تاریخ : Mon 09 Oct 2023 - 03:07
کد خبر : 85905
سرویس خبری : اندیشه

نظام آموزشی ما استعدادهای واقعی را سرکوب می‌کند

گفت‌وگو با احسان شاه‌قاسمی، مولف «میدان شهرت در ایران»؛

نظام آموزشی ما استعدادهای واقعی را سرکوب می‌کند

کافی است اسم احسان شاه‌قاسمی را گوگل کنید و تنها تیتر گفت‌و‌گوهایی را که او در این چندسال در موضوع فرهنگ شهرت انجام داده است ببینید، تا بفهمید که او چندان نگاه مثبتی به مقوله «فرهنگ شهرت» ندارد.

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه: کافی است اسم احسان شاه‌قاسمی را گوگل کنید و تنها تیتر گفت‌و‌گوهایی را که او در این چندسال در موضوع فرهنگ شهرت انجام داده است ببینید، تا بفهمید که او چندان نگاه مثبتی به مقوله «فرهنگ شهرت» ندارد. شاید بهتر باشد این‌طور بگویم آنقدر‌ها که سیاستگذاران فرهنگی ما به سلبریتی‌ها با تسامح و تساهل نگاه و در هر عرصه‌ای برایشان فرش قرمز پهن می‌کنند، او اما از این نگاه‌ها ندارد. هنوز که هنوز است وقتی به صفحه اینستاگرام این دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه سر می‌زنی، پای هر فرسته‌ای می‌توانی چند فحش و فضیحت هواداران نوجوان گروه بی‌تی‌اس(BTS) را ببینی که خواسته‌اند از خجالتش بابت انتقادش از این گروه- در چند مصاحبه- دربیایند. شاه‌قاسمی به‌گفته خودش بعد از بارگذاری فرسته و پاسخ به برخی نظرات، خیلی در اینستاگرام نمی‌ماند، چون نمی‌خواهد تلاش رقت‌بار برای ارائه زندگی‌های نمایشی را ببینید که یکسره بر دروغ بنا شده‌اند.به بهانه‌ تالیف کتاب «میدان شهرت در ایران» با اون گفت‌وگو کرده‌ایم که گزیده‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:

*صنعت شهرت درواقع برای ما سرگرمی تولید می‌کند ولی شکلی از سرگرمی که با نمونه‌های عادی آن مثل رمان‌های فکاهی یا بازی‌های رومیزی یا دسته‌جمعی کمی متفاوت است و به روش‌های پیچیده‌تری روی ما کار انجام می‌دهد. 

* اگر دقت کرده باشید، بیشتر کسانی که خودکشی می‌کنند، کسانی هستند که مدام درحال خوشگذرانی و دائم درحال بی‌اخلاقی‌اند، چون زندگی اینها بسیار زندگی تلخی است. 

* ما با نسلی مواجهیم که رسانه‌ها مخصوصا رسانه‌های تجاری و تبلیغ‌کننده مصرف، فریب‌شان داده‌اند. تصویری که از خوشبختی این سلبریتی‌ها به ما ارائه می‌شود، تماما دروغین است.

*ما درواقع کشور آرمان‌مند و خاصی هستیم که ویژگی‌های عجیب کشورمان را نیز در کتاب توضیح دادم. بخشی از اصول حاکم بر جوامع انسانی اما وجود دارند که فارغ از اینکه شما کشور خاصی هستید، بر کشور شما اعمال می‌شود.

*اینستاگرام به خاطر وجهه تصویری و فوری‌اش -به‌خصوص در آن اوایل که شما فقط می‌توانستید یک دقیقه آپلود کنید و به همین دلیل شما باید سریعا سر اصل مطلب می‌رفتید- به‌شدت به همه انسان‌ها به‌خصوص جامعه ما آسیب زد.

*سلبریتی‌ها، ضدارزش‌هایی که امروزه در جامعه متاسفانه ارزش شده را به‌صورت یک پکیج دینی به نوجوانان ما عرضه می‌کنند.

برای خواندن متن کامل گفت‌وگو، اینجا را بخوانید.