تاریخ : Sat 07 Oct 2023 - 03:48
کد خبر : 85811
سرویس خبری : اندیشه

منطق قدرت به روایت شاهنامه

دومین نشست مطالعاتی پیرامون شاهنامه؛

منطق قدرت به روایت شاهنامه

گزارش «فرهیختگان» از دومین نشست مطالعاتی پیرامون شاهنامه و با موضوع طرح سیاست و قدرت در شاهنامه فردوسی را بخوانید.

فرهیختگان:گفت‌وگوی پیش‌رو، حاصل دومین نشست مطالعاتی پیرامون شاهنامه و با موضوع «طرح سیاست و قدرت در شاهنامه فردوسی» است که با حضور محمدهادی محمودی مدیرگروه انقلاب اسلامی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، محسن جبارنژاد مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه‌وبویراحمد، امرالله نصراللهی پژوهشگر شاهنامه، قاسم بدره دبیر محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از فعالان فرهنگی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کهگیلویه‌وبویراحمد برگزار شد.

*با این همه شگفتی، از این شگفت‌تر این است که شیطان مرا فریب داد؛ این را افراسیاب می‌گوید، چون گناه و خونی به گردن اوست، یعنی خون سیاوش. این خون چگونه پاک می‌شود؟ برای یک خون، چقدر باید خون ریخت؟ تا چه خونی باشد و چگونه ریخته شده باشد. 

*رستم سکولار است و به نظر من این فردوسی است که به تاریخ نگاهی سکولار دارد، نه اینکه نگاهی ضد دین دارد اما به سیاست نگاهی واقع‌بینانه دارد. 

*جمشید اگر شاه خوبی بود، اصلا گنجی جمع نمی‌کرد و اگر گنج جمع نمی‌کرد، شاه خوبی بود. ما میراث‌دار جمشید نیستیم، ما میراث‌دار تخت هستیم و تخت هم از آن خداست.

* انوشیروان یک پسر دارد که از مادر مسیحی است، یعنی مادرش دختر قیصر روم است و به‌واسطه مادر مسیحی شده است. کسی هم که از دین پدر برمی‌گردد خطرناک است چون دین در شاهنامه یکی است. دین که دو تا نیست! دینی که می‌گوید من دین دومم و دین دیگرم این بددینی است. مسیحیت می‌گوید من دین دومم و دینی غیر از دین بهی‌ام.

 

برای خواندن متن کامل نشست، اینجا را بخوانید.