تاریخ : Tue 10 Oct 2023 - 02:45
کد خبر : 85959
سرویس خبری : فرهنگ و هنر

سینمای نیابتی

غرب چگونه بزرگ‌ترین غصب تاریخ بشر را توجیه می‌کند؟

سینمای نیابتی

فیلم‌هایی که در سراسر دنیا با موضوع مظلومیت قوم یهود در قرن بیستم ساخته شده یا تهدید دائمی علیه رژیم اسرائیل را نشان می‌دهند، بیش از اینهاست که در یک گزارش بگنجند اما در ادامه به چند مورد از این فیلم‌ها که مشهورتر از بقیه بوده‌اند و البته هیچ‌کدام را خود رژیم‌صهیونیستی تولید نکرده، اشاره شده است.

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ: فیلم‌هایی که در سراسر دنیا با موضوع مظلومیت قوم یهود در قرن بیستم ساخته شده یا تهدید دائمی علیه رژیم اسرائیل را نشان می‌دهند، بیش از اینهاست که در یک گزارش بگنجند اما در ادامه به چند مورد از این فیلم‌ها که مشهورتر از بقیه بوده‌اند و البته هیچ‌کدام را خود رژیم‌صهیونیستی تولید نکرده، اشاره شده است.

انگلستان، آلمان، فرانسه و لهستان
پیانیست- 2002
«پیانیست» نام فیلمی است به کارگردانی رومن پولانسکی محصول سال 2002 که نه‌تنها از مهم‌ترین فیلم‌های هولوکاستی دنیاست، بلکه به‌عنوان یکی از فیلم‌های مهم تاریخ سینما هم شناخته می‌شود. داستان آن برداشتی آزاد از داستان زندگی ولادیسلاو اشپیلمان است که از بهترین نوازندگان اسبق پیانو در لهستان (‌دارای لقب ویرتوز‌) در زمان جنگ جهانی دوم بود. فیلم از 23 سپتامبر 1939 و درست چند هفته پس از تهاجم نظامی آلمان نازی به لهستان‏ آغاز می‏‌شود. اما اشپیلمان به‌عنوان یک پیانیست در این حال هم به‏ نواختن پیانو در رادیو ورشو ادامه می‏‌دهد. چند روز بعد ورشو سقوط می‌کند و او نخستین نشانه‌های برخورد نازی‌ها با یهودیان را با حضور سربازان آلمانی در شهر می‌بیند. پیانیست فیلم متفاوتی است؛ داشتن فیلمنامه قوی و بازی‌های باورپذیر بازیگرانش، باعث شده مخاطبش را حدود سه‌ساعت بتواند پای روایتش نگه دارد‌. داستان فیلم بسیار روان است و هیچ پیچیدگی غیر‌قابل‌فهمی ندارد، به‌خاطر همین مخاطب عام می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. آدرین برودی، هنرپیشه یهودی‌الاصل در نقش اشپیلمان خیلی خوب توانسته در موقعیت کسی که سال‌ها با سختی سعی کرده از دست نازی‌ها فرار کند، ایفای نقش داشته باشد. رنج چنین شخصیتی را در تمام صحنه‌ها می‌توان درصورت و حرکات آرام او دید. گفته می‌شود برودی برای ایفای نقش اشپیلمان و درک بهتر شخصیتش در عرض شش هفته نزدیک به ۱۴ کیلوگرم وزن کم کرده‌ است. وی در طول مدت ساخت فیلم بسیاری از دارایی‌ها و اموال شخصی خودش (شامل آپارتمان شخصی و ماشینش) را رها و خود را از خانواده و دوستانش جدا کرده بود. فیلم پیانیست درمجموع توانست نامزد هفت جایزه اسکار و دو جایزه گلدن‌گلوب شود که در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد‌، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی برنده جایزه اسکار شد و برنده 55 جایزه معتبر و 73 نامزدی در جشن‌ها و جشنواره‌های مختلف بود.
زندگی زیباست ۱۹۹۷
زندگی زیباست (Life Is Beautiful) به کارگردانی روبرتو بنینی یکی از برترین آثار کمدی جهان محسوب می‌شود هرچند که فقط نیمه اول فیلم حالت کمدی دارد و نیمه دوم فیلم به مساله یهودی‌ستیزی در زمان جنگ جهانی دوم می‌پردازد. فیلم درباره گوییدو یک یهودی است که تازه به شهر آمده و درگیر ماجرایی عاشقانه می‌شود. اما او در نیمه دوم درگیر مساله یهودستیزی در جریان جنگ جهانی دوم می‌شود. این فیلم اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، اسکار بهترین موسیقی متن و همچنین اسکار بهترین بازیگر مرد را برای روبرتو بنینی که علاوه‌بر کارگردان، بازیگر کار هم بود، در سال ۱۹۹۸ کسب کرد. در واقع این فیلم رقیب فیلم «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی در قسمت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان بود که درنهایت فیلم برنده جایزه اسکار شد و با اینکه به لحاظ فنی اثری قوی بود باعث ایجاد حرف و حدیث‌هایی درباره سیاسی بودن اسکار شد. تصویری که این فیلم از یک یهودی ایتالیایی نشان می‌دهد کاملا متضاد با تصویر جاافتاده‌ای است که از یهودیان ایتالیا به‌عنوان اصلی‌ترین گروه از یهودیان اروپا جا افتاده است؛ کسانی که در تجارت و بهره گرفتن از پول فعال بودند. فیلمی مثل «تاجر ونیزی» با بازی آل‌پاچینو نقبی به همان چهره جاافتاده از یهودیان ایتالیا زده اما در فیلم بنینی با یک جوان یهودی ساده‌دل و نسبتا فقیر مواجهیم که همه آن باورهای انباشت‌شده در چند قرن نسبت به گتوهای یهودیان اروپا را به هم می‌ریزد.
 
برای خواندن متن کامل گزارش، اینجا را بخوانید.