تاریخ : Wed 11 Oct 2023 - 03:03
کد خبر : 86013
سرویس خبری : دانشگاه

اساتید دانشگاه‌های دنیا علیه صهیونیسم

موج حمایت از فلسطین مختص مسلمانان نیست؛

اساتید دانشگاه‌های دنیا علیه صهیونیسم

مبارزه با صهیونیسم و رژیم غاصب صهیونیستی تنها محدود به خاورمیانه و کشورهای مسلمان‌نشین نمی‌شود بلکه دانشگاه‌های مختلفی در دنیا هستند که با اقدامات و سیاست‌های مختلفی که در پیش گرفته‌اند در کنار وظایف آموزشی و فرهنگی که انجام می‌دهند، رسالت دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم را هم بر دوش می‌کشند.

ندا اظهری، مترجم: مبارزه با صهیونیسم و رژیم غاصب صهیونیستی تنها محدود به خاورمیانه و کشورهای مسلمان‌نشین نمی‌شود بلکه دانشگاه‌های مختلفی در دنیا هستند که با اقدامات و سیاست‌های مختلفی که در پیش گرفته‌اند در کنار وظایف آموزشی و فرهنگی که انجام می‌دهند، رسالت دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم را هم بر دوش می‌کشند. بسیاری از این استادان و اعضای هیات‌علمی به دلیل اظهارنظرات مختلفی که ارائه داده‌اند، یا از سوی دانشگاه مورد حمله قرار گرفته و طرد شده یا مورد برخورد جدی قرار گرفته‌اند. آنها تلاش کرده‌اند با انتشار دیدگاه‌های ضد‌رژیم‌صهیونیستی خود در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر، آن را به‌طور گسترده‌ای نشر دهند.

استیو سالایتا؛ دانشگاه ایلینیوی

استیو سالایتا‌، استاد دانشگاه ایلینیوی آمریکا پس از انتقاد از عملیات نظامی رژیم‌صهیونیستی در غزه که در فضای توییتر منتشر کرد، موقعیت شغلی خود را از دست داد. او قرار بود در سال 2014 به‌عنوان استاد در گروه مطالعات سرخپوستان آمریکایی دانشگاه آغاز به کار کند اما پیش از این انتصاب، به دلیل اظهارنظرهای جنجالی خود در توییتر که به نوعی حملایت رژیم‌صهیونیستی را به غزه محکوم کرده بود، جایگاه شغلی او از سوی مقامات دانشگاه لغو شد. در هجوم رژیم‌صهیونیستی به غزه، بیش از 2000 فلسطینی جان خود را از دست دادند. او صدها توییت در انتقاد از عملکرد رژیم‌صهیونیستی و اقداماتش در غزه منتشر کرد که برخی از آنها خشم دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و حامیان مالی حامی اسرائیل را برانگیخت. در توییتی که منتشر کرد، این‌گونه گفته بود که «در این برهه از زمان، اگر نتانیاهو با گردنبندی ساخته شده از دندان‌های کودکان فلسطینی در قاب تلویزیون ظاهر شود، آیا کسی متعجب می‌شود؟» او پیام خود را با هشتگ ‌غزه منتشر کرده بود که واکنش‌های جنجالی زیادی به پا کرد.

کریم تنوس؛ دانشگاه کابرینی‌ پنسیلوانیا

کریم تنوس‌ که یک مسیحی متولد‌شده در فلسطین است، پس از شروع فعالیت خود در سال 2020 به‌عنوان دستیار استاد بازرگانی در دانشگاه کابرینی واقع در ایالت پنسیلوانیا، چندی پیش اظهاراتی را پیرامون رژیم‌صهیونیستی در حساب توییتری خود در سال 2022 منتشر کرد که واکنش‌هایی را به دنبال داشت. او با هشتگ‌های ‌صهیونیسم بیماری است، ‌آزادی فلسطین درمان این بیماری است، ‌آپارتاید اسرائیل به هر شکلی که لازم باشد، جنجال آفرین شد. او در ماه می‌2022 توییت دیگری منتشر کرد و در آن رژیم‌صهیونیستی را به رژیم نازی تشبیه و عنوان کرد: «امروز در صهیونزی اوکراین، صهیونزی رژیم‌صهیونیستی مطرح است.» او در توییت آوریل 2022 نیز اشاره کرد که «رژیم‌صهیونیستی و اوکراین توده‌های سرطانی هستند که باید ریشه کن شوند.»‌ ماجرای لغو همکاری دانشگاه کابرینی با «تنوس» زمانی شکل گرفت که رهبران فدراسیون یهودی فیلادلفیای بزرگ، نامه‌ای به این دانشگاه ارسال کرده و خواستار محکوم کردن این استاد دانشگاه به دلیل تبلیغ نظرات یهودی‌ستیزانه و ضد‌رژیم‌صهیونیستی شدند.

ژیان صلح؛ مرکز انتقال خون آمریکا

دکتر ‌ژیان صلح‌، استادیار مرکز پزشکی انتقال خون آمریکا در اظهارات توییتری خود، بیاناتی ضدصهیونیستی اعلام کرد که با واکنش‌های شدیدی از سوی برخی گروه‌های حامی حقوق بشر یهودی در تورنتو روبه‌رو شد. او در توییتر خود در سال 2019، به مقاله‌ای خبری که پیرامون یکی از استادان دانشگاه پزشکی دانشگاه تورنتو منتشر و به احساسات یهودستیزانه متهم شده بود واکنش نشان داد. «صلح» در قالب این توییتر، حمایت از دولت یهودی را مورد انتقاد قرار داد و معتقد بود که این امر، جنبه‌های دیگری چون میراث و فرهنگ رژیم‌صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. او همچنین در توییت دیگری، از نیروهایی انتقاد کرد که توسط ارتش رژیم‌صهیونیستی برای مقابله با فلسطینی‌ها به کار گرفته بودند. او حتی اظهار کرده بود که دانشجویان یهودی صهیونیست باید به خاطر عقایدشان مورد اعتراض قرار گیرند.

برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.