریزی هیات‌عامل بیمارستان فرهیختگان به این گونه است که دوره آتی عمل‌های جراحی رایگان در ایام شهادت حضرت علی(ع) انجام شود. سال گذشته در ایام شهادت امام علی(ع) 21 عمل جراحی انجام شد که پیش‌بینی می‌شود این تعداد در رمضان آینده به 50 عمل جراحی افزایش پیدا کند.» به گفته میرزایی، دکتر مسعود حسن‌پور متخصص گوش، حلق و بینی این اعمال جراحی رایگان را به کمک متخصص بیهوشی، سوپروایزر اتاق عمل و سایر پرستاران و همکاران این حوزه انجام دادند.» 

میرزایی با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در بیمارستان فرهیختگان، گفت: «مرکز پیوند کلیه این بیمارستان با وجود اینکه فقط سه سال از زمان بهره‌برداری این بخش می‌گذرد، اما از نظر کمی آمار بسیار بالایی دارد. به‌طوری‌که تا به امروز ۹۰۰ پیوند کلیه در این بیمارستان انجام شده است. همچنین اخیرا دستگاه سنجش تراکم استخوان در بیمارستان نصب و راه‌اندازی شده است که به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.»